Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Back 4 Blood

Back 4 Blood

Back 4 Blood tycks redan i sitt alpha-stadie bli en värdig efterföljare till Left 4 Dead-serien. Gamereactor har provspelat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Ett av de mest lovande projekten som avslöjades vid årets Game Awards, var Back 4 Blood. Den här co-op-inriktade zombiefesten kallas redan nu för den andlig efterföljaren till Left 4 Dead-serien, eftersom det både ser snarlikt ut samt har många av dess ursprungliga skapare vid rodret. Det betyder att du och dina vänner tillsammans ska överleva i en zombie-späckad värld, komplett med roguelike-element för att hålla uppdragen fräscha. Det är tyvärr ett halvår kvar till premiären, men lyckligtvis fick Gamereactor delta i spelets stängda alpha-test nyligen för att ge dig våra allra första intryck.

Jag fick tyvärr inte se så mycket av storyn i Back 4 Blood, men frågan är hur väsentligt det är i en zombieinvasion. Här har världens befolkning förvandlats till hjärnsmaskande odöda varelser efter att ha smittats av parasiten Devil Worm. Du spelar här till synes immuna människor som kallas "Cleaners", och det är ditt jobb att slakta de odöda och hjälpa till att återföra världen till det normala igen. Jag spelade igenom öppningsakten, som utspelades på den fiktiva platsen Evansburgh, vilken var uppdelar i fyra delar.

Jag fick tillgång till fyra av de åtta 'Cleaners' som kommer att finnas tillgängliga vid lanseringen och dessa var Hoffman, Holly, Walker och Evangelo (du kommer kanske ihåg dem från Game Awards-trailern). Förutom att ha olika utseende och personligheter, har alla dessa karaktärer sitt eget sekundära vapen och individuella uppsättningar egenskaper. Evangelo, till exempel, börjar med en machete och regenererar uthållighet snabbare än de andra samt dubbel rörelsehastighet. Var och en av dessa karaktärer är därmed användbara på sina egna sätt, vilket gör att det är helt okej att spela även om favoriten råkar vara upptagen just när jag ska spela.

Detta är en annons:
Back 4 Blood
Fiendefloran känns väldigt bra redan nu.

Innan jag ens fick chansen att skjuta en zombie i ansiktet, introducerades jag för spelets system med spelkort och roguelike-element. När jag startade en ny omgång fick jag möjlighet att välja flera spelarkort som förändrar förutsättningarna. Varje gång vi valde ett kort, var vi tvungna att välja ett slumpmässigt av tre stycken, vilket gav oss så bra förutsättningar som möjligt. Korten finns i fyra kategorier (Stat, Talent, Loot och Loadout) och ger positiva effekter, som att öka din sprintuthållighet eller hur snabbt du laddar om vapen. Spelare kan välja att antingen bygga en anpassad kortlek från de kort de har låst upp, eller ta en standardlek.

Det finns också Corruption Cards som slumpmässigt väljs ut av ett system som kallas Game Director. Dessa Corruption Cards har en negativ inverkan på ditt spel, eftersom de kan göra sådant som att lägga till mer dimma på en bana och öka fiendens antal. Det bidrar till att hela tiden skaka om förutsättningarna och ge oförutsägbarhet.

Direkt när jag började spelas, höll jag på att golvas. Men inte av zombievåld, utan av deras utseende och beteende. Tillsammans med typiska slentrianzombies, stötte jag även på Stingers som limmade fast mig i marken med klibbigt spott, Bruisers, som med en överdimensionerade arm använde mig som levande baseball samt den enorma 20 meter långa zombien Golem, som fungerade som boss med halvt evig livmätare. Räkna med väldigt bra fiender!

Detta är en annons:
Back 4 Blood
Om du gillade Left 4 Dead-serien kommer du snabbt känna dig hemma här.

Det finns även suverän variation när det gällde vapnen. Under alphan kom jag bland annat över livförsäkringar som SMG, hagelgevär och automatgevär samt närstridsvapen som basebollträn, kofotar och macheter. Alla dessa vapen har en stjärnklassificering som indikerar deras effektivitet och sällsynthet, och de kan modifieras ytterligare med hjälp av spelvalutan koppar. När du modifierar ditt vapen kan du lägga till olika sikten, grepp och magasin för att förbättra aspekter som räckvidd och ammunitionskapacitet.

Något som jag dock tyckte var frustrerande var hur korkat den artificiella intelligensen ibland uppträdde. Mina medhjälpare kunde heroiskt kuta rakt in i fienden för att sekunden senare behöva hjälp. Ofta övergav jag helt enkelt mina artificiellt kontrollerade medspelare eftersom de bara sabbade upplevelsen. Något annat som störde var hur ofta karaktärerna upprepade sin dialog. Visst, jag tyckte att skämten mellan de fyra olika "Cleaners" var hyfsat fyndiga första gången, men de förlorade sin charm efter att ha blivit upprepade tio gånger. Vi bör dock betona igen att detta bara är en alpha och att spelet inte släpps förrän i juni.

Efter att ha fått spela alphan har jag fått mersmak och Back 4 Blood är nu officiellt ett av de spel jag ser mest fram emot under 2021. Dess kortsystemet och roguelike-mekaniken gör att det tål att spelas om och om igen - och fiendefloran är magiskt bra. Den artificiella intelligensen behöver utvecklarna dock fila på. Vi återkommer förhoppningsvis med fler intryck innan premiären den 22 juni, så spelet kommer till PC, Playstation 4/5, Xbox One och Xbox Series S/X.

HQ

Relaterade texter

1
Back 4 Blood: Tunnels of TerrorScore

Back 4 Blood: Tunnels of Terror

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har gett oss ut på skattjakt i övergivna, men zombiefyllda, tunnelsystem i den första expansionen till Back 4 Blood...

Back 4 BloodScore

Back 4 Blood

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har återigen tuktat zombies, denna gång i den andliga uppföljaren till Left 4 Dead. Har Turtle Rock något nytt att tillföra detta småtrötta koncept?



Loading next content