Svenska
Blog

Svettigt för Battlefield och Call of Duty

Skrivet av Jonas den 21 november 2021 kl 22:31

Hur det skulle gå för Halo Infinite som gratis multiplayer-spel var på förhand svårt att säga. Och är fortfarande såklart svårt att sia om, för det är fortfarande bara i beta-stadiet. Finns det fortfarande en publik för dessa i grunden ganska långsamma spel (jämfört mot i princip allt annat) som till råga på allt saknar klasser och liknande, vilket tycks vara ett måste i dagens actiongenre?

Jag trodde nog ändå att tid, resurser och framför allt feedback skulle leda till att 343 Industries levererade ett mäktigt spel, men mäktiga spel har saknat spelare förr. Efter att nu har spelat multiplayer i timmar nästan dagligen sedan beta-lanseringen, känner jag mig ändå lite övertygad om att Halo kan vara på väg tillbaka - på allvar.

Men även om spelet är fenomenalt utifrån det jag hunnit lira, är det en annan sak som fått mig att tro att Halo kan komma att dominera - och det är Battlefield 2042 och Call of Duty: Vanguard. Båda två är nämligen lite för innehållslösa, med lite för låga produktionsvärden som dessutom inte polerats tillräckligt.

Det har lett till den bisarra sitsen att jag nu har i huvudsak tre nya förstapersonskjutare att välja på inom loppet av en månad, där två helt enkelt inte är helt färdiga ännu trots att de ska vara det och har för lite innehåll - men kostar runt 700 kronor. Det tredje spelet är däremot mer polerat på alla sätt och vis (trots beta) och helt gratis.

Nu gillar jag som bekant verkligen Halo och hoppas fler får upp ögonen för det. Ett spel där du ledigt kan träffas av fem-tio skott, springa runt ett hörn och återuppta striden när din förföljare kommer, och där granater och närstrid är viktigare än i de flesta andra liknande spel. Det är annorlunda, det har sin egen stil och det går halvt i slow motion jämfört med framförallt Call of Duty.

Men om Halo nu faktiskt lyckas och blir enormt stort på bekostnad av konkurrensen, så kommer det till syvende och sist inte bara ha berott på att Halo Infinite är eminent, utan på att Activision och EA helt enkelt inte lyckats bra nog med sina respektive spelserier i år. Ska folk betala 700 spänn för Battlefield och Call of Duty måste de helt enkelt få mer och bättre grejer än den som tar gratisalternativet - och det får de inte idag.

Svettigt för Battlefield och Call of Duty

Att jämföra siffrorna för ett spel som är gratis med ett som kostar 700 kronor är inget man bör göra rakt av (beroende på vad man vill ha ut), men skillnaderna är ändå otippat stora på Steam.

HQ