LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Blog

      Riktigt hett (och billigt) Roguelike

      Jag sitter på två huvudsakliga konsoler här hemma, PS5 och Switch. Den förra har tagit över sin föregångares roll som maskinen för längre, uttömmande upplevelser. Jag sätter mig sällan med Dualsensen i handen utan att ha reserverat mig för i alla fall en timmes speltid, ofta mer. Det känns ju fullständigt meningslöst att spela typ Demon's Souls eller Ghost of Tsushima i en kvart.

      Switchen däremot, där har jag mer och mer börjat dras åt de extremkorta upplevelserna. Kanske tio minuter åt gången med möjlighet till mer. Sen jag fastnade fullständigt för Hades har jag börjat snöa in på Roguelikes och genrepremissen att kunna spela lite åt gången; dö och ändå tjäna in något för nästkommande rundor. På så vis kom jag i kontakt med Downwell.

      Riktigt hett (och billigt) Roguelike

      Det gick till så att jag från och till brukar skanna Metacritic för att ha lite koll på nya, kritikerrosade spel som ibland faller under radarn. Downwell låg på stabila 88 poäng i Metascore, kostade 30 kr (20 kr på rea!) och var markerat som ett roguelike. Jag slog till, och hittills har jag spenderat runt tio timmar med att falla vertikalt genom den mystiska brunnen och jag är inte ett dugg besviken. Tvärtom.

      Downwell är verkligen så avskalat som ett spel överhuvudtaget kan vara och ändå förbli intressant över tid. Premissen är svinenkel: du kastar dig ner för en bottenlös (jag har inte klarat det, så vet inte om det faktiskt finns en lägsta nivå) brunn och med hjälp av vapenskor à la Astro Boy ska du lyckas ta dig så långt ner du kan. Perspektivet är ungefär som i Ikaruga, fast uppifrån och ner. Varje gång du landar på en plattform eller stompar en fiende får du ammunitionen tillbaka, och genom att ha ihjäl så många fiender - helst på rad - som möjligt samlar du ihop kristaller, vilka du kan spendera i butiker på antingen hälsa eller mer ammunitionsutrymme.

      Varje gång du dör - vilket brukar ta mellan två och fem minuter - går din insamlade valuta till antingen nya karaktärer med olika förutsättningar, eller grafiska filter som läggs på den underbara Gameboy-aktiga grafiken. Det går ju inte nämna Downwell utan att påtala den grafiska designen. I all sin enkelhet ser det faktiskt helt underbart ut, och trots att filtren såklart inte spelar någon roll rent spelmässigt är det alltid en fröjd att låsa upp nya.

      Kort och gott vill jag verkligen rekommendera Downwell om du har "en gammal Selma" liggandes hemma som du bara vill bli av med. En stor fördel är att Downwell dessutom funkar nästan bättre handhållet - på grund av den ökade precisionen - än på stor skärm, vilket knappast kan sägas om särskilt många Switchspel.

      Avslutningsvis: 2/2 av Olof Westerberg, och fortsatt trevlig tisdag!

      HQ