Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Battlefield V

Battlefield V

Dice bjöd in oss för att kolla närmare på Battlefield V, här berättar vi allt vi fick veta...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Gamereactor fick nyligen chansen att besöka ett event för nyss utannonserade Battlefield V, där Dice passade på att berätta att de för första gången sedan Battlefield 1942 återvänder till andra världskriget. Under vårt besök fick vi se mer från spelet och veta att det denna gång handlar om de okända, ej tidigare berättade och framför allt ospelade delarna av detta krigens krig. För att göra detta används War Stories.

Precis som i Battlefield 1 kommer War Stories ge oss insikt i kriget, upplevt genom en persons ögon och vi kommer bland annat få besöka Rotterdam, Nordafrikas hetta, samt grönskande fransk landsbygd. Det som var mest iögonfallande var en mer arktisk omgivning där vi får uppleva konflikten som norsk motståndsman år 1943. Hon kämpar för att rädda sin familj undan den tyska ockupationen och Dice förtydligar att det inte handlar om hjältar, utan om att få oss som spelare att känna något.

När du inte känner för att utsätta ditt hjärta för dessa tunga berättelser, kommer du även kunna spela etkooperativt läge kallat Combined Arms. Utvecklarna säger att de skapat detta för att kunna träna folk inför multiplayern. Och visst, Dice stora öppna slagfält kan vara lite övermäktiga vid en första anblick. Här ska du och tre vänner hoppa fallskärm bakom fiendens linjer och sedan se till att undgå att bli upptäckta och samarbeta. Självfallet finns även klassisk multiplayer och allt du gör i spelet bidrar till att låta dig låsa upp saker, detta för att du inte ska känna dig tvingad att spela något annat än det du är sugen på.

Detta är en annons:
Battlefield VBattlefield V
Andra världskriget är återigen i fokus.

Vi fick fick ett smakprov på Dice nya krig när de snackade om detaljarbetet och hur de velat förbättra realismen. Animationerna är ett exempel på detta, och jag fick se en soldat vada genom högt vatten med händerna över huvudet - bara för att förlora balansen mot det hala underlaget och snyggt kämpa för att återfå fotfästet. Det här kommer vi som spelare själva också att få prova på där exempelvis gegga ger sämre fäste. Miljöerna reagerar nu mer på spelaren och därför är det nu också lättare att se oförsiktiga prickskyttar på längre avstånd än det varit tidigare.

Även systemet för att se andra spelare har gjorts om. Där vi i Battlefield 1 ofta scannade omgivningarna för att få fram ikoner som talade om var motståndarna var, menar Dice att det fick det att kännas som om vi sköt ikoner snarare än fiender. Nu måste man helt enkelt använda ögonen mer. Realismen märks också i handlingar som tidigare varit automatiserade. Spelar du som sjukvårdare duger det inte längre att bara spruta medicin på döda soldater, utan du måste plocka upp dem (som du gör med ammunition), något som utsätter dig för risk medan du är försvarslös.

Battlefield har alltid erbjudit mer förstörelse än sina närmaste konkurrenter, och även detta har man byggt vidare på. Vi har redan fått se en tank som dundrar genom hörnet på ett hus, och den nya fysikmotorn gör att ingen förstörelse ska vara den andra lik. Och får byggnader för mycket stryk, kommer de rasa ihop. Likaså känner spelet av skadors riktning så skjuter du mot en vägg faller murbruk och skräp ned på insidan, medan en explosion inomhus ger skador utvändigt.

Detta är en annons:
Battlefield V
Att jobba som grupp är viktigare än någonsin.

Att spela ihop som en trupp är en stor grej i Battlefield V och utvecklarna försöker uppmuntra dig att hålla samman på ett bra sätt. Till exempel kan du hela dina medspelare även om du inte är medicinare (dock med lägre tempo och med mindre liv tillbaka), vilket gör det klokt att vara nära varandra. Du kommer heller inte placeras ensam i spelet om du nu inte aktivt väljer att göra det, utan hamna i en grupp där ledaren har en taktisk roll. Till exempel bör inte alla dö i en grupp eftersom ni då måste spawna från start igen. Kort sagt bör ni verkligen spela ihop för att få ammunition att räcka och slippa onödiga transportsträckor, samt att ni kan få belöningar som V1-raketer eller en tank som kan skjutsa runt gruppen som tack för bra insats.

Battlefield V
Konceptet med War Stories fortsätter.
HQ

En av de största nyheterna i Battlefield V är möjligheten att själva skapa skydd. Alla spelare kan bygga saker och därmed skaffa sig en bättre offensiv punkt att försöka hålla den. Det går även att nyttja ruiner till sin fördel och reparera dem för dina behov. Detta är förmodligen den enskilt största förändringen i serien på mycket, mycket länge och det kommer verkligen påverka spelbarheten och balansen.

