Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Musmarkörer i konsolspel suger

Skrivet av Jonas den 26 oktober 2021 kl 02:36
This post is tagged as: Åsikter

Även om fenomenet i sig inte är nytt, har det under senare år blivit betydligt vanligare med musmarkörer i konsolspel. En majoritet av Ubisofts titlar använder detta, liksom färska titlar som Deathloop, Outriders och Microsoft Flight Simulator samt exempelvis även Apex Legends.

Låt mig vara tydlig; detta är direkt horribelt. Det gör det till en pina att flytta världens såsigaste muspekare (eller heter det konsolpekare här?) mellan valbara alternativ, där det ofta skrev felklickningar. 

Jag förmodar att detta är ett direkt resultat av att utvecklarna vill spara pengar mellan PC/konsol-versioner, där det istället behövs muspekare. Till konsol bör alla val alltids ske med digitalkorset i menyer anpassade för detta och absolut inget annat.

Musmarkörer i konsolspel suger

Bra spel, horribla menyer.

HQ

Mango - Världens bästa frukt

Skrivet av Jonas den 25 oktober 2021 kl 02:48
This post is tagged as: Mat

Jag köper en hel del frukt och försöker att alltid hänga med i säsongerna för att få de bästa blodapelsinerna, de bästa äpplena, de bästa körsbären och så vidare. Annars tycker jag exotisk frukt och Sverige tenderar att bli en ganska trist historia av rent geografiska skäl.

Men bäst av alla frukter måste väl ändå vara mango? Jag har under veckan som gått ätit smått perversa mängder och lagt sisådär halv lönen på denna gyllengula frukt som nu är sådär lite övermogen samt så söt och mjäll att jag bara storknar. Jag skalar en mango, filerar den och slevar i mig hela på ett par minuter - och sitter sedan och karvar fruktrester från den märkliga kärnan för att få i mig mer godsaker som om jag hade ett svårt beroende.

Tyvärr är de fulkomligen orimligt dyra i Sverige. Ibland hittar jag schyssta extrapriser för runt 15 kronor styck, men ofta kan det vara uppemot 25 kronor för en frukt eller mer (de där himmelst söta ekomango tenderar att gå på larviga 35 spänn styck). Skitsamma, jag behöver frukten och drömmer mig bort till Florida.

Där växer godsakerna på träd lite överallt innan de rasar ned i marken (se bilden nedan), varpå det bara är att hämta och trycka i sig innanmätet eftersom de där är så krämiga att de inte ens går att skära i. De påminner mest om sådan där fruktpuré i plastpåse, fast miljarden gånger godare direkt ur skalet.

Mango - Världens bästa frukt

Världens bästa frukt är mango, om detta bör vi väl alla kunna enas?

Låt mig betala för artiklar

Skrivet av Jonas den 22 oktober 2021 kl 03:42
This post is tagged as: Åsikter

Om ni använder internet hyggligt frekvent - och det tror jag cirkus 100% av er gör - så vet ni såklart att många artiklar idag är låsta och kräver abonnemang. Ofta finns en kortare period som är gratis eller starkt reducerad i pris, varpå det övergår i ett löpande abonnemang.

Alla som någon gång haft ett sådant, vet såklart att lika lätt som det är att anmäla sig... är det också krångligt att avanmäla. Vanligt är att det går utmärkt att bli kund via en hemsida, men för den som vill säga upp tjänsten krävs mejl eller telefonsamtal. Dessutom är detta internettider, inget får vara krångligt. Vill jag höra musik måste allt finnas tillgängligt ett knapptryck bort, samma med film och spel går också åt det hållet.

Att i det läget börja skapa konton och anmäla sig för prenumerationer för att få läsa Expressens test av färskpasta lockar ej. 

Jag förstår att många sidor tar betalt, det är inget i sig jag har något emot. Alls faktiskt. Det jag har emot är däremot just krångligheten. Om man vill läsa en artikel borde det finnas en enkel QR-kod för Swish eller Paypal varpå jag direkt kommer åt innehållet för exempelvis en tia.

