Både Microsoft och Sony släpper som bekant nya konsoler inom kort, och de flesta analytiker tycks vara rörande överens om att de kommer kränga allt de kan tillverka. Detta trots att det faktiskt inte finns sådär övermåttans mycket nytt spännande till dem, jämfört med tidigare konsolskiften.
Det var väldigt lätt att jämföra spelförsäljning förr i världen. Den som sålde flest spel och konsoler, låg bäst till, och det i sin tur gjorde att man kunde förvänta sig bäst tredjepartsstöd. Men förra generationen flyttade en stor del av försäljningen online och DLC blev på allvar en grej. Spel kunde leva i åratal med prenumeranter och merförsäljning som gjorde att spel utanför topplistor kunde krossa alla konkurrenter.
Som bekant kunde vi nyligen rapportera att Sony betalade motsvarande 2,2 miljarder svenska kronor när de köpte upp Insomniac. Jag har sett besökare både på sociala medier, diverse forum och här på Gamereactor jämföra affären med exempelvis Disneys uppköp av Star Wars för 40 miljarder kronor, Activisions uppköp av King för 57 miljarder kronor, EA:s PopCap-affär för 72,5 miljarder kronor och Microsofts Mojang-köp för runt 24 miljarder kronor. Vet att andra innan mig benat ut detta, men tänkte att jag väl ändå kan göra detsamma här på Gamereactor.
Har noterat en tendens nyligen när det dyker upp rapporter om hur många som spelar Xbox One-spel. Mer specifikt handlar det om Sea of Thieves och State of Decay 2. Förstnämnda nådde hyggligt snabbt två miljoner spelare och nu meddelas att detsamma gäller för State of Decay 2. Eftersom Microsofts spel sedan en tid inkluderas i Xbox Game Pass har det lett till att många postar något i stil med "Men hur mycket var Xbox Game Pass?" alternativt "Men hur mycket är riktig försäljning?".
Redan i mars började det försenas spel så till den milda grad efter att Rockstar kommunicerat att Red Dead Redemption i oktober, att jag skrev ett blogginlägg kallat 'Flykten från Rockstar'. Kort efter att jag skrev det meddelade Sony att Days Gone plötsligt nog hellre borde släppas 2019, och sedan dess har vi fått veta att spel som Anthem, Borderlands 3, Shenmue 3 och Metro Exodus också drabbats av okända farthinder och skjutits upp till senare nästa år.
Tanken var som bekant att Rockstar skulle släppa Red Dead Redemption 2 under årets första halvår. Och Rockstar släpper gärna sina spel under sommaren. Deras titlar är så overkligt starka att det lika gärna kunde vara julafton när de kommer eftersom alla måste ha dem och sedan ångar det på med full kraft och när julafton sedan faktiskt kommer på riktigt så fortsätter deras mästerverk att flyga ur hyllorna.
Har spelat Street Fighter V med en gammal vän som jag tuktat otaliga spel i genren med tidigare (och tillika en gammal Gamereactor-medarbetare). Mellan käftklapparna, rundsparkarna och en och annan eldboll gled vi in på hur hårt det floppat och hur Capcom skulle kunna få fart på försäljningen igen. Men vi insåg ganska snart att det kommer bli svårt, riktigt, riktigt svårt.
Vi har tidigare rapporterat om amerikansk spelförsäljning för oktober månad på nyhetsplats, men då med begränsad kännedom om faktiska försäljningssiffror. Men nu har en person som kallar sig AstronautClaire på Twitter delat med sig av lite data från NPD Group som ger en bättre bild av läget.
Härom veckan levererade Microsoft sin kvartalsrapport, och företaget tjänar som brukligt en kopiös massa pengar, där det mest intressanta är ett långsamt skifte från Windows och Office till tjänster. Det ledde till ett glädjeskutt på börserna. Det viktigaste för oss är dock spel såklart och där minskade intäkterna för Xbox med 5% kontra förra året, vilket inkluderar hårdvara med minus 26%.
Alldeles nyss började de första försäljningssiffrorna trilla in från USA för november. Det är såklart väldigt intressant läsning eftersom både Microsoft och Sony har flaggat för en väldigt bra november. Ännu så länge saknas konkreta siffror, men klart är att Rise of the Tomb Raider inte kom in på topp 10 (något däremot Halo 5 gjorde under sin andra månad).
