Svenska
Gamereactor
artiklar
Super Smash Bros Ultimate

Hur bra är Super Smash Bros Ultimate idag?

Det har som bekant gått ett och ett halvt år sedan Super Smash Bros Ultimate släpptes och tog serien till höjder den aldrig nosat på tidigare. Men är det fortfarande lika roligt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Super Smash Bros Ultimate är nu inne på sitt andra år och ett nytt Fighters Pass har just påbörjats. Enligt producenten Masahiro Sakurai blir de sex karaktärerna som ingår, de sista som kommer att släppas till spelet - och det verkar väl ganska rimligt. Vid någon punkt är det dags att lämna det bakom sig för att gå vidare med nya projekt.

När jag recenserade Super Smash Bros Ultimate i samband med premiären delade jag ut vårt allra högsta betyg. Det var något jag inte gjort med någon tidigare del i serien, inte ens det så omhuldade Super Smash Bros Melee. Sistnämnda kan säkert få esportpubliken att fnysa, men med ett som omfattande kärleksbrev från Nintendo som just Ultimate, är det väldigt tydligt att spelet riktar sig till en större publik är den allra mest hårdkokta kärnan av fightingfans.

Super Smash Bros Ultimate
Super Smash Bros Ultimate är inte ens två år gammalt och redan tidernas mest sålda fighting-spel.

Nu, ett och ett halvt år senare och med ett nytt Fighters Pass påbörjat samt ett flertal stora uppdateringar, känns det rimligt att kolla in vad som egentligen hänt med spelet sedan det lanserades. Och det är en hel del, för Nintendo har fortsatt ge sitt mästerverk support på en nivå de aldrig gjort tidigare.

Detta är en annons:

Det mest uppenbara är såklart Fighters Pass 1. Den första karaktären att släppas var Joker från Persona-serien, vilket ledde till en uppsjö av spekulationer om Persona-spel till Switch. Det visade sig bli en betydligt magrare utdelning än så, men Joker blev snabbt populär och smälte in bra i ensemblen. Dessutom hör banan Mementos till spelets absolut häftigaste. Med Joker stod det också klart att Nintendo hade planerat att släppa fler gästkaraktärer till sitt spel, och även figur nummer två var just ett gästspel.

Det var Hero som snabbt kom att rankas som en av spelets absolut bästa karaktärer, något han fortfarande är efter alla uppdateringar sedan dess. Personligen tycker jag Hero är lite småtråkig, men gör onekligen jobbet och har en uppsjö av Dragon Quest-fanservice att erbjuda. Karaktär nummer tre är den mest uppmärksammade, nämligen Banjo-Kazooie. Duon blev som bekant kända under Nintendos klassiska Rare-era, men hör sedan länge till Microsoft. Microsoft och Nintendo tycks ha ett gott samarbete, och den mängd kärlek som investerats i fanservice är enorm. Tyvärr rankas Banjo-Kazooie ofta som ganska mediokra i tävlingssammanhang, men de har också öppnat för att fansen drömmer om andra gästspel från Sony (varför inte Ratchet?) och Microsoft (dags för Master Chief?).

Super Smash Bros Ultimate
Det dräller av spektakulära gästkaraktärer i spelet, inte minst Banjo och Kazooie.

När Smash Bros debuterade var ett av de stora dragplåstren det faktum att kämparna absolut inte var några kämpar av det slag vi förknippar med fightingspel. Nintendo och Sakurai har själva också sagt att det är lite av tanken med spelet. Men efter att Ryu och Ken från Street Fighter fått vara med, kändes det ändå bra gemytligt att SNK-legenden Terry Bogard utannonserades som den fjärde karaktären till Super Smash Bros Ultimate. Tack vare hans typiska fightingspelsrörelser, är han nybörjarens kanske bästa val, och han anses även vara över medel i de flesta tier-listor.

Detta är en annons:

För den som älskar SNK är Terry Bogard dessutom ett måste eftersom han levereras med banan King of Fighters Stadium och inte mindre än 50 tillhörande SNK-låtar. Man kan gott säta att han är värd varenda byte i guld, med andra ord.

