Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Black Mesa

Black Mesa Source

Ett av redaktionens mest efterlängtade spel just nu är inte ett helt nytt spel, utan en återupplivning av ett av spelhistoriens absolut bästa actionspel. Petter Mårtensson har tagit en titt på Black Mesa

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

"Grafik är inte allt" är ett mantra som gång på gång mässas av många av världens speljournalister och spelare. Och visst stämmer det, då ett bra spel åldras med värdighet - något som Space Invaders Extreme eller championship-utgåvan av Pac Man bevisat, då de fortfarande är grymt bra spel utan att grafiken har behövt uppdateras nämnvärt.

Men låt oss vara ärliga nu. Trots att evig speldesign håller länge så finns det stunder då äldre spel nästan blir svåra att spela när grafiken inte längre hänger med. Hur mycket jag än älskar Final Fantasy VII så har jag numera svårt att acceptera att karaktärerna ser ut som ihoplimmade badbollar. Polygoner stora som grytlock är inte speciellt sexiga och trots att det inte är speciellt politiskt korrekt att säga det så kan grafiken komma i vägen för vad som i botten är ett underbart bra spel.

För mig lider det första Half-Life av samma problem. Det är ett riktigt bra spel och var på sin tid banbrytande. Det bevisade inte bara att en riktigt spännande historia kunde berättas i förstapersonsvy, det gick även att göra helt utan mellansekvenser. Många av oss minns våra första steg som Gordon Freeman med nästan löjlig nostalgisk glädje, en glädje som idag totalt faller platt när jag inte längre orkar spela om det på grund av den enligt moderna mått mätt primitiva grafiken.

Valve har redan försökt att göra situationen lite bättre i och med Half-Life: Source, en uppdaterad version av Half-Life, men det kändes fortfarande som att mycket fattades. Ännu en nyversion från spelets upphovsmän lär vi nog få vänta på ett bra tag, men då är det tur att det finns driftiga moddare där ute som faktiskt har mod nog att både sjösätta och ro i land ett så gigantiskt projekt som en helt ny version av det första Half-Life faktiskt är...

Detta är en annons:

Black Mesa, tidigare kallad Black Mesa: Source, är nämligen inget mindre än just det - en version av Half-Life byggd från grunden upp med hjälp av Source, den motor som Valve själva använt till spel som Half-Life 2 och Portal. Det är ett typiskt exempel på vad spelare, med rätt kunskap och de verktyg som vissa utvecklare är goda nog att bidra med, kan skapa själva utan något hopp om ekonomisk ersättning.

För Black Mesa är minst sagt ett ambitiöst projekt, som gänget bakom har jobbat med sedan 2005. Folket bakom är inte bara nybörjare när det kommer till spel och Carlos Montero, som leder utvecklingen, jobbar i vanliga fall hos Cryptic Studios - studion som gav oss City of Heroes och som just nu jobbar med det uppkommande onlinerollspelet Champions Online. Det kan nog behövas, för de flesta av oss som har spelat modvänliga PC-spel vet hur lätt det kan vara för vissa att påbörja arbetet med en maffiga modifikation till ett spel men hur ambition snabbt kan bytas mot skräck när insikten om vilket enormt arbete som väntar slår de stackars glada amatörerna.

Black Mesa kommer att innehålla alla banor som originalet gjorde, med vissa mindre förändringar för att passa in den mer avancerade fysikmotor och artificiella intelligens Source-motorn för med oss. En snabb titt på skärmdumparna visar hur mycket jobb som gänget lagt ner och vilket öga för detaljer de har haft. Fienderna, som Gargantuan och de små kringstudsande ögonhundarna (kom du på en bättre översättning för "houndeyes"), har också fått sig en ordentlig uppdatering och ser i nuläget riktigt skräckinjagande ut.

Mycket har hänt i Half-Lifes universum sedan det första spelet släpptes 1998 och karaktärer som fått viktigare roller i senare spel kommer få större utrymme i Black Mesa än i originalet. Lägg till en co-op kampanj och skriptade händelser som fått nytt liv med hjälp av Source så är det svårt att inte bli lite uppspelt vid tanken på att sätta tänderna i Half-Life igen. Black Mesa kommer även att innehålla klassiska dödsmatcher mot andra spelare och så länge du äger något av Source-spelen kommer hela paketet att vara gratis.

Detta är en annons:

Självklart så återstår det en hel del frågor kring Black Mesa. Det handlar ju trots allt om en hemmasnickard modifikation till ett av spelhistoriens mest kultförklarade och hyllade spel och med all den uppmärksamhet som projektet av förklarliga anledningar dragit till sig så kan man tänka sig att utvecklarna känner av en hel del press just nu. Sen får man ju ha i åtanke att budget antagligen inte är den högsta, med allt vad det innebär för ordentlig testning och buggletande. Samtidigt betyder det ju också att Black Mesa kan släppas när utvecklarna känner att det är klart, utan en utgivare som hänger över dem och flåsar dem i nacken - även om det nu är sagt att Black Mesa ska släppas i år.

Har vi otur lever Black Mesa inte upp till hajpen och blir en ganska tam upplevelse som lämnar oss drömmande om vad ett ny version av Half-Life faktiskt hade kunnat bli. Men den risken känns relativt liten just nu, även om vi inte borde förvänta oss en AAA-titel, och själv ser jag otroligt mycket fram mot att få spela ett av mina gamla favoritspel igen utan att behöva kisa för att kunna förtränga den utdaterade grafiken.

Black MesaBlack MesaBlack MesaBlack Mesa
Black MesaBlack MesaBlack MesaBlack Mesa
Black MesaBlack MesaBlack MesaBlack Mesa
Black MesaBlack MesaBlack MesaBlack Mesa
Black MesaBlack MesaBlack MesaBlack Mesa

Relaterade texter

Black MesaScore

Black Mesa

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Den hemmapulade amatörmodden Black Mesa Source har efter åratal av hemlighetsmakeri och outtröttligt kämpande från sju initierade fans äntligen släppts. Petter har återupplevt sitt absoluta favoritspel, nu i helt ny grafik...

Black Mesa försenat med ett halvår

Black Mesa försenat med ett halvår

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Crowbar Collective har trista nyheter. Deras kommande remake på Half-Life, kallad Black Mesa, kommer inte att släppas i sommar som ursprungligen var planerat. Spelet...



Loading next content