Paranormal Activity: Next of Kin (Paramount+)

William Eubank ger konstgjord andning till found footage genren i denna ruskigt andefattiga uppföljare som absolut ingen frågade efter...

Årets mest rysliga högtid har så kommit till sitt slut och mitt bland alla pumpalyktor, högar av billigt lösgodis och plastskelett som fladdrar i vinden så har där även bjudits på lite skräckfilm premiärer. För vad annat hör årstiden bättre till än lite otäck film som får en att vilja krypa ihop till boll under täcket, skakandes som en maracas. Trist då att den sjunde filmen i ordningen tillhörande Paranormal-universumet är raka motsatsen till detta och mest känns som en trött dödsryckning av något som sedan länge varit glömt, avslutat och begravet. Inte blir det bättre av att Next of Kin dessutom har absolut noll sammankoppling med någon av originalfilmerna annat än i namn och istället försöker vara fröet till en ny omgång av spökerier och äventyr i dåligt upplysta utrymmen med skakig kamera.

En mysig kyrka mitt ute i ingenstans.

Bioduken skippades och istället förpassades William Eubanks kreation raka vägen till streaming, och av en god anledning. Förhandstittarna bådade gott och det skall sägas att jag var lite nyfiken, speciellt eftersom det hunnit gå sju år sedan vi sist fick besöka Paranormal-universumet. En paus som varit ytterst nödvändig efter dunder-kalkonerna Paranormal Activity 4 och den femte filmen The Marked Ones där händelserna började spåra ur rejält med demondyrkande sekter och annat trams som inte alls hörde serien till. Tacksamt nog återvände de till grundkonceptet i den sjätte och då sista filmen The Ghost Dimension men det då var skadan redan skedd. Likväl som med Saw och så många andra stora skräck franchiser så var Paranormal Activity som varumärke körd i botten.

Åh nej, här finns ingen Wi-fi i detta rummet.

Exakt varför Paramount valde att återuppliva serien från de döda förblir osagt men precis som med så många andra skräckfilmer är vinstmarginalerna rejält tilltagna och doften av lättförtjänta pengar har tveklöst varit en stark motivation. Tidigare filmer har gått bra och den första var ett lågbudget mirakel som på en budget av 150 000 kronor spelade in nästan två miljarder. Smått sinnessjuka summor och något Paramount och Eubanks antagligen hade hopp om att kunna återskapa med Next of Kin, en film som dessvärre i slutändan kommer förpassas till marginalerna av filmhistoriens böcker. I denna sjunde filmen i ordningen får vi följa med Margot och hennes vänner ut i ödemarken till ett Amish-kollektiv där de försöker finna sanningen om vad som egentligen hände hennes försvunna mamma samtidigt som de filmar sina framgångar och upptäckter.

Prisa denna mat som vi beställde online.

Till absolut ingens förvåning visar det sig att de till ytan så enkla och oskyldiga Amish-borna ruvar på mörka hemligheter som Margot och hennes vänner ofrivilligt blir indragna i. En på pappret utmärkt om än enkel premiss men som dessvärre inte alls fungerar i händerna på William Eubanks. Inspirationerna här är extremt tydliga och det är lätt att dra paralleller till andra småskaliga skräckfilmer som tagit inspiration från myter och folksägner. Jag tänker kanske främst på Robert Eggers fantastiska The Witch men även till viss mån The Lighthouse eller Midsummer. Storslaget genomtänkta och snäva historier som engagerar på djupet långt inom en och väcker starka känslor. Något som verkligen inte kan sägas om Paranormal Activity Next of Kin som misslyckas fatalt med att luta sig in i mysticismen eller utanförskapet runt Amish-kollektivet. Istället bjuds vi mest på sedvanligt höga, plötsliga ljudeffekter som förstör den lilla stämning som filmen så desperat försöker bygga upp.

Där borta kanske det finns något skrämmande!

Paranormal Activity Next of Kin är sövande långsam och hjälps inte det minsta av de papperstunna stereotyperna till karaktärer vi får möta under filmens gång och förväntas bry oss om. Det finns inget fel i att bygga stämning genom suggestivt och sävligt berättande men när filmskaparna inte lämnar några som helst trådar dinglande att grabba tag i så ebbar allt intresse snabbt ut i sanden. För någonstans mellan mystiskt fladdrande ljus ute i mörkret, barn som vandrar i sömnen och knakande tak så var det inte långt ifrån att jag stängde av i frustration. Inte ens under de sista tjugo minuter när filmen växlar tempo och trappar upp våldsamheterna lyckas den åstadkomma någon känslomässig reaktion och jag slås mest av hur rysligt trist och bagatellartat Next of Kin är. Detta är dussin-skräck av värsta sort som bäst hör hemma i reabacken på närmaste motorvägs-mack. Skippa denna och gör något mer intressant och engagerande, som att skala potatis eller måla om huset.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+