Svenska
Gamereactor
artiklar

Gamereactors Spåkula: Halo Infinite, Gran Turismo 7

I denna artikelserie kikar Gamereactor närmare på en rad olika kommande spel för att se och klargöra vad vi tycker, och framförallt tror...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Gamereactors Spåkula: Halo Infinite, Gran Turismo 7

Halo Infinite (8:e december / Xbox)
Att glutta in i någon slags påhittad spåkula och försöka se hur bra eller dåligt 343 Industries kommande spel kommer att bli blev nyligen ofantligt mycket enklare eftersom jag blev insläppt i den första alpha-betan där 100 000 spelare fick chans att klämma på de nytilkomna botarna på ett par av de nya multiplayerbanorna. För det är ju primärt multiplayerkomponenten som jag ser fram emot allra mest i Halo Infinite och lyckligtvis kan jag konstatera att det känns riktigt, riktigt bra såhär långt. Jag älskar känslan i vapnen, att tempot dragits ned från Halo 5: Guardians och att man hittat en gyllene medelväg mellan Halo och Halo 4 sett till hur snabbt man kutar. Änterhaken känns fortfarande lika malplacerad som när Microsoft för första gången visade upp Halo Infinite (för att veckan därpå försena hela kalaset med 12 månader när fansen verkligen avskydde det som visades upp) men resten lovar ohyggligt gott. Om 343 håller sig till Master Chief och möjligtvis en liten gnutta Arbiter nu också i singleplayeräventyret kan detta bli Halo-spelet som vi alla väntat länge på, och förtjänat.

Gamereactors Spåkula: Halo Infinite, Gran Turismo 7

BTCC The Game (2022 / PC)
Om det är ett kommande racingspel förutom Assetto Corsa Pro (2023) och Dirt Rally 3 (2023) som jag längtar något kopiöst efter så är det Motorsport Games kommande BTCC The Game. Motorsport Games storchef Stephen Hood hart bland annat arbetat på meriterade racingstudios som Codemasters och Psygnosis (Colin McRase Rally, Formula 1 samt Wipeout) och när de köpte upp Rfactor 2-utvecklarna Studio 397 för att låta dem utveckla ett nytt Touring Car-spel baserat på däckfysikmotorn i Rfactor 2, började jag gallskrika. Få saker gör mig lika kollrig när det kommer till racing som tanken på att ett nytt Toca, delvis framtaget av folk bakom Codemasters originalspel, med simracingvärldens bästa däckfysik och simracingvärldens bästa force feedback.

Detta är en annons:

BTCC har under de senaste två åren upplevt något av en återfödelse och även om det knappast handlar om samma typ av internationell uppmärksamhet som sporten njöt av under Rickard Rydells glansdagar, börjar det helt klart se ut som om spelvärlden är helredo för ett nytt BTCC-spel, igen. Fansen har varit högljudda och tydliga med att de inte vill att Motorsport Games på något sätt "förenklar" körupplevelsen, som de verkar ha gjort i deras kommande Nascar-titel Ignition, och att de önskar sig en titel som känns väldigt mycket som Toca 2 från Codemasters, och jag kunde verkligen inte kunna hålla med mer. Tydligen är utvecklingen mer än halvvägs då teamet arbetet i två år redan och vi kommer att få se mer av BTCC The Game senare under hösten/vintern. Kreativ chef är Paul Coleman som bland annat var personen som fick Codemasters att ge grönt ljus åt utvecklingen av Dirt Rally, vilket såklart är en superb rekrytering för Motorsport Games. Lanseringen verkar ska ske nästa höst och det ser jag rysligt mycket fram emot.

Gamereactors Spåkula: Halo Infinite, Gran Turismo 7

Skull & Bones (Multiformat / 2022)
Det har verkligen inte gått som det var tänkt, med Ubisofts efterlängtade piratsimulator Skull & Bones. Spelet började som en Assassin's Creed; Black Flag-expansion med fullt fokus på sjöfarar-portionen men växte till något fristående, styrdes om, gjordes om, stöptes om och började sin bara som ett fristående onlinerollspel redan i slutet av 2014. Sen gjordes det om igen. Och igen. Och det ryktas att Ubisoft stoppat in cirka 1,5 miljarder kronor i detta projekt som egentligen skulle släppas 2018 och då vara Ubisoft Singapores debuttitel. Idag har det försenats och stöpts om, igen, och Ubisoft Berlin samt Massive i Malmö hjälper enligt utsago till med utvecklingen. Tanken var ju från start att erbjuda ett spel som blandade båt-uppdragen i Black Flag med överlevnadspartierna i exempelvis Rust, och även om det på pappret låter smarrigt så tvivlar jag starkt på att det här spelet någonsin kommer att släppas. Jag tippar på att utvecklingen varit för splittrad och för kostsam och att detta läggs ned innan året är slut.

Gamereactors Spåkula: Halo Infinite, Gran Turismo 7
Detta är en annons:

Gran Turismo 7 (PS4 & PS5 / 2022)
Det började ju som en PS5-spel, enbart. Exklusivt till Sonys nya konsol, men så ångrade sig Sony och tvingade Polyphony Digital att klippa bort delar av spelet samt skala ned grafiken, för att Gran Turismo 7 ska kunna fungera på en Playstation 4, och detta är för min del en sådan monstruös besvikelse. Racinggenren i allmänhet och Gran Turismo i synnerhet har under flertalet konsolgenerationer varit ett av de mest tekniskt imponerande titlarna man har kunnat införskaffa till sin nya Playstation-konsol, vilket jag tvivlar starkt på kommer att bli fallet med Gran Turismo 7, på grund av detta. Det verkar dessutom som om Polyphony helt gått tillbaka till den gamla spelstrukturen från Gran Turismo 6 och inte korsbefruktat denna produkt med GT Sport, vilket också är ett minus före egen del. Jag älskar Gran Turismo Sport men har inte haft särskilt roligt med vare sig Gran Turismo 5 eller 6 vilket gör att jag förblir ytterst skeptisk gällande sjuan. I min spåkula ser jag ett spel vars bilutbud och banutbud blir rekorderligt men vars körupplevelse kommer att kännas stel, empirisk och slö. Jag tror som sagt inte att det kommer att vara så snyggt som det i grunden behöver vara.



Loading next content