Läser i Ubisofts kvartalsrapport att de nu får hälften av sina intäkter från digital försäljning. Enbart sedan förra året är detta en ökning med 27,8%. Det är alltså en snudd på ofattbart kraftig tendens, och det ska till ett smärre mirakel för att det inte ska fortsätta öka framledes.
Jag antar att ni vid det här laget läst om Konamis planer på att helt enkelt lägga ner utvecklingen av storspel. Ett tragiskt beslut på många sätt, men inte helt obegripligt ur ett ekonomiskt perspektiv. Ett smartphone-spel kostar dem några miljoner att utveckla och om det blir stort kan det dra in miljarder.
Igår kom Segas årsbokslut där de bland annat redovisade försäljningen för Alien: Isolation. Det har sålt 2,1 miljoner, vilket är klart mindre än Sega räknat med. Förmodligen gränspuck om det ens räcker till vinst, i synnerhet som det dessutom reats kraftigt och mycket av försäljningen är till lägre priser.
Sedan nyår redovisar vi inte topplistorna från spelförsäljningen lika noggrant längre, ett beslut som fått en del av er att skriva till brevlådan och fråga varför. Orsaken är egentligen inte alls komplicerad, utan att tiden sprungit ifrån dem. Just topplistorna var länge mina absolut favoritnyheter och det första jag gjorde varje måndag var att kolla den brittiska veckoförsäljningen (som ju brukar ge en hygglig bild även av USA).
Förra generationens bärbara spelenheter slog precis alla tidigare rekord och lyckades med konststycket att få Japan att sluta spela stationärt till förmån för just bärbart. Nintendo DS har sålt omkring ofattbara 155 miljoner enheter och ingenting annat portabelt kommer ens i närheten.
För ett tag sedan spådde Pachter att The Order: 1886 skulle sälja uppemot 5 miljoner ex innan årets slut. En ganska skrattretande tanke kan tyckas med betygsfacit i hand, men Pachter kan faktiskt få någorlunda rätt för en gångs skull.
Sent denna vecka kom försäljningssiffrorna från USA. Oftast gör jag en nyhet om det, men den här gången fanns inga siffror bifogade och de har heller inte kommit. Därför utgår jag från att de heller inte kommer. Så hur gick det i januari då? Jo, efter att ha torskat mot Xbox One under några månader så sålde Playstation 4 återigen bättre.
För mig som slaviskt följer alla möjliga försäljningssiffror och likt en inbilsk shaman försöker få något slags bild av spelvärlden utifrån detta, är det lilla julafton när Microsoft, Nintendo och Sony månaden efter varje avslutat kvartal kommer med sina ekonomiska redovisningar. Dels får vi veta hur många konsoler som sålts och dels får vi veta hur många de räknar med att sälja den närmsta tiden - och dessutom så kommer andra intressanta uppgifter.
Så har de amerikanska försäljningslistorna för december månad trillat in, och det är intressant läsning. Det mest notervärda är hur otroligt bra hårdvara säljer. Wii U har rest sig på nio och tuffar nu på, och Xbox One har väl egentligen inte varit nere, men verkligen fått upp farten. Playstation 4 har möjligen tappat något (inga siffror har släppts), men det är samtidigt från höga nivåer.
Om ni surfat Gamereactor under dagen så vet ni nu att Super Smash Bros for Wii U är ett riktigt toppspel. Och kanske har ni även läst att det slog försäljningsrekordet för Wii U-spel i USA. Och jag kan faktiskt inte tänka mig att det kommer gå speciellt dåligt någonstans.
En fråga som aktualiseras i försäljningssammanhang mellan varven brukar vara huruvida en konsol tar ikapp försäljningsmässigt eller ej. De senaste dagarna har det varit EA:s marknadschefs uttalande om att Xbox One tar ikapp som förbryllat folk. Detta eftersom Playstation 4 säljer bättre även på Microsofts traditionellt starkaste marknader.
Som bekant sköts en direkt sanslös mängd spel upp från och med sommaren och tidig höst. Det var nya Batman, Evolve, Battlefield: Hardline, The Witcher 3: Wild Hunt, Captain Toad: Treasure Tracker, The Order: 1886 och häromdagen Project Cars - bara för att nämna några. För det finns många, många fler.
