Bee Simulator

Bee Simulator

Att antalet bikolonier minskar världen över är ännu ett sånt där faktum som får mig att bara vilja dra täcket över huvudet, med tanke på att bin pollinerar stora delar av allt vi äter.

Det är också något som Bee Simulator är väldigt noga med att påpeka redan från början. Det är väldigt inne just nu att göra tokroliga spel av oväntade spelhjältar, som getter, rostbröd och gäss. Men jag vet inte om det är en lämplig trend att hoppa på när man faktiskt har något vettigt att säga, för risken är att Bee Simulator bara försvinner i mängden. För det är ett spel som inte riktigt lever upp till varken sitt angelägna budskap eller sitt ovanliga koncept.

Du vaknar upp som ett godtyckligt bi. Efter en kort genomgång skickas du ut i den stora världen, eller åtminstone parken där trädet som bikolonin håller till i finns. Eftersom du är ett flitigt bi är huvuduppgiften att samla på sig pollen, och den processen har förenklats en aning till att likna Flower: du flyger helt enkelt förbi blommorna och plockar upp pollen på vägen. Men du är inte bara ett bi, utan också huvudpersonen i ett spel, och det betyder förstås att du är aningen mer ambitiös än så. Snart hjälper du bortsprungna ekorrungar, rejsar genom ringar, spöar upp elaka getingar (för kom ihåg, precis som i verkliga världen: bin goda, getingar onda) eller jobbar för fullt med att hitta en ny plats för kolonin. Det hela påminner mig väldigt mycket om den typen av lättsamma plattformsäventyr som fanns i biljoner under Playstation 2-eran, och då kanske främst A Dog's Life som hade djurtemat gemensamt med det här.

Bee Simulator
Bee Simulator bygger på Unreal Engine, vilket ger en stabil baslinje för det grafiska men knappast något mer.

Trots ett ganska enkelt upplägg finns det ändå en rad små minispel som skapar lite mer variation. Duellerna mot getingar och andra antagonister görs med tajmade knapptryckningar, vilket kanske inte är särskilt realistiskt (bin slåss generellt mot större motståndare genom att omringa dem i stora svärmar och mer eller mindre kväva dem). Mer verklighetstroget är att man ibland får visa ett annat bi vägen genom att dansa, vilket görs genom att matcha den andras flygmönster. Ganska ofta blir det också små jaktscener, men dem var jag inte alls särskilt förtjust i då de är busenkla förutom när kameran ställer till det så att du tappar siktet på nästa checkpoint. Det hela har ett ganska sävligt tempo där du flyger runt i realistisk hastighet, förutom när du samlat på dig tillräckligt med energi för en tillfällig fartboost. Allt det här går också att göra tillsammans med en till tre kompisar i ett separat flerspelarläge där man kan utforska tre separata miljöer och köra varianter av samma minispel där.

Bee Simulator
Mellansekvenserna berättas med små animerade sekvenser, där vi bland annat påminns om att det kan vara sjysst att mata ett utmattat bi med sockervatten.

Världen du utforskar kan förstås inte mäta sig med någon mastodontproduktion, och alla människor du flyger runt ser avgjort plastiga ut och reagerar inte på att du surrar runt huvudet på dem. Om du faktiskt väljer att sticka någon (vilket generellt är en dålig idé för ett riktigt bi, men nu snackar vi alltså om ett bi med inbyggd nitro) hörs ett "ow", men inte så mycket mer. I gengäld är omgivningen faktiskt rätt omfattande, och fylld med massor att utforska utanför den huvudsakliga lilla berättelsen. I den park du håller till i finns till exempel en liten sjö och ett zoo, där du kan passa på att fylla i spelets inbyggda växt- och djurkatalog lite mer. Att utvecklarna har bemödat sig att stoppa in allt från björnar och fiskmåsar till grodor och elefanter gör att världen ändå känns ganska varierad om du bemödar dig att lämna den snitslade rutten.

Bee Simulator
Flerspelarläget ger lite mer att göra i spelet men är knappast revolutionerande. Å andra sidan, hur ofta har du inte velat ta reda på vem i kompisgänget som är det bästa biet?

Det hela är en lite märklig mix av realism och spelighet. Jag får känslan av att det egentligen är ett påkostat edutainmentspel som hade passat bättre i ett pedagogiskt sammanhang snarare än som ett godtyckligt nerladdningsbart konsolspel. Å andra sidan utesluter inte det ena det andra. Det fick i alla fall mig att bli mer positivt inställd till bin i allmänhet, även om de inte är riktigt lika kramgoa i verkligheten. För mig som rätt tarvad spelare räcker inte Bee Simulator särskilt länge, men det fungerar betydligt bättre som barnspel. Här hade det i och för sig varit på sin plats med en svensk översättning, men svenska finns inte med bland spelets många språkalternativ.

Och det är nog syftet med spelet: att få barn att sympatisera med de livsnödvändiga insekterna. Och det är berömvärt nog. Jag är dock lite besviken. För mig som inte spelar fåniga meme-spel antyder namnet Bee Simulator något mer seriöst, något i stil med det urgamla Maxis-spelet Sim Ant eller kanske de där dunderseriösa överlevnadsspelen Lion och Wolf som släpptes i mitten av nittiotalet. Att få bygga upp en bikoloni själv, planera produktion och skicka ut spanare på uppdrag hade kunnat vara en rätt cool variant på mer lättspelade strategispel. Något i stil med A Bee Story eller Bee Adventure hade varit en lite mer korrekt rubrik på det hela. Eller varför inte To Bee Or Not To Bee? Nu slösade de bort den höjdaren på ett trofénamn istället.

Bee Simulator
Det går inte att dö i Bee Simulator, men det här känns lite som att utmana ödet.

Men det är inte vad det är, och den här recensionen handlar ju faktiskt om vad det är. Bee Simulator är ett pedagogiskt men spelmässigt simpelt litet äventyr som troligen kan locka några riktiga entusiaster tack vare sitt väldigt nischade tema. Men att det kommer att bli nästa virala succé och på egen hand skapa kännedom om att vi håller på att ta kål på det som håller oss vid liv, det har jag svårt att tro.

6 / 10
+
Angeläget och udda tema, utmärkt musik, pedagogiskt upplägg