Den sista karaktären att utannonseras till Fighters Pass 1, var Byleth, en av huvudpersonerna i Fire Emblem: Three Houses. Karaktären släpptes i två utföranden, både manlig och kvinnlig, men blev trots det tämligen illa omtyckt. Många ansåg nämligen att det redan finns för mycket Fire Emblem och hade hellre sett klassiska Nintendo-figurer eller någon spektakulär gäst. Byleth anses heller inte vara särskilt bra, och får betraktas som bottennappet i Fighters Pass 1.

Super Smash Bros Ultimate
De flesta fans tycks vara överrens om att det är för mycket Fire Emblem-inslag i Ultimate.

Super Smash Bros Ultimate blev snabbt seriens mest populära spel någonsin, och anses idag vara tidernas mest sålda fightingspel någonsin med runt 20 miljoner sålda exemplar. Däremot är prestigen låg i tävlingssammanhang, och Melee fortsätter vara det som gäller på toppnivå. Att spelet är helt suveränt gör lyckligtvis att det fortfarande finns ett stort intresse för Smash Bros-streams, och bland fightingspelen är det därmed fortfarande störst. Det är alltså ett levande community som väntar dig, närmare två år efter premiären.

Detta märks även online. Fightingspel brukar vara en svår genre att spela eftersom den generellt är mer hardcore och det gör att motståndet är rent brutalt. Det gäller även Smash Bros, som trots sitt snälla utseende ofta resulterar i att du jongleras runt online helt hjälplöst. Absolut roligast, tycker jag det är att spela mot folk jag känner, vilket också ökar chansen för bra bandbredd och angenäma matcher. Nätverkskoden i spelet är nämligen tyvärr fortfarande inte lika bra som genrens giganter.

Super Smash Bros Ultimate
Fansen kämpar tappert för att Waluigi ska läggas till i spelet.

Nintendo har kontinuerligt patchat och balanserat Super Smash Bros Ultimate på ett sätt som många upplevt som något konservativt. Ofta är det väldigt små förändringar som gjort att det tagit tid innan stora problem helt åtgärdats. Karaktärer som Peach och Wolf var en regelrätt pina när spelet var nytt, men har undan för undan (i synnerhet med patch 3.1) trimmats ner i linje med övriga kämpar. Ofta har stora turneringar utgjort underlag för Nintendos beslut, vilket känns som ett klokt sätt att arbeta på.

Men det är inte bara med nya figurer och patchar Nintendo hållit spelet vid liv. De har även varit otroligt flitiga med annat såsom gästkostymer till Miis och spelets Spririts, vilka kunnat köpas för en billig penning och ofta varit spektakulära tillskott (såsom Altaïr från Assassin's Creed, Cuphead eller Rabbids). Nintendo har utöver det löpande kört event där vi kunnat spela kreativa tolkningar av klassiska spel, och nyligen har exempelvis ett Octopath Traveller-event avslutats. Dessa pågår normalt en vecka i stöten innan de avlöses av något nytt roligt.

Super Smash Bros Ultimate
Senaste nytillskottet är Min Min från Arms. Men fem karaktärer till kommer att släppas. De ska dock vara de sista.

Kort sagt saknas det aldrig saker att göra i Super Smash Bros Ultimate och absolut inget tyder på att det kommer minska den närmsta tiden heller. Fighters Pass 2 har som bekant just påbörjats och kommer pågå under hela nästa år med. Först ut var Min Min från Arms, ett något överraskande val, men hon har en ljuvlig spelstil och är rolig att använda, även om hon nog är för komplicerad för sitt eget bästa.

Utöver ovan nämnda karaktärer har också Piranha Plant släppts. En medioker och svårspelad figur, som dock är ett klockrent tillskott eftersom hon personifierar allt vad Smash Bros står för; nämligen älskade maskotar som gör något lång utanför sin så kallade 'comfort zone'. För att knyta ihop säcken så är Super Smash Bros Ultimate faktiskt ännu bättre ett och ett halvt år senare än när det lanserades, och det har aldrig funnits ett bättre tillfälle att haka på det roliga än nu.

Vilka äldre spel som uppdaterats rejält genom åren skulle du vilja att vi tog oss en närmare titt på härnäst, och hur tycker du Super Smash Bros Ultimate står sig idag?

Relaterade texter

Super Smash Bros UltimateScore

Super Smash Bros Ultimate

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Nintendo utlovar självsäkert att bjuda på den ultimata Smash Bros-upplevelsen. Vi har tagit reda på om de har täckning för sina löften...



Loading next content