Eternals

Uråldriga hjältar i Power Ranger-kostymer räddar världen i Marvels påkostade urberättelse. André recenserar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

Marvel-fansen är vana vid hjältars ursprungsberättelser vid det här laget, men Eternals är något så ovanligt som en ur-berättelse om mänsklighetens framfart. För de som alltså inte är bekanta med dessa tidlösa figurer är Eternals eviga väsen som har funnits bland människorna sedan tusentals år tillbaka för att vägleda dessa åt ett civiliserat håll. De var också där under historiens värsta och mörkaste ögonblick, däribland Thanos dödliga fingerknäpp men de har samtidigt inte rört ett finger för att hjälpa mänskligheten under dessa incidenter. Anledningen? En kolossal rymdgud kallad Arishem the Judge har beordrat dem att inte lägga sig i människornas konflikter. Men efter ett tragiskt dödsfall i familjen beslutar sig de uråldriga hjältarna för att, för första gången, bestämma över sitt eget och människornas öde.

Oscarsvinnaren Chloé Zhao fångade filmkritikers hjärtan med sin dokumentärliknande nomadsaga från ifjol, där regissören tydligt markerade att det var de kringresande människorna och deras väsen som utgjorde filmens kärna. I sin Marvel-debut Eternals känns det som att den prisbelönade regissören har uträttat raka motsatsen; mänskligheten har här tagit baksätet i tjusiga utsikter vid stränder och öknar. Med tanke på att Eternals är gudalika utomjordingar är det till viss del ett medvetet val att låta utomjordingarna gradvis upptäcka sin egen mänsklighet, men här ställer det röriga manuset till det för vad som i grunden är en alltför bekant historia om huruvida mänskligheten är värd att rädda eller inte - ett tema vi har sett i otaliga science fiction-filmer. Zhao ger filmen en visuell identitet, men det räcker inte för att bära upp filmens många röriga idéer.

The Eternals
Maddens laserskjutande hjälte kan bäst jämföras med Superman, vilket också refereras i filmen.

Jämfört med Shang Chi och Black Widow anser jag dock att Eternals är en mer uppfriskande fläkt sett till det visuella, där Zhaos förkärlek till kala bergiga miljöer hamnar i en fascinerande kontrast med de Power Rangers-klädda superhjältarna och den utomjordiska looken tillsammans med Celestial-jättarna är aspekter jag gärna ser mer av. Det finns även en tidig twist här som jag gillar, men egentligen tillför det inte mycket till handlingen och jag inser nu i efterhand att mycket av det jag faktiskt uppskattade med filmen mest hade med mytbildningen att göra, snarare än den spretiga handlingen i sig. Eternals kickar nämligen igång denna fas genom avslöjandet att Eternals har format människans kultur från början. Hjältar som Ikaris och Thena har exempelvis varit med och format hjältemyterna från den antika epoken och de sexögda galaxbjässarna engagerar som ett alltmer överhängande hot. Kumail Nanjiani roar som comic relief-karaktär och Ramin Djawadis musik smälter väl samman med filmens storskaliga actionsekvenser.

Trots att filmen "vågar" bryta det repetitiva Marvel-mönstret genom att spänna sig genom flera årtusenden rör det sig dock fortfarande om det sedvanliga Marvel-spektaklet där hjältarna måste rädda världen från ett galaktiskt hot. Dessa gudalika varelser pratar i "bad guy vs. good guys"-termer, vilket punkterar mycket av den mytiska auran som Zhao förgäves försöker få till, och den seriösa tonen späs dessutom ut med många tafatta komediförsök - ett Marvel-signum som inte har fungerat på ett bra tag. Den passionerade kärlekshistorien mellan Gemma Chan och Richard Madden är livlös, intima scener är mekaniska som bäst och karaktärerna saknar en klickande kemi med varandra - hur mycket personlighet stjärnorna än försöker ge dessa. Dessutom är det synd att en viss antagonist slösas bort i denna storslagna epos, som dessutom är alldeles för lång (något många blockbusters lider av idag).

Eternals är i slutändan ett mer förvirrande inslag än ett självklart sådant sett till Marvel Studios fortsatta franchiseframgångar och även om filmens slut, för en gångs skull gör mig sugen på mer kosmoskaos i detta filmuniversum är jag fortfarande inte helt och hållet övertygad om de nya superhjältarna kan bära nästa generation vidare. Jag väntar otåligt på en ny Avengers-film som kan förtydliga vad det nya hotet faktiskt är just nu. Det återstår också att se hur denna nya mytologi går ihop med den kommande multiversum-galenskapen.

Eternals får svensk biopremiär den tredje november.

5 / 10
+