PICO 4 - recension

PICO 4 - recension

Skrivet av wwwHolmiz den 25 november 2022 kl 13:39

Igår efter jobbet fick jag äntligen möjlighet att testa och leka med mitt nya All-in-One VR-headset - PICO 4.

Jag har haft glädjen och möjligheten att följa, samt skaffa, många VR headset vartefter de kommit ut på marknaden. Den första var således Palmer Luckeys första "utvecklingskit" som jag senare skänkte till stadens bibliotek för att fler skulle upptäcka VR.

PICO 4 är dock mitt första trådlösa headset och det, ja det var faktiskt en mer positiv upplevelse än vad jag förväntat mig. Att fritt kunna gå omkring, snurra runt utan att trassla in sig en massa kablar var helt enkelt underbart. När jag spontant utbrast i ett "Tjoho!" och tog några coola danssteg med vickande höfter skrattade min fru högt. Olyckligtvis lyckades hon även fånga det hela på film och skickade naturligtvis direkt filmen till våra (vuxna) barn.

Nåja. Kan man glädja andra får man bjuda lite på sig själv.

Så bild från filmen har även ni fått ovan! (hoppas Petter inte märker mitt inlägg som NSFW nu)

Så, jag ger den trådlösa upplevelsen betyget 10 av 10 möjliga!

Vad kan jag mer berätta? De nya linserna som kallas pancake gillade jag. Hatar fresnel-linser som ofta ger ett ytters störande reflekterande sken. Men pancake var inte perfekta. Dock ljusår bättre än fresnel. Utvecklingen med linser går helt klart åt rätt håll.

Jag gilla alltså linserna på PICO 4 och dessa får stark 8 av 10.

LCD-skärmar med 2160 x 2160 pixlar per öga låter också bra och hur var den biten? Eftersom jag är en riktig grafiknörd på många sätt kan jag inte hålla med en del som säger att pixlarna inte syns på PICO 4. De syns. Punkt. Gäller bara att titta noga och det gör jag. Jämför jag med min nuvarande Oculus Rift S är det i alla fall ett lyft. Samma sak med svärtan. Den är något bättre på Pico 4. Absolut inte i OLED nivå.

Ahhh... nu minns jag min gamla SAMSUNG HMD Odyssey+ med sin AMOLED display. Där snackar vi svartaste svart. Var tyvärr tvungen att sälja den då min stora snok inte fick plats. Snoken värkte rejält efter varje spelsession.

LCD-betyget blir 8 av 10. Bra men långt från samma känsla en LG OLED TV ger. Det är kärlek det!

Ljud finns i form av små "öppna" högtalare som är placerade en bit från öronen. Betyder att man tydligt hör allt annat som händer runt omkring. Jag gilla. Kvalitén var sådär men duger. När jag spelar Valheim med min Rift S så har jag där plockat bort de inbyggda hörlurarna (som egentligen duger också) och nyttjar mina HIFI-hörlurar. Så "duger" är alltså egentligen (faktiskt) nära skräp i mina öron. Saknade även ett hörlursuttag. Finns iofs ett USB-C uttag som kan nyttjas för den biten.

Ljudet får 6 av 10. Fyller sin funktion.

Kontrollerna fungerade bra med sina vinklade ringar som gör att händerna kan komma varann närmare. Så en 8:a.

Om vi går över till helt andra saker. Minst lika viktiga.

Passformen. Den sitter inte mjukt mot ansiktet. De har använt ett hårdare material som gör att ansiktet får röda ränder på pannan t.ex. Om man då justerar och lättar på trycket blir följden att headsetet sitter lite väl löst. Att placera batteripacket bak på huvudet är dock en smart idé då balansen och trycket fram känns klart bättre än mot min Rift S.

Så passformen och konstruktionen som sådan får en svag 7:a.

Förtydligande: Batteripackets placering får en 10:a och passformen en 4:a.

Sedan är ju PICO 4 ett helt fristående headset. Ingen dator krävs och har samma chip som Quest 2. Tittar vi då på grafiken och åter igen jämför med min Rift S som drivs av en PC, märks skillnad. Trots att upplösningen är bättre på PICO 4 så är grafiken i sig sämre. För dessa fristående headsets behövs i min mening bättre chip. Det fungerar och ser helt okej ut - absolut. Men i min värld räcker det inte fullt ut. Jag kommer med andra ord föredra Rift S om det är ett spel som grafikmässigt "kräver sin dator". Hehe...

Men!

Jag känner att det börjar likna lite av att jämföra äpplen och päron. PICO 4 ÄR en grym produkt. Dess stora fördel är just att den är trådlös. Den är enkel att plocka med till en fest som en rolig teknisk sällskapsspels mojäng. Den startar direkt. Hanteringen är så enkel att t.o.m. min fru kan nyttja den - det skulle hon inte fixa med Riften. En nackdel är batteritiden som håller i mina tester c:a 2 timmar. Går att lösa då det redan idag går att köpa till extra batteripack som förlänger tiden.

Va?!?! Var det hela min recension? Nope!

Jag har såklart även testat möjligheten att köra spel via datorn. Kan göras med USB-C kabel eller via WIFI. Bägge varianter fungerade och kostar gratis... Jag provade även Virtual Desktop som kostar c:a 200 kr. Värt pengarna då den var bättre. Här tror jag dock att min gamla speldator är en rejäl flaskhals. (Jag har därför beställt en ny speldator och tänker testa spel via datorn mer senare.) För visst fungerade det. Att kunna spela Beat Saber utan att kablar är i vägen är fantastiskt. Synd att det såg för j-vligt ut bara...

Mitt totala betyg efter en kväll+natts testningar blir en stark strålande 8:a!

Slutord.

Jag kan spela allt i VR i många många timmar utan att känna det minsta illamående. Jag har en vän som också har en Oculus Rift. Han spelar sparsamt då han efter 10-20 minuter börjar må lite illa. Vissa spel klarar han längre pass men aldrig mer än en timme. Skulle jag rekommendera PICO 4 till honom? Inte idag. Jag märker antydningar på att allt inte fungerar och flyter på lika bra som på min Rift. Tror att detta kanske kommer lösas i framtiden med några uppgraderingar. Har aldrig själv testat Quest 2 men får för mig att där kanske Quest 2 är bättre än Pico 4... Har faktiskt en annan vän som har Quest 2. Om jag får tid samt orkar ska jag ta mig hem till honom för att testa. "Om jag orkar" brukar tyvärr oftast innebära att jag inte orkar.

Tack för ordet!