Svenska

Petter till Svenska Rallyt?

Skrivet av bogani den 4 februari 2023 kl 08:05
This post is tagged as: Petter, Rally, Wrc

Herr Chefredaktör™ påpekade ju för ett tag sen att han skulle till Rally Sweden detta år. Han gillar rally, och det hålls numera i han trakter(nåja), så inget konstigt i det.

Men.

Det har börjat viskas att en massa streamers har fått en inbjudan till Svenska. Det finns ju garanterat en bra anledning till det. Host.. WRC23.. Host.

Då lyder frågan. Är Petter där som inbjuden "streamer"? Tveksamt.

Är han där som privat åskådare? Mycket möjligt.

Är han där som speljournalist? Inte alls omöjligt.

WRC23 närmar sig ett avtäckande hur som haver.

HQ
EA Sports WRC 23

EA Sports WRC 23

Skrivet av bogani den 2 januari 2023 kl 15:02

Läste såklart Petters inlägg om senaste batchen rykten gällande Codies första WRC-spel och tänkte gå igenom lite vad min egen källa som florerar realtivt nära utvecklingsteamet hade att säga. 

Tyvärr är jag själv inte lika involverad som jag har varit sedan första Dirt Rally, specifikt mellan det undermåliga Dirt 4 och Dirt Rally 2.0 där en liten grupp av dedikerade spelare fick möjligheten att väldigt tidigt i utveckligen kontinuerligt testa olika "builds" och ge feedback på fysiken, vad som var bra och vad som var dåligt, vad som kunde bli bättre. Allt leddes av Paul Coleman som vi hade tät kontakt med under utveckligens första halva innan han lämnade över till nuvarande game designer, Ross Gowing.

Anyway, jag har tagit mig friheten att kopiera Petters punktlista. Jag lägger egen kommentar under varje punkt.

• Utvecklingen av Dirt Rally 3.0 inleddes i april 2019 av ett team på cirka 40 personer och det var tänkt släppas i år men EA och Codemasters tog beslutet att döpa om det, vänta på den stundande WRC-licensenm stuva om lite, tillföra innehåll och släppa det som WRC 23 nästa år, istället. Hade släppt Dirt Rally 3.0 i år hade det ju tagit minst (!) två år för dem att få ihop deras första officiella licensspel vilket hade varit förödande för WRC-licensen, som de nu tar över den 1:a januari 2023.

Inga synpunkter här. Detta stämmer med stor sannolikhet.

• Dirt Rally 3.0 eller EA Sports WRC 23 baseras inte på Unreal 5 som det tisslats om utan samma gamla ljuvliga Ego-motor som Dirt Rally 2.0. En av begränsningarna i den spelmotorn var kapaciteten att kunna rendera längre sträckor än två mil, något somn de tydligen delvis löst till nya spelet. Här hoppas vi såklart på sträckor upp till fem mil, eller mer. Epic Stages, vill vi ha.

Här talar min källa emot det som Petter har hört. Det ska enligt honom vara UE som gäller. Vi kommer inte att få sträckor på 50km, men räkna med runt 30km(mer än tillräckligt enligt mig) och sträckorna kommer till skillnad från Kyloton vara precis som tidgare i Dirt Rally-sfären, baserade på riktiga vägar rakt igenom. Enda oron är att variationen på sträckor inom respektive länder kan bli något lidande då de traditionellt tar en lång sträcka och delar upp i delar för at skapa mindre sprintsträckor samt använder sig av hela längden för de långa. Designar man fantasisträckor är det såklart enklare att skapa variation.

• Vi kommer bland annat att få bygga vår egen rallybil, från grunden. Envisa rykten hävdar att Codemasters (som var klara med Dirt Rally 3.0 för snart ett år sen) byggt ut spelet rätt ordentligt och bland annat adderat ett läge där vi får agera bilbyggare, för att bättre begripa vad som gör vad i ett rallyekipage.

Verkar stämma. En sådan bilbyggare skall tydligen finnas för den som vill nyttja den.

