Atelier Ryza 3: Alchemist of the End and the Secret Key

Redaktionens storkonsument av rollspel har gett sig ut på ett mysigt äventyr i det senaste Atelier-spelet...

Japanska rollspel kan i mångt och mycket beskyllas för att vara förutsägbara gällande mycket av sitt innehåll. Vi har med åren lärt oss vad som, med stor sannolikhet, finns i det nya spel vi startar baserat på åratal av ingredienser som blivit en standard. Så, när man påbörjar ett nytt äventyr så är det som att en checklista kan börja kryssas av i alltifrån handling till spelmekanik. Detta betyder såklart inte att det per automatik är dåligt, bara att många teman alltid tycks finnas där, redo att presenteras för oss på ett eller annat vis. Detta äventyr, med ett namn så långt att jag kommer referera till det som Atelier Ryza 3 från och med nu, är inget direkt undantag. Men det är samtidigt ett äventyr med sin unika touch, där framförallt alkemist-biten är det som får ett större fokus än i andra spel. Visst, vi har samlat ingredienser, stuvat om i grytor och skapat föremål i otal andra spel, men jag skulle ändå vilja påstå att det här har en mer central del här än det mesta annat i genren. Dessutom finns här också ett riktigt charmigt äventyr att ge sig ut på, vid sidan om det stora fokuset att fylla sin ryggsäck för att tillverka föremål.

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End and the Secret KeyAtelier Ryza 3: Alchemist of the End and the Secret Key
Striderna är bra, även om det blir lite mycket effekter på skärmen och långdragna sekvenser när specialattacker utförs

Spelet är, som titeln antyder, den tredje delen i en följetong för karaktären Reisalin "Ryza" Stout och hennes vänner. Spelserien som helhet helhet består dock av hela 24 huvudspel, plus en drös med spin-offs. De karaktäristiska dragen gällande de olika spelens huvudpersoners fallenhet för alkemi och hur det används som ett spelmässigt inslag är det som håller ihop alla titlar. Men det är då de två föregångarna innan denna som man behöver vara bekant med om man vill ha en närmare relation till Ryza och de andra karaktärerna vid hennes sida. För den som inte alla känner till serien men ändå är nyfiken så fungerar det helt fint att starta med dessa tre spel och orkar man inte spela föregångarna men ändå vill ge sig i kast med detta så skulle jag säga att det också fungerar bra, även om man då såklart missar lite av relationen mellan karaktärerna och hänvisningar till de tidigare äventyr som de haft.

Det ägnas mycket tid åt att samla föremål och tillverka saker

Historien tar sin plats på den lilla ön Kurken där Ryza i början av spelet är en hjälpsam person som snällt tar sig an de uppgifter hon får. Sedan dyker det upp ett mysterium om svävande öar och märkliga nycklar. Men innan dess så avhandlas snabbt ett antal genomgångar av spelets grundläggande element och när man sedan tar en kik på den stora världskartan förstår man såklart att man inom kort kommer ge sig ut på ett storslaget äventyr. Allt är dock inte guld och gröna skogar, åtminstone inte gällande det första intrycket. Grafiken känns, om än färgsprakande och mysig, så ganska daterad. Det ligger ett kort suddigt skärpedjup över miljöerna som gör det ganska svårt att njuta av annars storslagna vyer och karaktärer och omgivningar känns inte direkt visuellt slående.

Designen är dock på sina håll helt fantastisk vilket definitivt lyfter det visuella sett till den totala upplevelsen. Det är alltid en fröjd att upptäcka nya platser på det där viset som ett långt äventyr kan erbjuda. Tillkommer gör också väldigt trallvänlig musik som adderar till spelets genomgående tema av att vara otroligt mysigt, lite som att befinna sig mitt i en saga. Det är dock synd att när man står och blickar ut över de vida landskapen så gör den nämnda suddigheten att det är svårt att få en riktigt storslagen känsla och likaså känns då det visuella som helhet lite daterat.

Designen på flertalet av spelets miljöer är inget annat än fantastisk

När den inledande lilla besvikelsen över yta lagt sig, och den lite trevande starten byts ut mot det första riktiga äventyret för det samlade gänget så känns dock allting väldigt underhållande. Ett par analkande mysterium leder Ryza och hennes kompanjoner ut i den vida världen som består av fyra regioner med i sin tur ett antal större sammanfogade områden. Det är alltså inte riktigt tal om en sömnlös öppen värld här, men snudd på och varje region är fullt av hemligheter och saker att upptäcka. Här samlar man material i mängder för att brygga och bygga det som behövs och vi kastas in i strider som sker i en slags semi-realtid och när jag väl vant bort vanan i ryggmärgen kring de oftast förekommande turbaserade striderna, så har jag faktiskt riktigt skoj och försöker få kontroll i allt visuellt lull-lull som fyller skärmen. Här finns alla chanser att aktivt delta i striderna, bläddra mellan hjältarna och använda specialattacker och se till att livet fylls på och bibehålls. Det är inget nyskapande, men fungerande och ger en känsla av deltagande som strider av denna typ inte alltid gör. Man kan ofta sitta i baksätet mot enklare fiender men här behövs ett engagemang mot de svårare, framförallt gällande att se till att inga av dina karaktärer stryker med. Dessutom finns här en del specialattacker och förmågor som kan användas vilket kommer väl till hands mot de svårare fienderna. Här förekommer en del svettiga bosstrider som verkligen ser till att man måste ha bra koll på allt som erbjuds rent taktiskt.

