Svenska
Blog

Inget vidare Gamescom-upplägg Microsoft

Skrivet av Jonas den 25 augusti 2021 kl 02:20

Som du kanske minns har jag inte varit något fan av Microsofts Inside Xbox-streamar, vilka jag tyckt varit stökiga, högljudda och mest känts som hysteriska MTV-produktioner. På det dåliga sättet. Under pandemin hände dock något, eftersom Microsoft inte längre kunde samla folk på samma plats och använda formatet.

Det ledde till ett bättre upplägg, där jag framför allt prisade snacket med Bethesda efter uppköpet i våras. Det var ett lugnare tempo jag trivdes med. Under E3 i somras körde Microsoft en något mer traditionell pressskonferens igen, vilket i den kontexten passar väl med massor av relevant innehåll. Under tisdagskvällen var det dock dags för Microsofts Gamescom-show, något man hypat upp och förklarat att det skulle vankas 90 minuter med fokus på redan utannonserade titlar.

Att förväntningarna läggs på rätt plats direkt, tycker jag är en bra trend senaste tiden, men även om Microsoft som sagt gått ut med den här informationen - så tycker jag inte att de levde upp till vad de själva sagt: "You'll get in-depth updates from some of our previously announced Xbox Game Studios titles alongside some of our third-party partners"

Visst var det ett kort inslag från svenska The Gunk och en hel del Forza Horizon 5 samt fakta om katapulter i Age of Empires IV... men det var också ungefär allt som jag tycker kan passa in i beskrivningen "previously announced Xbox Game Studios titles". För resten av spelen från Xbox Game Studios handlade mest om nytt innehåll till Microsoft Flight Simulator, Sea of Thieves och Wasteland 3. Psychonauts 2 var väl i och för sig inte släppt ännu, men det handlade om ett spel som har premiär mindre än dygnet efteråt.

Att döma utifrån en snabb titt på nätet, verkar konsensus ändå vara att de flesta trodde vi skulle få se några från de många titlar som Microsoft faktiskt har utannonserade, men som vi inte vet något om. Största nyheten tycker jag är att Xbox Cloud Gaming kommer till Xbox-konsolerna i höst, men här visste vi ju redan att det var på väg, även om det inte var känt när.

Dessutom har det långsammare tempot jag uppskattade från Bethesda-eventet i våras dragits till sin spets och lite till. Nu var det bitvis direkt öronbedövande söligt, och jag tror få kan säga att de tyckte det var intressant med fem-tio minuter långa inslag om mindre detaljer i spel eller kommande DLC. Det är ju just det Nintendo brukar få kritik för i sina Smash Bros-streams, nämligen att det blir överdrivet detaljerat.

Det här borde maximalt ha varit 60 minuter långt och istället för att säga att det handlade om tidigare utannonserade spel, skulle de ha informerat om att det mesta från Xbox Game Studios inte bara för tidigare utannonserat - utan även redan lanserade titlar. I vissa fall sedan flera år tillbaka. När till och med Halo Infinite saknades (även om jag tror vi får se det ikväll istället i Opening Night Live), trots att det kommer om bara någon månad, känns det som falsk marknadsföring, och däri ligger min kritik.

En show som denna har absolut sin plats, även om den som sagt var onödigt seg, men borde ha varit bättre deklarerad. För när det läggs upp en artikel på Xbox Wire om att det vankas 90 minuter stream med "previously announced Xbox Game Studios titles" så kommer folk med rätta bli besvikna när de serveras vad vi nu fick.

Inget vidare Gamescom-upplägg Microsoft

Tisdagskvällens Xbox-stream bröt Microsofts positiva trend av bättre event som de haft senaste året, Parris var dock utmärkt som värd även denna gång.

HQ