 Det verkar nu som om EA vill ha ut spelet tidigt nästa år (de tar som sagt över WRC-licensen 1:a januari) för att kunna sko sig på WRC-cirkusen och 2023 års säsong under heeeela året, sen. Ny insider-information menar att vi kan förvänta oss utannonsering i februari och release i mars eller i början av april. Jag tror att denna information stämmer.

Min källa hävdar att mars eller april inte är aktuella för release, potentiellt kan utannonseringen stämma. Nu ska man ju ta releasedatum med en nypa salt överlag då det ofta flyttas runt innan utannonsering.

 

Jag hoppas på en utannonsering inom kort. Rallysuget är ordentligt just nu! :)

HQ
Jag hatar The Last of Us Part II

Jag hatar The Last of Us Part II

Skrivet av bogani den 24 januari 2021 kl 11:23
This post is tagged as: Last of Us

45 timmar tog det för mig. Jag stressar inte gärna utan vill i lugn och ro supa in alla detaljer som finns. Jag går hellre omkring än joggar/sprintar igenom miljöerna vilket förklarar den långa resan det blev.

Jag har skrattat, gråtit, varit frustrerad, äcklad, glad, ledsen och allt däremellan. För mig har det väckt lika starka känslor som första spelet, även om jag inte känner att jag behöver jämföra de två. Jag ser det istället som en helhet.

Det finns absolut sektioner som varit lite långdragna, saker som jag verkligen inte ville göra men det är inte min story. Det är Ellie's resa och jag respekterar det.

Sektionen när jag på riktigt bröt ihop och inte kunde ignorera tårkanalernas vilja längre var faktiskt efter en specifik sektion sent i spelet där vi återigen fick se danssekvensen som släpptes som trailer för spelet. Där gick det bara inte längre stå emot. Jag önskade innerligt att spelets historia skulle sluta där, i det där soldränkta, varma huset mitt ute i ingenstans, men icke. Jag anade att Ellie's besatthet av hämnd inte skulle låta mig få som jag ville. På gott och ont.

Jag älskar The Last of Us. Jag älskar Left Behind. Jag hatar the Last of Us Part II. Jag älskar The Last of Us Part II. Jag hatar att jag älskar The Last of Us Part II.

Jag älskar att jag hatar The Last of Us Part II.

Dirt Rally = Epic

Dirt Rally = Epic

Skrivet av bogani den 4 maj 2015 kl 12:58

Dirt Rally kom som en blixt från klar himmel och det är sinnessjukt bra redan nu trots att det är Early Access.

Detta är första gången en bakhjulsdriven bil känns och beter sig som en bakhjulsdriven rallybil gör i verkligheten.

Asfaltsfysiken känns dock lite tveksam för tillfället, och FFB är under all kritik. Det finns modifierade filer som förbättrar känslan avsevärt fram till att Codemasters löser det.

Köp och stötta alla som gillar motorsport!

https://www.youtube.com/watch?v=c67hv9S0WbY#t=28

Veckan nostalgitrip: Tenchu!

Veckan nostalgitrip: Tenchu!

Skrivet av bogani den 30 juni 2011 kl 21:46

Sitter och lyssnar på Tenchu: Stealth Assassins's officiella soundtrack och blir nästan lite tårögd.

Som ninja-fanatisk tonåring fick jag nys om att en ninja-simulator var under utveckling och läste mig till att risken fanns att vi i Europa skulle bli utan spelet.
Orolig som jag var så importerade jag spelet från USA och när det väl damp ned i brevlådan så var jag inte alls säker på om det skulle infria mina förväntningar eller inte. Min oro visade sig vara helt obefogad! This was ninja heaven!

När spelet sen släpptes i Europa trots allt så hade dem dock av någon märklig anledning bytt ut Ninjas shuriken mot vanliga kastknivar.

Det måste även sägas att spelets soundtrack egentligen var ganska udda, men tack vare detta också helt briljant. Att smyga omkring och skära halsen av intet ont anande samurajer till melankoliska japanska lugna toner var sanslöst underhållande!