En aningen mindre nyhet är annars Grand Operations, som bygger vidare på Operations-läget i Battlefield 1. Som namnet antyder handlar det om ännu fetare strider som kan spänna över flera dagar. Varje dag är en ny match (de spelas dock i en sittning precis som Operations), och dessa baseras på verkliga, historiska konflikter. De kommer vara aktiverade vissa tider och ge exklusiva och mer sällsynta bonusar.

En av dessa Grand Operations som Dice arbetar på utspelas i Rotterdam, där du bakom fiendens linjer ska sabotera långdistansartilleri. Varje gång du spawnar hamnar du på ett flygplan, redo att hoppa ner igen. Försvararna kan dessutom skjuta ner dessa plan och få feta poäng. Antalet artilleripjäser du sprängt avgör sedan hur många respawns din sida får dagen efter då försvararna ska tryckas tillbaka. Den tredje dagen är ni i Rotterdams ruiner och lyckas du väl vankas sedan en avgörande fjärde dag kallad Final Stand med begränsad ammunition, inga respawns och allt står på spel i den då båda sidor tömt sina resurser.

Att skjuta måste naturligtvis också vara roligt, precis som i alla förstapersonsskjutare. Även här har saker ändrats och kulorna träffar nu där du siktar utan slumpmässiga element. Det gäller alltså att lära sig detta riktigt bra eftersom det inte längre är lika pålitligt att bara brassa på mot fiender. Det finns såklart också andra ändringar som att kameran stannar kvar på dig längre när du döende för att du hinna ropa på hjälp, istället för att snabbt panorera till kartan. Vi kan även se fram emot dynamiskt väder, vilket såklart är trevligt i ett spel som detta.

Battlefield V
Tre dagliga uppdrag kommer erbjudas så det alltid ska finnas saker att göra.

Onlinetjänsten Tides of War presenterades också, vilken är fylld med roligheter. Du får belöningar, kan följa din utveckling, ställa in saker och låsa upp utrustning. Soldaterna kan du forma efter eget huvud med perks och förmågor som passar dig själv. Hjälp finns för att assistera med detta, vilket är bra för det verkar vara ett djupt system Dice knåpat ihop. Det gäller även det visuella där du kan justera allt från din krigares kön, ansikte, krigsmålning, överkropp, frisyrer (till och med mohawk) och mycket annat. Givetvis kan även vapen och stridsfordon designas om med färg och motiv.

Sedan har vi såklart även dagliga uppdrag, något som närmast är standard idag. Det kommer delas ut tre dagliga orders samt andra utmaningar som pågår under längre tid för att du ska få chansen att samla på dig bättre loot. Och genom att klara sådana uppdrag får du sedan ännu fler utmaningar. Kort sagt, räkna inte med någon brist på saker att göra.

Battlefield VBattlefield V
Att säsongpassen slopas tror vi inte någon har negativa synpunkter på.

Precis som med Star Wars Battlefront II slopar EA säsongspass och liknande i Battlefield V. Eftersom det baseras på att spela i grupp, vore det ju trist om någon i gruppen saknade en expansion och därför inte fick spela med de andra. Därför kommer alla nya spellägen och banor ingå när du köper spelet. Uppdateringarna kallas Chapters och kommer att innehålla fler War Stories, skins, fordon, namnbrickor och mycket annat - vilket kallas "framtiden för Battlefield".

Både Battlefield 4- och Battlefield 1-spelare kommer få gratis innehåll för att fira tiden som är kvar till lanseringen som sker i oktober. Av det jag fått sett hittills är jag imponerad av hur mycket tid och energi Dice lagt ner på att återuppfinna Battlefield, och även om jag är oroad över möjligheten att bygga saker, så har jag höga förväntningar på vad Dice har att erbjuda och är imponerad över mängden innehåll.

Battlefield VBattlefield VBattlefield V

Relaterade texter

Battlefield VScore

Battlefield V

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Dice femma ämnar att återigen låta oss ta del av andra världskrigets utspridda slagfält, kan Battlefield V stå pall mot rådande klimat i genren? Kim Orremark har satt betyg...

2
Dice LA jobbar på mer Battlefield

Dice LA jobbar på mer Battlefield

NYHET. Skrivet av Johan Vahlström

För lite mer än ett år sedan berättade EA att Dice LA skulle få sin egen identitet och skapa spel utanför Dices inflytande. Men nu avslöjas det att de faktiskt jobbar på...



Loading next content