Svenska
Blog

Stadia - vad var det jag sade

Skrivet av Jonas den 30 september 2022 kl 03:14

För ganska precis ett halvår sedan skrev jag en artikel som hette Dags att dra ur proppen för Stadia. Titeln säger det mesta, men den togs inte särskilt väl emot, och flera läsare förklarade att jag var helt fel ute och förklarade att Google lovat att inte lägga ner sin tjänst. Delar av texten rent av översattes på en del internationella forum, där det också deklarerades att jag var helt snedseglad.

Det finns såklart inget sätt att säga det på utan att låta dryg, men; vad var det jag sade? Google har nu alltså deklarerat att de lägger ner sin satsning och återbetalar alla kunder investeringarna. Sannolikt ett relativt billigt sätt att göra det på eftersom antalet kunder trots allt var ganska få, men hade blivit desto argare om allt de köpt bara slungades bort.

Så vad var det som gick fel då? Som jag skriver i artikeln ovan, så var tekniken faktiskt kanonbra, och därmed fanns förutsättningarna för något riktigt lyckat. Däremot stod det tidigt klart att Google överhuvudtaget inte förstod spelbranschen. Jag var tidigt inne i Stadia-svängen, men spelade allt mindre i takt med att det i bästa fall handlade om sådant som var aktuellt till andra format - men i sämre versioner.

Och Google gjorde sannerligen heller inga ansatser till att visa att de fattade hur gamers resonerar, när de försökte sälja fullprisspel man inte fick äga. En stor del av skulden faller på Stadia-bossen Phil Harrison, som för Stadia varit lika illa som Ken Kutaragi var under Playstation 3 och Don Mattrick under sena Xbox 360- och tidiga Xbox One-eran. Som analytikern MauroNL uppmärksammar, har Phil Harrison ju dessutom varit varit hos både Sony och Microsoft - med klent resultat.

Phil Harrison

1992-2008: Quit after disaster PS3 launch

2008-2010: Infogrames/Atari, filed for bankruptcy in 2013

2010-2012: Gaikai, bought by Sony

2012-2015: Quit after disaster Xbox One launch

2018-2023: Google Stadia closes in less than 5 years

Hade Stadia haft ett Game Pass-liknande upplägg och intressanta spel, tror jag det hade kunnat gå riktigt bra. Nu är det istället Microsoft och deras Xbox Cloud Gaming samt Amazons satsning på Luna som utgör de stora alternativen inom moln-streaming för spel. Och de tycks lyckas betydligt bättre, även om Amazon fortfarande inte har spelen.

Jag gillar som sagt tekniken bakom Stadia. Även om Xbox Cloud Gaming och Amazon Luna fungerar närmast chockerande bra idag, tycker jag fortfarande att Stadia var det främsta alternativet. Däremot hade Stadia det absolut sämsta upplägget för spelköp där man alltså visserligen ägde spelet, men bara om Google fortfarande hade servrarna igång, samt en total oförståelse för vilka funktioner och titlar gamers vill ha samt hur ett levande community ska skötas.

Stadia - vad var det jag sade

I januari är det godnatt för Stadia. Spel-streaming lär leva vidare och bli allt större, men den kakan kommer Google inte vara med och dela på.

HQ