Att Master Chief varit värd sin vikt i i guld för Microsoft råder det ingen som helst tvekan om. Man behöver inte personligen ha roligt med spelen för att rent objektivt ändå behöva inse att det är bland tidernas högst betygsatta spel som sålt bland de bästa, slagit otaliga rekord, är mer påkostade än det mesta annat samt att de man fått gå till regelrätta tävlingsspel för att hitta bättre balans.
Under veckan som gått kom de amerikanska försäljningssiffrorna för maj månad. Några officiella siffror på vad konsolerna sålt har vi inte fått, men tack vare finurliga Nepgaf-användare har vi ändå kunnat få en hygglig bild av hur det gått under månaden. För att sammanfatta den var maj stekhet. Totalt lade amerikanerna 52% fler dollar på spelköp än maj 2013.
Det är faktiskt över sex år sedan jag skrev blogginlägget Sälja mest eller tjäna mest angående att Microsoft, Nintendo och Sony egentligen inte är i spelvärlden för att sälja mest konsoler, utan för att tjäna mest pengar. Det bästa exemplet är förrförra generationen då Nintendo sålde 22 miljoner av Gamecube och sågs som dödsdömda, medan Microsoft sålde 24 miljoner och hade snällare omdömen.
I var och varannan diskussion om spel som dyker upp så är det någon som drar fram VGchartz och hänvisar till för att styra sin tes. En del kan till och med vara hånfulla mot mig, mina kollegor eller Gamereactor när vi säger att försäljningsdata saknas eller anger siffror, vilket en del då vill påskina inte alls är sant med hänvisning till ovan nämnda sajt. Och varenda gång förklarar jag lugnt att det är något man inte ska gå efter.
Det var år 2012 jag skrev blogginlägget 'Sålda eller skeppade spel?', den gången var det Resident Evil 6 som många rasade över efter en nyhet där det stod klart att det sålt riktigt bra. Det höll dock inte alla med om. Det var ju skeppade spel. Skeppade! Väldigt få tycktes veta vad begreppet innebar, men särskilt bra var det ju åtminstone inte.
Microsoft sålde 3 miljoner konsoler från den 22 november till den 31 december i 13 länder, Sony sålde 4,2 miljoner Playstation 4 från den 15 november till den 28 december i 48 länder. Hur man än vänder och vrider på saken har båda haft en smakstart och sannolikt sålt praktiskt taget allt de kunnat tillverka. Så långt allt väl, men det är bokstavligt talat nu det svåra börjar. Det svåra för alla konsoler som släpps under hösten, nämligen Den Stora Dippen.
Sonys ekonomi är verkligen inte vad den borde vara och de har under åratal dragits med idel förluster som sänkt aktiekursen drastiskt. Idag är de på bättringsvägen, där bland annat bra Android-smartphones brukar ses som en del av förklaringen till lyftet, men skulle de stöta på några fartgupp kan det snabbt bli jobbigt igen. Längst i sina domedagsprotetior går Macroaxis som på fullaste allvar menar att det är drygt 78% risk att Sony går omkull om två år. Medan jag är med på hur de fungerar, så tycker jag inte de tagit nog hänsyn till Sonys senaste uppgång, en bättre världsekonomi och de otaliga andra möjligheter som återstår innan man kastar in handduken permanent. Jag ger alltså inte mycket för deras uträkning.
Så har alltså försäljningstoppen för november månad i USA släppts. Det är som bekant världens överlägset viktigaste spelmarknad, och listan ger därför en fingervisning av vad som komma skall. Och efter alla blytunga exklusiviteter kan ni ju kanske tänka er hur listan ser ut...
Ni som följer min blogg minns kanske att jag för några veckor sedan skrev om meningslöst sifferbollande, och syftade på Microsoft och Sony som tävlar om att bräcka varandra med försäljningsrekord - när de enda de egentligen gör är att tala om hur många konsoler de tillverkat. Och under natten har det här visat sig vara sant mer än någonsin tidigare, det är nämligen dags för NPD - de amerikanska försäljningssiffrorna för november månad.