Svenska
Blog

Besviken på Rainbow Six: Extraction

Skrivet av Jonas den 24 januari 2022 kl 03:03

Jag tänkte börja med att bikta mig. Det har hänt förbannat mycket roligt på Gamereactor-redaktionen under de tjugo år jag varit en del av den. Men inte under något tillfälle har jag hört chefredaktör Petter Hegevall skratta så våldsamt frustande som när jag för länge sedan spelade Rainbow Six.

Minns inte vilken del i serien det var, men en av de första iallafall. De som känner mig vet att jag har ett tålamod och koncentrationsförmåga som är max en tweet lång, och därefter flyger tankarna iväg till annat. Detta rimmar otroligt illa med taktisk stealth och resultatet blev ett haveri av sällan skådat slag, där jag som mest lyckades hålla mig vid liv i åtta, möjligen uppemot nio, sekunder.

Nåväl, med den bikten avklarad har jag haft kul med Rainbow Six: Siege. Spelet är helt suveränt och förtjänt av alla framgångar det haft. Det visar även hur bra spel Ubisoft är kapabla till när de går utanför sitt mallade format som används så ofta numera. 

Jag älskar multiplayer i alla former, både lokalt och online, men bland det absolut bästa jag vet är co-op och lagspel. När jag hörde talas om Rainbow Six: Extraction (från början hetter det Quarantine) kändes det lovande. Allt det bästa från Siege inslängt i ett spel där jag får bekämpa utomjordningar tillsammans med andra. Kul på pappret!

Men... De senaste nio månaderna har jag spelat både Outriders och Aliens: Fireteam Elite. Båda dessa spel erbjuder också multiplayer för tre spelare där man slåss mot datorkontrollerade fiender. Outriders i synnerhet är för mig ett toppspel med massor av innehåll, roliga vapen och genomarbetat gameplay för co-op. Aliens är något sämre, men även det klart underhållande kortare stunder.

Till detta har jag även lirat en väldans massa Back 4 Blood, som dock är för fyra spelare, men även det toppklass på området. Rainbow Six: Extraction däremot, har varit under utveckling länge där det försenats i omgångar, men vad utvecklarna än använt den extra tiden till - så är det inte till att fräscha upp spelet.

Jag möts traggliga menyer som känns onödigt komplicerade och gör att jag inte kan komma igång med det roliga snabbt. Ett bemötande i spel som är bland det värsta jag vet. När jag gejmar vill jag aldrig att det ska kännas som att jag sitter i skolbänken och pluggar viktiga bifloder på det europeiska fastlandet eller viktiga årtal i brittiska kungalängden.

Rainbow Six: Extraction lyckas förmedla just den känslan (det här med menyer i spel och korvstoppning av information är något Ubisoft generellt skulle behöva bli bättre på). Än värre är att när jag börjar spela, så känns det inte mycket bättre. Det gameplay som fungerar så väl multiplayer, känns bara primitivt mot datorkontrollerade och rätt korkade fiender. Efter att ha sprungit runt med Master Chief och skjutit utomjordningar i en vacker actionbalett, är det som att gå minst tio år bakåt i tiden gameplay-mässigt.

Upplägget med längre banor och framslumpade delmål känns också bara som en sämre version av Back 4 Blood, och det tog inte lång tid innan de jag spelade med föreslog att vi skulle köra något annat istället. Horde i Gears 5 tycktes locka, likså Aliens: Fireteam Elite. 

Jag vill betona att jag inte spelat Rainbow Six: Extraction länge för att ge något betyg, men de jag lirade med ville helt enkelt inte spela mer efter någon timme, vilket ändå säger något. Och i all ärlighet ville jag inte lira mer själv heller. Det känns gammalt, tillkrånglat och helt enkelt inte roligt jämfört med de jämförbara alternativ som släppts under loppet av de senaste nio månaderna.

Besviken på Rainbow Six: Extraction

Rainbow Six och co-op är inte alls någon dum idé, men Ubisoft har tyvärr inte tagit tillvara på möjligheterna.

HQ