Ryza och hennes vänner har ett storslaget äventyr framför sig

Även om Atelier Ryza bjuder in spelaren till ett fint äventyr så kan jag dock tycka att berättandet är lite klumpigt, framförallt i sina mellansekvenser. En hel del tid ägnas åt dialog och sekvenser som segar ner tempot, men detta till trots så känns äventyret till största del verkligen storslaget. Världen är som nämnt tidigare inte helt öppen men varje område är så pass stort att det blir en fröjd att utforska det. På varje region finns olika sorters landmärken som också fungerar som en punkt att snabbt resa mellan, så det är smidigt att återvända och navigera till specifika platser. Hjältarnas dialoger emellan gör att man får en bra relation till dem och deras personlighet och det är för det mesta välskrivet, om än som sagt lite långsamt. Karaktärerna nämner ofta hur de är ute på ett spännande äventyr vilket bara stärker känslan av att faktiskt vara det och röstskådespelarna gör sitt jobb bra. Trots skavanker lyckas alltså spelet effektivt måla över dessa, framförallt när gänget faktiskt är på resande fot. För det är verkligen då spelet skiner som allra bäst.

Det finns mycket att gilla med Atelier Ryza 3 och fans av serien kommer förmodligen gilla denna del också. Alkemist-biten känns välarbetad och enkel att greppa, även om samlandet av ingredienser kan bli lite plottrigt. Världen är full av sten, träd, blommor, frukter och sisådär 400 föremål till som används vid tillverkning och allting finns tydligt synligt runt om i miljöerna. Man kan smidigt plocka upp det mesta när man springer runt, men när man behöver stanna upp för att slå sönder något med upprepade slag blir det lite frustrerande i omgångar. Jag uppskattar dock att det finns så mycket ingredienser att enkelt få tag i, även om det rent visuellt blir ganska fult med alla ikoner som visar vad som går att plocka upp. Här finns svindlande mycket saker att samla och jag hade aldrig några egentliga problem med att få tag i det som behövdes även om det vid ett par enstaka tillfällen är lite otydligt att exempelvis en fiende kan ha ett material som behövs.

Vid grytan i sin bas kan man sedan då röra ihop alla hjälpmedel. Precis som med andra saker går det att uppgradera och prova sig fram med olika element och annat. Själva tillverkningen kan till en början kännas lite avskräckande men är lätt att lära sig och här finns möjligheter att experimentera och här kan den som verkligen vill djupdyka i den ädla konsten av alkemi få sitt lystmäte. Spelet är i övrigt fullproppat med sidouppdrag och kastar slumpmässiga händelser på dig och den som vill få ut mer av speltiden har att göra, i mängder. Allting i form av uppdrag, även att tillverka saker, belönar dig med poäng som används för att låsa upp nya recept och förmågor medan striderna gör att dina karaktärer går upp i nivå och blir starkare.

Ett flertal städer och byar besöks, alla med sin säregna charm

Det spelet gör allra, allra bäst är att varje gång man ger sig ut på ett litet längre äventyr, och fritt får utforska de stora och varierande miljöerna, så är äventyret verkligen medryckande. Borta är de lite utdragna dialogerna, det långsammare tempot som uppstår när Ryza och hennes vänner ska konversera med ett otal karaktärer, samt hoppa fram och tillbaka mellan platser - något som turligt nog då underlättas med generösa ställen att göra en fast travel emellan. Men tempot dras framförallt ner av att man ofta ska finna ett föremål, sedan ska det tillverkas något av det för att lämnas, sedan tillbaka till basen för att göra något och håller det ofta på. Fram och tillbaka ett flertal gånger. Det är synd att man inte pusslat ihop detta lite smidigare för då hade man sluppit detta eviga hoppande fram och tillbaks och spelet hade upplevts betydligt bättre. Detsamma gäller de tidigare nämnda segdragna mellansekvenserna där kameran lite märkligt dröjer kvar ett par sekunder extra. Tempot tar även lite stryk i striderna där alla deltagande karaktärers specialattacker tvunget ska spelas upp när de sker med jämna mellanrum. Det är som helhet ganska små saker i sig, men det är lite mycket av dessa för att spelet stundtals ska halta sig fram.

Även om jag då haft lite klagomål så är Atelier Ryza 3 verkligen ett väldigt mysigt äventyr som tar dig mellan storslagna städer, charmiga byar och allsköns spännande omgivningar. Det lyckas bra med sina strider och att stå vid grytan som alkemist är ett skoj inslag som gör denna spelserie lite annorlunda. Sina brister till trots är det ett givet äventyr för de redan frälsta fansen av serien. Eller för de som längtat efter en ny spännande och härlig resa att ge sig ut på.

7 / 10
+
Fantastisk design på miljöerna, härligt samspel mellan karaktärer, bra strider, mysig känsla när man är ute på resande fot