Medan jag är helt ointresserad av att prenumerera på någon annan dagstidning än vår lokala Östersundsposten, så skulle jag gladeligen läsa en artikel från andra nu och då. Men så blir det sällan. Och jag tror verkligen inte att jag är ensam om detta.

Fixa möjlighet att köpa artiklar styckvis som komplement till abonnemangen, och jag tror intäkterna skulle öka något enormt. Dessutom misstänker jag att kvalitetsjournaistik faktiskt är något som skulle visa sig vara mer lönsamt än media tror i sin tävlan om att istället erbjuda det största klickmonstret - vilket jag ändå tror väldigt få vill betala för.

Låt mig betala för artiklar

Skaffar du ett Plus-abonnemang hos Aftonbladet kan du få läsa godbitar som denna artikel. Andra känns mer lockande, men något abonnemang blir det ej.

"...bara inte Sony köper"

Skrivet av Jonas den 21 oktober 2021 kl 02:41
This post is tagged as: Åsikter

Uppköp är en het potatis just nu och det dammsugs utvecklare som aldrig förr. Efter att Microsoft gått fram som en slåttermaskin några år, tog Sony över och handlade på sig medan andra bjässar också haft spenderbyxorna på sig.

Därmed är det väl åtminstone ett tjugotal namnkunniga studios som bytt ägare under loppet av tre år. Det inkluderar såklart Obsidian, Ninja Theory, Bethesda, Insomniac, Housemarque, Bluepoint Games, Gearbox, Digital Extremes och Tarsier Studios - bara för att nämna några jag kommer på såhär på rak arm.

Under kvällen hamnade jag i en diskussion om just detta med en gammal bekant som bara spelar PC och aldrig skulle röra en konsol ens under pistolhot, en person som även hjälpt oss på Gamereactor tidigare. Vi spekulerade löst vilka fler utvecklare som kan tänkas byta ägare den närmsta tiden. CD Projekt Red är ju inte vad de varit efter Cyberpunk 2077-haveriet, Warner tycks inte vara omöjliga att sälja Netherrealm, Square Enix är ju ett japanskt powerhouse som borde locka och det har ryktats om att hela Take-Two kan komma att byta ägare.

Många tycker det är negativt med uppköp och jag kan givetvis förstå varför, då det inte saknas exempel på haverier och toppstyrning. Samtidigt kan det vara något väldigt positivt med. Den gamla Jak & Daxter-utvecklaren Naughty Dog hade sannolikt inte blivit dagens gigant utan Sony, det gäller även för Guerrilla som gjorde mediokra krigsspel innan de blev en Playstation-utvecklare. Och Bungie må ha brutit sig loss från Microsoft, men utan deras plånbok hade Halo kanske aldrig ens släppts. Och så vidare.

Även om både Microsoft och Sony har sin beskärda del av regelrätta katastrofer bland uppköpen, tycker jag ändå att sistnämnda varit vassare på förädlingsbiten. Fler utvecklare Sony köpt upp har växt till något större än de var innan, kolla bara på toppspelen under Playstation 4-eran. Lyckligtvis verkar Microsoft ha lärt läxan med, men där är det ännu mest snack om hur bra de är - utan konkreta resultat i form av spel, annat än Psychonauts 2 (som i och för sig definitivt är ett äventyr som vunnit på att Double Fine kunnat slå sig till ro och göra sitt drömprojekt).

Jag vet att somliga vill torgföra att Sony skulle göra "schysstare" uppköp eftersom de ofta satsar på utvecklare som till stor del varit Playstation-exklusiva. Jag är mer tveksam där dock, eftersom exklusiva tredjepartsspel i sig är att ge pengar till någon för att stänga ute andra från att få spela (även om tredjepartsexklusiviteter också kan vara något bra). Att en rad spel som undanhållits från en större publik, varpå studion köps upp, skulle vara mer hedervärt än ett regelrätt uppköp - är jag helt enkelt ganska tveksam till. Varken bättre eller sämre, enligt min ringa mening.

Men det är min åsikt i frågan. Uppköp kan som sagt absolut vara något positivt, och jag tycker att Sony oftare än Microsoft varit ett bevis för detta, där sistnämnda mer än gärna får motbevisa mig längre fram. Så döm om min förvåning är PC-polaren plötsligt utbrister "...bara inte Sony köper".

