Biomutant

Biomutant

Just Cause-avhopparna Experiment 101 släpper nu äntligen sitt hett efterlängtade rollspel och Gamereactor har naturligtvis delat ut betyg...

Det skulle vara svårt för mig att skriva denna recension och inte säga att jag på ett tag var orolig för det här spelet. Experiment 101 tillkännagav först Biomutant redan i augusti 2017, och i cirka fyra år hörde vi väldigt lite om det. Men ja, nu är det här. Färdigt, och jag har tillbringat en dryg vecka tillsammans med det.

Berättelsen äger rum i en postapokalyptisk värld, en värld där de enda kvarlevorna från mänskligheten är den bevuxna och förstörda infrastrukturen som är kvar från vår kollapsade civilisation. Med världen nu bebodd av konstiga, underbara och vanligtvis skrämmande djur, spelar du som en genetiskt förändrad mutant, en varelse som är utbildad i en ny stil av kampsport som heter Wung-Fu.

BiomutantBiomutant

Med hjälp av dina förmågor måste du resa över den öppna världen för att möta excentriska karaktärer och hjälpa dem att besegra fyra kraftfulla och onda varelser som kallas världsätare som hotar det heliga livets träd som står mitt på kartan. Med varje beslut du fattar har potential att påverka bortom vad som är omedelbart uppenbart, det är upp till din karaktär att rädda världen eller vara ett instrument i dess undergång.

I början av spelet måste du skapa din mutant genom en ganska stor mängd anpassningsbara alternativ. Först och främst måste du välja en ras, där det finns sex olika alternativ, och var och en utmärker sig i olika saker som bättre styrka eller har högre motståndskraft, och när du väl har valt rasen får du välja de sätt du vill ha att dela upp sina kärnattribut genom att flytta en flervägsreglage runt tills du får rätt balans mellan de fem attributen som definierar din karaktärs förmågor i spelet; styrka, smidighet, karisma, intellekt och vitalitet.

Efter den här delen får du fiska med hur din karaktär motstår olika typer av element, där du kan bli mycket motståndskraftig mot värme men mindre mot kyla, till exempel innan du väljer hur din päls ser ut och välja ett färgschema som definierar ditt utseende. Sist på listan är att välja en klasstyp, där det finns fem alternativ, som alla erbjuder unika egenskaper. Detta system är mycket mer varierat än vad jag ursprungligen förväntade mig och låter dig skapa några riktigt unika karaktärer, även om de flesta av dem ser ut som absoluta styggelser som skulle få även Dr. Frankenstein att skaka av fruktan. Det är mycket att ta med i början av spelet, och all rollspelsstatistik och egenskaper är i princip omöjliga att hålla koll på och förstå för en första spelare.

BiomutantBiomutant

Det existerar så många olika mekaniker och mindre rollspelsorienterade system i Biomutant att det inte sällan känns både övermäktigt och krångligt. Här borde utvecklarna ha prioriterat, trimmat och städat upp innan release. Bland annat måste man som spelare tjäna in tre olika typer av uppgraderingspoäng för att kunna göra sin mutant vassare, istället för att bara använda sig av en enkel, ensam valuta med tanke på att de tre som existerar fungerar på exakt samma sätt, i slutändan. Det hade dessutom varit en helt annan sak om fienderna som du sparkar i nyllet hade varit svåra, under äventyrets gång. Om det hade funnits tillräckligt mycket utmaning, men det gör det inte. Istället är striderna alltid för enkla, och det gör uppgraderingshetsen och alla olika system så överflödigt. Det krävs väldigt lite av dig som spelare, tyvärr, och striderna blir därmed också ganska enformiga. Puffrorna känns okej, dock. Enkla att använda, oftast kraftfulla/potenta. Det sker massor av olika saker innanför ytan i det här spelet men med tanke på hur obalanserade vissa delar är i förhållande till varandra är det ingen överdrift från mitt håll att kalla Biomutant för uppblåst och samtidigt en smula ytligt.

Konstigt nog smittar detta av sig på den öppna världen. Kartan över Biomutant är ganska stor och har en massa olika ekosystem att utforska, var och en med flera intressanta platser, men allting känns ganska tomt. Missförstå mig inte, du har platser att besöka och plundra så att du kan vidareutveckla din karaktär och din utrustning, men om du inte följer huvudkampanjen eller gör några sidouppdrag (som det finns gott om), känns kartan lite intetsägande.

BiomutantBiomutantBiomutant

Kanske känns det så på grund av dess storlek, som det är ganska vidsträckt av, men jag kände verkligen inte mycket behov av att ta en resa utanför den utstakade vägen under tiden då jag slutförde huvudkampanjen. Detta leder mig till en av de mest negativa delarna av Biomutant, som är storyn. Att besegra de fyra World Eaters utgör en bra bit av den, och att fullborda ett krig mellan olika stammar eller raser, utgör resterande delarna av huvudkampanjen. World Eaters är överlägset de största bosstriderna du stöter på, och tyvärr är de inte mer utmanande än vanlig strid. Visst, de introducerar några häftiga nya mekaniker men trots att de erbjuder viss filmkänsla finns det inte mycket att hylla, här. Tribe War å andra sidan ser dig erövra en massa utposter som drivs av rivaliserande stammar. Du måste slutföra en rad uppgifter för att göra anspråk på dessa utposter, för att sedan kunna träffa Tribe Sifu för att diskutera villkor eller möta dem i strid. Det blir snabbt enformigt och känns tunt, ihåligt, ibland enfaldigt.

Detta är inget dåligt rollspel, dock. Bara inte ett särskilt bra sådant. Biomutant ser bra ut och världen och de varelser som bor i den är konstiga men underbara. Det finns gott om olika rollspelssystem och uppgraderingsmöjligheter här och många val som du som spelare kan göra. De val du måste göra skiljer verkligen detta spel från andra rollspel och att ta en minut att överväga dina handlingar är absolut viktigt, det vill säga om du vill rädda världen eller se den raseras. Det är bara synd att världen inte bjuder in mer, att det inte finns mer saker att göra, djupare och mer genomtänkta upplägg och mer utmanande och varierande fiender.

6 / 10
+
Vacker värld, cool design, häftiga val ur ett moraliskt perspektiv, massor av valmöjligheter