Svenska
Gamereactor
artiklar
Mafia: Definitive Edition

En Definitiv Intervju: Vi pratar Mafia med Hangar 13

Vi snackade Mafia: Definitive Edition med Hangar 13:s Alex Cox och blev pepprade med informationskulor.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

För några veckor sedan, tätt inpå det att många gangster-själar spelat färdigt den nysläppta definitiva versionen av det fenomenala Mafia II, skickade vi iväg ett gäng frågor till Hangar 13 och nyligen blev vi pepprade av svar på dessa. Våra frågor, samt svaren associate game director Alex Cox skickade gällande den kriminellt storslagna remaken finnes nedan.

Gamereactor: Vilken aspekt är viktigast i ett återskapningsprojekt så storslaget som Mafia?

Alex Cox: Det viktigaste för oss har varit att hålla oss trogna till originalet och samtidigt göra en remake som är relevant för en modern publik. Spel har förändrats en hel del sedan Mafia först släpptes, så vi var tvungna att se till att Mafia: Definitive Edition blev ett spel som spelare år 2020 kommer att uppskatta och som samtidigt för med sig nostalgi till de fans som upplevde spelet för första gången 2002.

Detta är en annons:

GR: Var i låg utmaningen att återskapa spelet?

AC: I att hitta rätt balans mellan vad vi skulle behålla och vad vi skulle ändra. Vi gjorde om Mafia från grunden, så va har haft möjligheten att ändra delar av originalspelet som inte åldrats med värdighet samt lägga till nytt innehåll här och där. Ändras för mycket är det dock inte samma spel som fansen kommer ihåg längre. Ändras för lite är det möjligt att det byggs en mur mellan moderna spelare och originalets utdaterade spelidéer. Som tur är så är vi Mafia-fans här på Hangar 13 och många av original-utvecklarna jobbar kvar än. Detta har hjälpt oss att behålla en god balans.

Mafia: Definitive Edition

GR: Från ett tekniskt perspektiv, vad har förbättrats mest från original till remake?

Detta är en annons:

AC: När de två versionerna jämförs sida vid sida så är det omöjligt att förbise de visuella skillnaderna. Vi har passerat två hårdvarugenerationer sedan Mafia först släpptes och vi byggde remaken från grunden med vår egna spelmotor, så det är såklart en stor skillnad i hur spelet ser ut. Staden, karaktärerna, fordonen, ljussättningen och ansiktsanimationerna har alla tagit ett enormt kliv framåt i Definitive Edition.

Spelmässigt har det också förbättrats något enormt och vi har lyckats föra Mafia till dagens standard. Originalet spelades väl 2002, men dess bestraffande speldesign skrämmer bort moderna spelare. Remaken använder sig av kör- och stridsmekaniker som liknar Mafia 2 och 3. Detta betyder att det inte bara spelas bättre utan det gör sig även bättre bredvid de andra spelen i Mafia-trilogin.

GR: Med nästa generationens konsoller vid horisonten, vilken typ av support planerar ni för kommande versioner?

AC: Vi är enbart fokuserade på den nuvarande generationen just nu.

GR: Vad är det som gör att Mafia-serien specifikt fungerar så bra i "open world" äventyrs-genren?

AC: Varje Mafia-berättelse utspelar sig i en distinkt tidsperiod och på en distinkt plats. Vi bygger försiktigt våra världar runt berättelserna så de informerar spelaren om narrativet vilket i sin tur skapar en känsla av immersion. Mafia 3 utspelade sig i 1960-talets 'Deep South' och de rasrelaterade orättvisorna som försiggick i den eran var central i narrativet. Mafia utspelar sig i den Chicago-doftande staden Lost Heaven, vilken skapar den perfekta bakgrunden för en historia om förbudstidens gangsters.

GR: Vad, om något, kommer att läggas till i Mafia: Definitive Edition?

AC: Innehållet liknar originalspelets. Vi var faktiskt tvungna att slopa många av idéerna från Mafia 3 då många av Lincoln Clays förmågor inte hade fungerat för Tommy Angelo. Vi byggde ut vård närstrids-system en del då Mafia har flertalet närstrider som måste tas igenom. Motorcyklar är en ny fordonstyp som inte varit körbar i tidigare Mafia-spel. Vi tog även tillbaka ett gäng idéer som varit fan-favoriter så som manuell växel i fordon och ett mer realistiskt polis-system som slänger på böter för mindre förteelser så som fortkörning.

Mafia: Definitive EditionMafia: Definitive Edition

GR: Kommer ni att lägga till bonus-innehåll gällande original-produktionen?

AC: Inte sett till spelet självt, men vi kommer säkert att dela insikter och anekdoter om utvecklingen närmare lansering.

GR: Musiken är en så viktig del av Mafia-upplevelsen. Har ni gjort någonting för att förbättra den sidan av spelet?

AC: Musiken är ännu ett område där vi har expanderat rejält jämfört med originalet. För det licenserade soundtracket har vi mer än dubblat antalet spår som spelas i bilradion när spelare kör omkring i staden. Det finns mycket fantastisk jazz och swing att lyssna på från kända musiker som Duke Ellington, Django Reinhardt och Louis Armstrong. Sett till orkester-spåren har vi en massiv ny komposition som tar med sig det cinematiska spektaklet spelet för spelaren på till helt nya höjder. Och vi har, så klart, även spelat in en ny version av den ikoniska temalåten.

GR: Hur har reaktionen varit gentemot återseendet av Mafia II?

AC: Om man bortser från ett par tekniska problem vid lansering så har spelet mottagits positivt. Det finns mycket kärlek för Mafia-serien och för Mafia 2 specifikt. Hela Trilogi-projektet har varit otroligt inspirerande för vårt team som både inkluderar veteraner från alla tre projekt och utvecklare som gör sin debut med Mafia: Definitive Edition. Vi är otroligt exalterade att kunna föra samman de tre spelen för att sedan se dem bli spelade tillsammans för första gången. Det är ett häftigt paket.

Mafia: Definitive Edition släpps på PC, Playstation 4, Stadia och Xbox One den 25:e september (efter en mindre försening), så håll utkik här på Gamereactor för mer information när vi närmar oss release.

Relaterade texter

Mafia: Definitive EditionScore

Mafia: Definitive Edition

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Lost Haven har snyggats till, men det handlar fortfarande om att bli gangsterkung. Vi har kollat in om Definitive Edition verkligen är så definitiv...

0
GRTV spelar Mafia: Definitive Edition

GRTV spelar Mafia: Definitive Edition

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

David Caballero från Gamereactor i Spanien har klivit in i rollen som Tommy Angelo, den före detta urfattiga taxichauffören som i Mafia börjar utföra diverse småuppdrag...



Loading next content