Svenska
Blog
Retro Nonsens®: Big Red Racing

Retro Nonsens®: Big Red Racing

Här har vi ett kriminellt bortglömt PC-spel som jag vid flera tillfällen nämnt här på Gamereactor i olika texter, så varför då inte även i vår nya älskade bloggserie Retro Nonsens®? Domark är ett namn som många gamla PC och kanske främst Mega Drive och Master System-ägare minns. Ett av de många klassiska brittiska utvecklingshusen som under 90-talet blev uppköpta och absorberade av större bolag. Dominic Wheatlyes studio är inte heller något undantag som året innan releasen av Big Red Racing blev en del av Eidos, ungefär i samma veva som samma grupp även mumsade upp både U.S. Gold och Core Design. 

Faktum är att Big Red Racing blev en av de sista titlarna att bära Domarks namn på boxen. En svanesång för utvecklingshuset som med detta tidiga racingspel verkligen visade vad de gick för. Stora, expansiva spelvärldar fyllda med detaljer och möjligheter att utforska långt bortom banornas bestämda sträckningar. Nyfikenhet belönades också med ett antal riktigt trevliga små hemligheter som fanns där ute att upptäcka för de som så vågade. Det var ett spel som verkligen uppmuntrade spelaren att testa gränserna, något som jag och vännerna sannerligen gjorde. 

Det är högst oklart hur många hundratals timmar vi spenderade i splitscreen, hukandes framför våra hemdatorer. Racingen var vild och varierad och bjöd på allt från tunga grävmaskiner, jordlastare, helikoptrar, svävare, jeepar, lastbilar och ja till och med även snöplogar. Big Red Racing tog en till och med bortom jordens gränser och tillät racing på bland annat månen. För sin tid var blandningen av polygoner och pixliga texturer imponerande men med dagens mått ser det så klart otroligt avskalat och enkelt ut. Men även om spelet har åldrats visuellt så är det fortfarande helt strålande underhållande att lattja runt i.

En otroligt lekfull fysik ger varje fordon en väldigt unik känsla, och inte minst banorna utanför jorden har en härligt låg gravitation som påverkar bilarna. Likaså är de olika underlagen helt unika i sin känsla och skillnaden mellan grusväg, lera, snö eller vatten är tydliga. Som om det inte vore nog så förärades Big Red Racing med ett rykande fräscht CD-soundtrack som ger varje värld och bana lite extra textur. Det är en enorm synd att ingen tycks minnas Domarks klassiker, ett spel som definitivt föll offer för och blev överskuggat av Sega Rally, Daytona USA och Ridge Racer. Racingspel som på ett helt annat sätt lyckades bli en del av zeitgeisten. 

Numera är Big Red Racing abandonware och går att legalt ladda ner från olika arkiv på nätet. Att få det att fungera på modern PC-arkitektur däremot, det är en helt annan femma. Men är du lite fingerfärdig och vet vad du sysslar med så går det såklart. För min del så gör jag precis som många andra av spelets fans, håller tummarna och hoppas på att GOG skall ta Big Red Racing under sina vingar och släppa det på sin plattform. Och vill man göra sin röst hörd så är det bara att hoppa in på GOG-forumen och skriva i tråden samt wishlista det. Än är inte miraklens tid förbi.

Tidigare inlägg i denna bloggserie:

DuckTales

Rock n' Roll Racing

Vem där?

Micro Machines

Cool Spot

Scud Race

Barcode Battler

Drakar och Demoner

Heroquest

Dragon's Lair

Kongman

HQ