Jag har tittat tillbaka på utvecklingen av spel de senaste årtiondena, för att få lite nya perspektiv på mediet. Det jag har observerat har varit en ganska omfattande förvandling. Från att vara 2D till att ta sina tidiga steg i 3D. Även en så enkel aspekt som uppdateringar har förändrats. När jag var ung behövde du ladda ner uppdateringar från utvecklarnas hemsidor och installera dessa manuellt. Före det fanns inte ens uppdateringar i den form vi känner igen idag. Några av de största förändringarna jag observerat har skett mellan 1990-2010. Digitaliseringen, grafikutvecklingen och framväxten av en gigantisk industri är betydande exempel på det.
Total War tillhör en av mina guilty pleasure serier och tillhör en av de där jag spelat sen första spelen i serien. Det är en serie som kanske inte konceptuellt utvecklats så mycket sen sina tidigaste delar men spelen är bra kontinuerligt med något enstaka dipp här och var. Three Kingdoms släpptes nyligen men har inte lockat så mycket däremot fortsätter jag att uppskatta Warhammer spinoff serien. Nyligen släpptes ett dlc där två faktioner uppdaterades med lite nya ledare och en gratis patch som uppgraderade en hel faktion. Jag uppskattar att de fortsätter bygga ut, förbättra och släppa betal och gratis- innehåll.
Något jag har i flera år misstänkt är att spelindustrin inte mår helt ok. Det är jag nog inte ensam om både ekonomer och experter har uttryckt lite oro även om den rent ekonomiskt är starkare än någonsin. Ändå ser vi stora problem med allt från konsumentskydd, arbetstider, exploratering av minderåriga, gambling, hazard spel inbakat i spel, dåligt skydd och manipulation och annat. Massuppsägningar nu senast hos Activision är bara ett litet exempel på hur anställdas värde i industrin inte verkar särskilt högt det är främst den nyheten som skapade ett intresse att skriva lite om tankar jag har. Dåliga skydd för anställda som ofta har hemska arbetstider och risk för uppsägning är för oss som läser om spel inte helt ovanligt att läsa om, även när företagen går bra, chefer som stoppar bonusar utan dess like i fickan samtidigt och berättar hur bra ekonomiskt företagen går just nu. Vi läser också ibland om att flera av jättarna inte ens betalar skatt utan gömmer pengar i skatteparadis och trots detta ser vi ändå mikrotransaktioner som förvandlat spelen till något mindre bra. Och missnöjet hörs även om spel sålt miljoner exemplar ändå inte möter förväntningarna.