The Matrix Resurrections (HBO Max)

The Matrix Resurrections (HBO Max)

Lana Wachowski begår karriärsmord när hon försöker återvända till källkoden där allt en gång började...

Sextio år har hunnit passera sedan händelserna i Matrix Revolutions och Tomas Anderson lever återigen ett falskt liv, fast i klorna tillhörande den digitala alternativa verkligheten där han spenderar sina dagar som världsberömd men utbränd speldesigner. Hans vakna tid kantas av depression och terapi där återkommande panikattacker framkallar oförklarliga visioner och får honom att ifrågasätta sin existens. Något hans terapeut spelad av Neil Patrick Harris försäkrar han om helt utspelar sig i hans egna fantasi. Men Tomas är inte övertygad och när aktivisten Bugs tillsammans med en reinkarnerad Morpheus lyckas etablera kontakten och återigen frigöra Neo från sitt digitala fängelse så blir det startskottet för ett nytt äventyr. Vår till åren komna hjälte måste nu både försöka vinna tillbaka och befria sitt livs kärlek Trinity likväl som besegra den onda The Analyst som styr över denna nya versionen The Matrix.

The Matrix Resurrections (HBO Max)
Det behövs inget rött piller för att inse den bistra sanningen om miserabelt usel Matrix Resurrections är.

Där finns en ofrånkomlig självmedvetenhet som genomsyrar den fjärde filmen i ordningen om cyperpunk-ikonen Neo och hans eskapader i den digitala rymden. Lana Wachowski som denna gång ensamt ansvarat för regi och i viss mån även manus har valt att injicera rejält med humor och absurditet i berättandet och det är svårt att inte uppleva det som disharmoniskt ställt mot originaltrilogins stenhårda seriositet och allvarsamhet. Smålustiga detaljer i all ära men taget till sin helhet är Matrix Resurrections en ofrånkomligt krystad och oinspirerad kompott av illa påtänkta koncept och idéer som inte är annat än ytterligare en blek och onödig uppföljare som saknar en egen röst. Den snillrika och klartänkta dialogen lyser i sin frånvaro och har istället blivit ersatt av svammel och teknisk rappakalja som för tankarna till dålig science fiction från 70-talet.

The Matrix Resurrections (HBO Max)
Keanu borde ha stannat i sitt bad och inte svarat när Warner ringde och bad honom ställa upp i ännu en Matrix-film.

Trots att många av karaktärerna återvänder så är det i form av nya alter egon och det är egentligen enbart Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss och Jada Pinkett Smith som repriserar sina roller i The Matrix Resurrections. Huruvida Laurence Fishburne, Hugo Weaving och de andra ens var tillfrågade kan vi enbart spekulera kring och även om det är charmerande att återigen se Keanu och Carrie-Anne tillsammans så lämnar skådespelandet en hel del att önska. För att inte tala om det faktum att den tidigare så starka Trinity i stort här har blivit reducerad till en prinsessa i nöd under stora delar av filmen. Denna tungfotade berättarstil nedlusad av självrefererande blir snabbt ohyggligt tröttsam och filmens andra samt tredje akt kan närmast beskrivas som en gröt av krystade metaperspektiv som slår knut på varandra. The Matrix Resurrections är dock inte helt utan sina ljuspunkter och den självmedvetna humorn fungerar under omständigheterna ganska bra under de inledande trettio minuterna. Ett passande komplement till den förvirring som förföljer Neo i hans falska vardagsliv och är i varje fall en frisk fläkt som ställer saker och ting på sin kant. Om än bara momentärt.

The Matrix Resurrections (HBO Max)
Woah! Vi är i en uppföljare.

Jag vet inte om Lana Wachowski medvetet försökt sabotera denna oundvikliga uppföljare eller bara försöker göra sig lustig över sina tillkortakommande men detta är den definitiva spiken i den metaforiska kista som representerar Wachowski-systrarnas karriär. The Matrix Resurrections är en av årets mest bedrövligt cyniska filmproduktioner och det är direkt skrämmande hur till synes lite kärlek och passion som legat till grund för denna oönskade uppföljare. De banbrytande tekniska specialeffekterna, de hisnande actionscenerna, de stilistiskt vrålsnygga slagsmålen, den filosofiska dialogen. Allt det som gjorde The Matrix till en milstolpe inom populärkulturen är som bortblåst. I dess plats finns enbart återvunnen skåpmat och en olustig kvardröjande känsla av deja vu.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+