Svenska
Blog

"Sony borde köpa EA eller Square Enix, eller Take-Two"

Skrivet av Jonas den 25 januari 2022 kl 03:22

Spelade som vanligt Halo Infinite under kvällen, och hamnade med en grupp svenskar jag inte var bekant med sedan tidigare. En av dem skriver om spel på hobbypremisser och vi hade en intressant diskussion. Ämnet gled in på Activision Blizzard, och hur detta kommer rubba cirklarna i spelvärlden.

Helt plötsligt säger en av personerna: "Sony borde köpa EA eller Square Enix, eller Take-Two". Det är en åsikt jag hört flera gånger på slutet. Åsikten tycks vara något i stil med att Microsoft köpt två tungviktare och därför borde Sony köpa en annan tungviktare. En i grunden lättbegriplig hållning med syfte att se till att det fortsätter vara hård konkurrens om oss köpare, och det kan nog de flesta sympatisera med.

Men det finns fyra saker med resonemanget som gnager lite i mig.

1. Activision Blizzard jämställs med Square Enix Jag har noterat att väldigt många personer, även här på Gamereactor, är förvånade över vad det kostar att köpa spelföretag och har ganska dålig koll på vad de är värda. Att tro att ett köp av exempelvis Square Enix skulle vara något som återställer balansen är snudd på befängt. Ta till exempel Final Fantasy XV, som lanserades år 2016. Det har än idag inte passerat tio miljoner sålda exemplar och anses vara en stor succé. Ett Call of Duty säljer ensamt mellan 20-30 miljoner exemplar, varje år. Till detta kommer sedan Blizzard, King och massor av annat. Det är därför uppköpet är tidernas överlägset största i spelvärlden genom alla tider.

2. Jag tycker Final Fantasy är roligare än Call of Duty Det behöver inte vara Final Fantasy, utan jag har hört samma argument med drömmar om Capcom, Sega, Ubisoft med flera. Kontentan verkar vara att om jag tycker ett spel är kul, så är företaget som gör det ett bra köp. Men det är ett skevt synsätt. Jag föredrar själv Final Fantasy och Yakuza framför Call of Duty alla dagar i veckan. Men de båda förstnämnda skulle inte påverka konsolköp i någon större omfattning, medan sistnämnda däremot skulle det. Spelköp (eller en prenumerationstjänst) är intäkter som i sin tur leder till fler spel och satsningar. Det gäller alltså att höja blicken över den personliga smaken om man vill förstå varför vissa utgivare köps upp men inte andra, samt att ett stort spel för med sig framgångar på fler sätt än bara en viss exklusivitet skulle göra oavsett hur kul jag själv tycker titeln är.

3. Man köper speljättar på Citygross Just det här med att köpa upp EA har det snackats om flitigt som ett svar på Activision Blizzard. Eller Take-Two. Men hela diskursen får det att låta som om man köper spelföretag på närmsta mataffär. I realiteten är det dock svårare. Orsaken till att inte Take-Two äger Codemasters idag, trots att de ju ville köpa dem förra året samt att ägarna sade ja, är att EA klev in med ett högre bud. Det säger aktieägarna såklart inte nej till. I den händelse att Sony (eller någon annan givetvis) ville köpa upp EA, Take-Two eller kanske Bandai Namco, tror jag det finns en hygglig chans/risk att Microsoft, Tencent eller en annan jätte såsom Amazon eller Facebook bjuder över. Marknaden har ingen fast prislapp, utan är mer en kaotisk basar och den som bjuder mest är den som går hem med varan, så det är absolut inte bara att köpa även om pengarna finns.

4. Sony kan köpa Take-Two och göra Grand Theft Auto exklusivt Inför uppköpen av både Bethesda och nu Activision Blizzard, har jag sett otaliga gamers förklara att det nog knappt blir några exklusiviteter eftersom det leder till uteblivna inkomster. Det är alltså Microsofts ekonomi dessa gamers oroar sig för, ett företag som på bara ett år plockar ut motsvarande hela Activision Blizzard och Bethesda i ren vinst. Detta samtidigt som man landar i att ett uppköp av Take-Two vore bra från Sonys sida för att göra Grand Theft Auto exklusivt i vad som skulle leda till större uteblivna intäkter än något annat spel någonsin. Inte ens Microsoft har valt att göra Minecraft exklusivt samt att de fortsätter stödja befintliga titlar, och de går till synes samma väg med Call of Duty. Oavsett vem som teoretiskt köper Take-Two, vågar jag med säkerhet slå fast att Rockstars gangsterserie kommer fortsätta vara multiformat. Allt annat blir för dyrt.

Skulle Sony lyckas komma över EA, hade det onekligen varit ett fint uppköp för deras del. Det hade förändrat förutsättningarna rejält och mildrat Activision Blizzard-effekten till viss mån. Men att köpa dem är alltså lättare sagt än gjort, flera giganter hade nog haft synpunkter på det. Och att köpa Square Enix hade i princip varit bortkastade pengar. Sony har redan i princip monopol på Final Fantasy-titlarna, de skulle ha väldigt lite att vinna för en relativt stor kostnad. Och om de skulle komma över en riktigt stor titel, då lär den heller inte bli exkusiv, se bara på Microsoft som sitter i exakt samma sits.

"Sony borde köpa EA eller Square Enix, eller Take-Two"

Grand Theft Auto kommer aldrig bli exklusivt, oavsett om det säljs till Microsoft eller Sony.

HQ