Jag är som sagt generellt något mer positiv till Sony-köp, och blev såklart nyfiken på vad han egentligen menade. Det visade sig ha en ganska enkel förklaring som jag ändå inte riktigt tänkt på. För när Sony köper upp studios försvinner spel från en större publik. Även om de börjat lansera titlar i efterskott till Steam och har gamla godingar till PS Now, så är det bara för Playstation-publiken.

När Microsoft köper en studio får istället fler spela. Visserligen försvinner Playstation i de flesta fall (och eventuellt Switch), men PC är kvar samt att Android, Ios och webbläsare tillkommer via molnet. Dessutom läggs de till i Xbox Game Pass så folk med sämre ekonomi får chans att lira det senaste. Plötsligt är det en betydligt större publik som får chansen att avnjuta exempelvis kommande Senua's Saga: Hellblade II, Starfield och The Outer Worlds 2 än om respektive studio fortsatt vara självägda.

Det var ändå ett perspektiv som fick mig att reagera lite. Det förändrar såklart inte att jag fortfarande tycker Sony har en bättre historia av att förädla sina studios (igen, jag både hoppas och tror att Microsoft, och för den delen EA med flera, visar sig ha blivit bättre på att förvalta utvecklare), men det ger definitivt Microsoft ett plus i kanten för sina uppköp och var ett argument som fick mig att stanna upp och tänka till.

"...bara inte Sony köper"

Vad tycker du om studiouppköp rent generellt?

Räkna inte med utannonseringar

Skrivet av Jonas den 20 oktober 2021 kl 02:31
This post is tagged as: Spekulation

Utöver Sonys event i höstas har det varit ganska knapert sett till nya, stora utannonseringar en tid. Det brukar presenteras mer än det gör just nu, men jag befarar att det här kommer hålla i sig. Orsaken är försås pandemin som lett till att massor av spel skjutits upp. 

Detta var jag inne på redan i gårdagens blogginlägg, och en annan konsekvens av det är att vi för närvarande har en halvt pervers mängd spel på gång. Kollar vi på Sony finns där spel som Gran Turismo 7, Horizon Forbidden West, Final Fantasy XVI, Forspoken, GhostWire: Tokyo, God of War: Ragnarök, Spider-Man 2, Stray, Sifu, Wolverine och Final Fantasy 7 Remake Part 2. 

Microsofts lista innehåller å sin sida titlar som Fable, Perfect Dark, Senua's Saga: Hellblade II, Avowed, Everwild, Starfield, Contraband, Redfall, State of Decay 3, Forza Motorsport, The Outer Worlds 2 och The Elder Scrolls VI.

Du anar säkert redan vart jag vill komma, men skulle Sony ha en presskonferens med alla de där titlarna, vore det deras förmodligen tyngsta någonsin. Och samma sak gäller givetvis för Microsofts del. De båda har oerhört mycket på gång som är absolut stekhett.

Som lök på laxen har de heller inte nog med konsoler åt folk, vilket innebär att de just nu inte behöver fler spel. De kan inte sälja mer hårdvara ändå. Att utannonsera nya titlar i detta läge gör att uppmärksamheten tas ifrån de andra kommande spelen och riskerar att göra dem mindre heta.

Därför tror jag att vi under ett halvårs tid kommer få ganska få förstapartsutannonseringar. Även på The Game Awards i december räknar jag med att det i huvudsak kommer visas trailer från det vi redan känner till, snarare än presenteras ännu mer.

Men Nintendo då? De sitter förvisso absolut inte i samma sits, utan har ganska få spel utannonserade för 2022. Däremot fyller Switch fem år om ett halvår, och att utveckla storspel tar tid även för Nintendo (normalt räknar man på ungefär tre år). Jag skulle tro att allt fler av deras tyngsta studios undan för undan flyttas över till utveckling av titlar till Switchens efterföljare, vilket lär betyda något mindre spel och fler trejepartssamarbeten framledes - och alltså färre förstapartsutannonseringar även där.

Räkna inte med utannonseringar

Svenska Avalanche filar just nu på Contraband, vilket utannonserades unnder sommarens E3-mässa.