Svenska
Blog

Missar Microsoft och Sony det bärbara tåget?

Skrivet av Jonas den 27 januari 2022 kl 02:45

I Japan har det under decennier pågått en förflyttning från stationärt till bärbart spelande i en omfattning som saknar motstycke i väst. Efter att Nintendo lanserade Switch och gav den japanske gamern både en stationär och bärbar spelenhet - dammade det till på allvar.

Idag har Nintendo 95% av den japanska spelmarknaden. Konkurrenterna är alltså helt försumbara. Men bärbart spelande tycks vara på frammarsch även i väst. Flera företag, inte minst Nvidia, har lanserat bärbara spelenheter och portabel retro drar in storkovan på Kickstarter. Till detta kommer att Microsoft med flera satsar stenhårt på streamat spelande till smartphones, laptops och annat.

Det fanns onekligen en tid där dedikerat bärbart spelande såg ut att dö i spetälska efter att smartphonerspelande tog över, något som ledde till att PS Vita sålde uruselt (även om jag inte tycker att Sony gjorde sitt bästa med den underbara tingesten) och Nintendo 3DS sålde bara hälften av sin föregångare. Jag tror dock fortfarande inte att det skulle gå särskilt bra att lansera en bärbar premiumspelenhet gjord för bara portabla titlar.

Men när Valve om en månad lanserar Steam Deck - så är det ju något helt annat. Den spelar alltså Steam-spel med tämligen imponerande grafik, som ser ännu mer imponerande ut på en liten skärm. Den spelar dessutom streamade spel för den som vill köra sådant.

Och här känns det som att Microsoft och Sony lite missar grejen. Microsoft erbjuder alla möjliga varianter för att spela streamat, och det är ingen konst att lira på en smartphone med den nya generationens fiffiga touch-kontroll. Det går även att spela på smartphone eller tablet med en vanlig Xbox Series S/X-handkontroll (eller vilken som helst med Bluetooth), samt att det finns flera smartphone-adaptrar som förvandlar handkontrollen till en portabel spelenhet. Det fungerar även med Luna och Stadia.

Men det är för många ändå inte riktigt samma sak som en dedikerad spelenhet som lätt kan glida med på resan. Och här tycker jag att Microsoft och Sony borde kliva in. De behöver inte längre göra en portabel enhet som får egna spel, utan en som spelar exakt samma spel som redan finns. Förslagsvis gör Microsoft en portabel Xbox Series S och Sony en portabel Playstation 4 Pro (möjligen inte lika sexigt, men en portabel Playstation 5 blir väl svettigt, och de har inget mellansteg).

Vips har de portabla enheter som har ett enormt bibliotek av gamla spel och som kommer få nytillskott i flera år framöver. Och framför allt kan de köra streamade spel hur bra som helst, så både Xbox Cloud Gaming och Playstation Now skulle fungera utan minsta problem.

Till skillnad från Playstation Vita som behövde sälja hur mycket som helst för att få ett eget ekosystem, och Nintendo 3DS som också krävde egna spel, så är detta hårdvara som kommer kosta en slant att köpa, men som kan säljas med vinst direkt. Folk kommer ladda ner spel och lira, och det behövs nästan inget underhåll alls, till och med mindre än med Steam Deck. De som hellre lirar bärbart på en smartphone - kommer ju kunna fortsätta göra det.

Här tycker jag Microsoft och Sony missar ett bärbart tåg. Nu finns återigen efterfrågan och de har ju hårdvara samt spel som lämpar sig otroligt väl för detta ändamål. I synnerhet i Asien skriks det ju efter produkter som just detta, och vi får med Steam Decks se om konsoltillverkarna gjort ett praktmisstag eller ej.

Missar Microsoft och Sony det bärbara tåget?

Även Razer ger sig in i det bärbara racet med Snapdragon G3x Gen 1 Gaming Platform. Praktiskt taget alla utom Microsoft och Sony satsar på detta, trots att de kanske har bäst förutsättningar av alla.

HQ