Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
Forza Horizon 5

Vi pratar med teamet bakom Forza Horizon 5

Playgrounds kreativa storboss Mike Brown tog ett ordentligt snack med Gamereactor om kommande Forza Horizon 5...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det som visade upp av kommande Forza Horizon 5 under nyligen avslutade E3 2021 står sig som något av det mest tekniskt imponerande vi sett, någonsin, och tillsammans med fler roliga utmaningar, upplägg, manér och en enorm spelvärld dränkt i variation är det svårt att inte längta krampaktigt efter den färdiga produkten. Och under tiden som vi längtar, och väntar - passar vi helt sonika på att prata lite med "creative director" Mike Brown hemma hos brittiska Playground Games.

Forza Horizon 5

Varför Mexiko?
- Redan efter förra spelet visste vi att vi inför femman ville göra det absolut största Forza Horizon hittills och Mexiko är stort, varierat. Kriterierna vi använder oss av för att välja skådeplats skiljer sig från spel till spel men med tanke på hur mycket våra fans gillar att utforska, tror vi att Mexiko är helt rätt för Forza Horizon 5. Mexiko är som hela världen i ett enda land. Det innehåller och erbjuder så otroligt mycket i form av miljömässig variation. Snöiga berg, vulkaner, underbara sandstränder, historiska småstäder och moderna storstäder. Det finns allt, här.

Detta är en annons:
Forza Horizon 5

Vilka verkliga delar av Mexiko har letat sig in i spelet?
- Den största staden i spelet baseras på Guanajuato och det är en av de där storstäderna som i verkligheten byggdes innan bilen uppfanns och precis som i tidigare Horizon-spel har vi som utvecklar upptäckts att det är dessa uråldriga städer som erbjuder roligaste vägarna för bilracing. Vi har även tagit med staden Mulegé som är en renodlad, typiskt Mexikansk ökenstad. Många av de andra områdena i världen är inspirerade av verkliga platser i Mexiko, men vi har tagit oss konstnärliga friheter för att göra dem till våra egna och för att de ska passa vårt syfte med spelet.

Forza Horizon 5

Påverkar klimatet spelbarheten även denna gång?
- Japp, det var ett av kraven vi hade efter att det blev en så pass stor succé i Forza Horizon 4 som det blev. Säsongerna är absolut en del av det här spelet, också. Till en början när vi pysslade med en del efterforskningar var vi en smula skraja för att Mexiko inte skulle duga när det gäller ombytlighet i olika säsonger men det visade sig snabbt att den rädslan var obefogad. Mexiko har enorma berg och bergskedjor och där finns det såklart mängder av snö, särskilt under vinterhalvåret samt snöstormar och allt annat som bryter av den soldränkta sandstrandsracingen alldeles utmärkt. Vi har bland annat lagt till tropiska stormar, snöstormar (som sagt), sandstormar och allt möjligt annat väderrelaterat. Om du åker ner till kusten är det typ 28 grader, en vacker solig dag och det regnar aldrig. Samtidigt kan du i samma öppna värld lämna en snöstorm, köra nerför en bergssida och åka över till en glödhet strand.

Detta är en annons:
Forza Horizon 5

Hur har det påverkat utvecklingen på Playground Games att köpas upp av Microsoft?
- Jag har bara talat med en del utvecklare som har gått över till Microsoft under de senaste åren, så jag kan inte säga att mina åsikter gäller alla, men alla som jag har talat med tycker att nästan ingenting förändras. Jag tror att Xbox Games Studios vet eller har lärt sig att när man förvärvar dessa studior så förvärvar man dem för att de kommer med en kultur och ett sätt att göra saker och ting. Vi människor är vana vid ett visst sätt att göra spel och det bästa sättet att ha framgång med dessa studior är att låta dem fortsätta att göra det på det sättet och det har absolut varit sant för oss.

Jag tror att den främsta förändringen är att vi nu har en ganska friktionsfri kommunikation med andra studior, vilket innebär att när vi stöter på ett problem, oavsett om det gäller teknik eller någon form av system eller verktyg eller till och med bara en design, kan vi sträcka ut handen till en annan Xbox-spelsstudio och säga "Hej, vi vet att ni gjorde den här saken med någon teknik, kan ni tala om för oss hur vi ska göra det?". Alla är verkligen varma och välkomnande och villiga att dela med sig av sina idéer och tekniker, vilket är fantastiskt och något som vi inte hade tillgång till innan.

Forza Horizon 5
Detta är en annons:

Hur har själva körningen förändrats från det förra spelet?
- Naturligtvis har vi byggt vidare på vår redan strålande fysikmodell med grymt bra körkänsla och de skillnader som kommer att finnas här i förhållande till tidigare spel, kommer att vara små. Samtidigt har vi ju haft tre år på oss den här gången vilket inneburit att vi pillat lite med bilfysiken och då främst med hur stötdämparna och fjädrarna i chassit fungerar. Vi har nu ett helt analogt bromssystem också vilket gör att det går att känna bilens vikt bättre vid inbromsning och dessa mindre skillnader gör att bilarna upplevs som mer lättstyrda.

Forza Horizon 5

Online-delen då?
- Horizon 4 var för första gången värld du delade med andra och vi ansträngde oss verkligen för att göra den så välkomnande som möjligt, och tack vare det tror jag att folk till slut behandlade den som en social plats dit de kunde komma och umgås med sina vänner, vilket var bra för oss och det är en typ av spelare som vi verkligen vill se till att vi betjänar på ett bra sätt. Så vi har ett stort utbud av sociala och online-funktioner, med intuitiva och roliga flerspelaraktiviteter som du kan delta i tillsammans med dina vänner. Det inkluderar saker som Piñata Pop som vi visade under E3-mässan. Det är ett evenemang som dyker upp i världen och du behöver bara köra dit för att delta. Du behöver inte gå igenom pausmenyn eller något användargränssnitt, traggla med laddningsskärm eller något liknande. Hela världen är knökfylld av dessa små sociala aktiviteter som kan dyka upp och ge oss saker att göra när vi bara umgås i den vackra gemensamma världen Mexiko.

Forza Horizon 5
Detta är en annons:

Att ni skulle till Mexiko i femman läckte innan E3, hur kändes det?
- Spelbranschen är naturligtvis mycket hemlighetsfull och vi försöker hålla allting hemligt. Anledningen till det är att det, särskilt när det gäller E3, finns ett verkligt showmanship i det - det är verkligen roligt att få göra ett stort avslöjande. Det faktum att många människor visste att Horizon 5 skulle vara där och att det skulle bli Mexiko, gjorde att spänningen lite grann försvann. Å andra sidan finns det mycket oro när man närmar sig E3. Vi har verkligen förälskat oss i Mexiko under de senaste åren, men det betyder ju inte att alla andra kommer att älska Mexiko när vi visar det eller att de kommer att vilja spela ett bilspel i just Mexiko.

Men så fort läckan kom var allas kommentarer "vilken bra idé, Mexiko skulle vara lysande", och jag sa "Yesssss!". Det fanns alltså det faktum att vi praktiskt taget kunde testa Mexiko utan att vi behövde utannonsera något.

Forza Horizon 5
Detta är en annons:

Relaterade texter

Forza Horizon 5Score

Forza Horizon 5

RECENSION. Skrivet av Johan Vahlström

Sugen på solsken? Djungler? Berg? Motorvägar i öknen? Uråldriga tempel? Snö? Tävlingar? Färgglada byar? Storstäder? Forza Horizon erbjuder allt detta och vi har recenserat...



Loading next content