Igår kväll fick jag för mig att spela lite Gears Tactics igen. Ett kanonspel jag tror att väldigt många missat. Utöver underhållningsvärdet sticker två saker ut, där den ena är nya protagonisten Sgt. Gabriel Diaz. Han vissar att det går utmärkt att skapa karaktärer som känns lite modernare än det testosteronskadade (sagt med kärlek, jag älskar Gears of War) från originaltrilogin, men som ändå känns Gears of War.
Som du säkert sett står det nu alltså klart att Netflix ska göra en film baserad på Gears of War. Jag har haft fenomenalt mycket roligt med serien och fram tills helt nyligen har jag regelbundet spelat Horde med både gamla och nuvarande Gamereactor-kollegor samt även en hel del av er läsare.
När jag skriver de "nya" i rubriken, så menar jag inte gänget från Gears of War 4, ett spel som trots allt släpptes år 2016. Tvärtom tyckte jag de var tämligen risiga och kändes som ett fokusgruppsframtaget gäng, helt befriade på identitet. Inte heller menar jag Marcus Fenix i skäggigt utförande, för trots ansiktsbehåring kan han näppeligen anklagas för att vara ny.
Det har varit en späckad helg. Jag har hunnit träna med Ring Fit Adventure (recension inom kort), spelat en väldans massa Call of Duty: Modern Warfare, samla fin loot i Borderlands 3 samt att jag följt Blizzcon. Till detta kommer en massa brädspelande, som jag ju berättade om i en artikel förra veckan. Mycket att skriva om med andra ord, men det är faktiskt en sak till jag hunnit med också.
Då Microsoft numera släpper sina Xbox One "Exklusiva" spel till PC så väljer jag självklart spendera dom på PC. Under dessa dagar då jag är ledig så bestämde jag mig för att sätta mig ner med min nyinköpta Notebook från Acer och lira ett av Microsofts dunder titlar Gears of War 4 och jag äger spelet också på min Xbox One Slim som numera står och samlar damm och jag blev grymt överraskad över hur polerat och snyggt spelet är på PC med alla grafik inställningar uppbumpade till Ultra och 60 låsta bilder per sekund.
Efter 9 timmar och 40 minuter av splitscreen-spelande på Hardcore med min polare Johnny i soffan spelade vi ut Gears of War 4 igår. Vi hade kul! Till största del åtmninstone.
Jag och sambon har spenderat de senaste dagarna med att spela igenom Gears of War 4, för henne var det första spelet i serien medan jag själv lirat dem alla. Ännu har jag inte gett mig på multiplayern i övrigt, men här är mina intryck angående singleplayer:
Jag har tidigare skrivit om hur svårtillgänglig 360-markanden är för tillfället i och med den nya dashboard-uppdateringen. Detta problem har klarnat något men knappast blivit löst, nu kommer jag åtminstone åt mina 360-spel något enklare än vad jag gjorde i ett tidigare stadie. Jag antar (hoppas) att 360-spelen hamnar i ett något mer sorterat avsnitt i marketplace i och med framtida uppdateringar, men med det sagt är jag däremot långt ifrån nöjd här och nu.
Det mesta med den nya Xbox one-uppdateringen verkar vara en klang- och jubelföreställning på många sätt och vis. Det verkar de flesta eniga om, och så även jag. Men jag har ett problem, vilket rubriken är ganska tydlig med. Jag hittar nämligen inte särskilt många Xbox 360-spel, som ju numera ska vara tillgängliga.
Idag släpps Iron Maidens nya skiva The Book of Souls och någon gång under dagen måste jag bege mig till systembolaget i hopp om att finna deras egna öl, Trooper till ikväll. Inte för att jag älskar den ölen men vid ett sånt här tillfälle bör man ha åtminstone 1 att fira med.
Tjena, fick hem mitt Gears of War Ultimate Edition idag och jag söker nu en kompis att lira igenom kampanjen co-op tillsammans med och hjälpa varandra att ordna achievements osv. Jag har haft min Xbox One i inte ens en vecka ännu och jag är ännu inte 100% van med kontrollen så skrik inte på mig om jag dör alldeles för ofta :)
Det kommer en hel drös med spel under sensommaren/hösten. En del ser jag fram emot så mycket att jag liksom går på tomgång. Jag glömmer spotta ut tandkrämen, disken står kvar i diskhon, sängen är obäddad och jag har inget annat i huvudet än Fallout 4.
Insågg just via en retweet av självaste Clifford Bleszinski att det idag, fredag (OK, i Sverige är klockan över midnatt, men i USA är det alltjämt fredag!), är åtta år sedan Gears of War såg dagens ljus. Ett spel jag på förhand inte alls var speciellt uppspelt över. Där och då var det fortfarande främst japanska spel som lockade för egen del, och när Petter ringde och berättade vilket mästerverk det var höll jag på att tappa öronen.
Efter snart ett dygn har jag hunnit fundera klart på Gears of War-affären, vad jag tycker om den och tror den kommer att innebära. Till att börja med så får vi väl slå fast att den ändå var ganska logisk. Man undrar ju vad det kostat Microsoft att betala Epic för exklusivitet på varje nytt Gears of War. Spelen har snittat runt 6-7 miljoner sålda ex enbart till Xbox 360 (och en liten avstickare till PC samt en flopp i form av Judgment). Det är högre siffror än det mesta annat exklusivt, och hade det varit en multiformatstitel hade vi nog per spel kunnat räkna på 1-2 miljoner till PC och 4-5 miljoner till Playstation 3.