Svenska
Gamereactor
artiklar

Två radikalt olika strategier

Microsoft och Sony har valt helt skilda vägar för sina båda kommande konsoler, vad är egentligen tanken bakom och vilket sätt är bäst?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad orsaken är, vet jag såklart inte, men att Microsoft och Sony valt väldigt olika strategier för marknadsföringen av sina nya konsoler råder det ingen tvekan om. Sony kopplade tidigt greppet för att förekomma alla rykten och pratade redan innan E3 förra året med tidningen Wired om Playstation 5 och avslöjade en del nyckelfunktioner.

Microsoft låg ett tag lite efter, men började själv lätta på locket i samband med E3-mässan, varpå det därefter dök upp ny information om Playstation 5 under hösten, återigen i mediasammanhang. Sony ledde hypetåget rejält och dominerade den mediala täckningen, och det skrevs mer om Playstation 5 än Xbox Series X. Faktum är att det var så tyst att det spekulerades om att Microsoft hade problem och att det kunde vara en försening på väg, något som stärktes av att utvecklingsenheten för Playstation 5 läckte medan det var helt tyst om motsvarande för Xbox Series X.

Två radikalt olika strategier
Sonys utvecklingsenhet läckte tidigt ut på nätet, men att konsolen faktiskt kommer se ut så, är väldigt tveksamt. Däremot kommer Xbox Series X se ut precis sådär.

Det var under The Game Awards i december förra året som Microsoft överraskade med att visa upp Xbox Series X på allvar, och som rollerna på allvar skiftades för Microsofts och Sonys del. För sedan den konsolen visades upp, har det i princip varit locket på om allt som rör Playstation 5. Vi vet fortfarande inte hur kraftfull den blir, vad vi ska spela till den eller när den kommer. Likaså är många av funktionerna okända medan Microsoft berättar vitt och brett vad som är på gång.

Detta är en annons:

Och intresset är skyhögt, vi ser det på hur många som läser. Ni vill helt enkelt veta mer om nästa generation - och vem sjutton vill inte det? Jag gillar såklart också att skriva om det, och försöker ta med intressanta rykten samt fejkade konceptbilder bland sådant vi faktiskt vet om den stundande nya hårdvaran.

Men nu har det gått tre hela månader sedan Microsoft visade sin konsol, och förra årets 'katt och råtta'-lek mellan Microsoft och Sony känns som en svunnen tid. Nu har Sony varit tysta så länge att de verkligen gett värste konkurrenten (ja, jag vet att Nintendo är med, men att just dessa båda slåss om exakt samma köpare är ingen superhemlis) möjlighet att föra ut sitt budskap helt ostört.

Två radikalt olika strategierTvå radikalt olika strategierTvå radikalt olika strategier
Det finns gott om duktiga (och mindre duktiga) designers som försökt skapa egna tänkvara versioner av Playstation 5.

Folk i allmänhet verkar vara på det klara med att gamla handkontroller går att använda till Xbox Series X, att du kan ha flera spel igång samtidigt, att den har en beräkningskapacitet på 12 teraflops, att vi kan vänta oss spel med högre bilduppdatering än 60 bilder per sekund, att det finns stöd för 8K-upplösning, att det finns dedikerad hårdvara för ljudet, att den har en SSD-hårddisk, att den kommer klara raytracing, att Series X-spelen fungerar till allt från Xbox One till xCloud (samt PC med mera) och så vidare.

Detta är en annons:

Allt det här har Microsoft tämligen ensamt kunna utannonsera och få ha den mediala uppmärksamheten för sig själv. Mycket av detta (och annat) kommer såklart även till Playstation 5, men Sonys tystnad föder spekulationer och när den väl visas finns mindre tid att sälja in allt, samt att det som hade kunnat vara revolutionerande nu istället känns som svar på vad konkurrenten redan visat. Jämför känslan med när Sony var först med att utannonsera att Playstation 5 kommer ha SSD-hårddisk, och Microsoft senare sade samma sak om Xbox Series X. Att vara tvåa på bollen ger inte samma genomslag. Och utannonseras allt vid ett och samma tillfälle blir det inte lika tydligt vad som egentligen sagts.

Två radikalt olika strategier
Det släpps en ny handkontroll till Xbox Series X, men alla från Xbox One fungerar också.

Så är Sonys strategi sämre? Nej, det vore extremt förmätet att påstå, direkt korkat. Jag får givetvis utgå från att de vet vad de sysslar med. Kolla på Nintendo, som är något av hemligheternas mästare. Få skulle väl på allvar kunna hävda att de blivit lidande av att inte presentera vad de har på gång långt i förväg. Och ska man hårdra det, utannonserades Playstation 4 den 20 februari 2013. Innan dess visste vi ingenting. Nu har vi vetat betydligt mer om Sonys kommande konsol än vi gjorde då, detta tack vare utannonseringarna förra året, och det är bara den 10 mars idag. Det var alltså bara knappt tre veckor tidigare för sju år sedan som Playstation 4 presenterades. Jag ser alltså ingen som helst anledning till oro. Det handlar bara om en annan taktik.

Både Microsoft och Sony vill ju göra ett så stort avtryck som möjligt, och vilken som hade bäst upptakt inför lanseringen vet vi tidigast sent i år och mer troligt fram emot sommaren nästa år. Istället fascineras jag av att de båda valt så extremt olika strategi under den senaste fyra månaderna. Kompakt tystnad gentemot kontinuerligt flöde av information. Och eftersom jag tycker olikheter och alternativ är betydligt roligare än strömlinjeformning - så är jag väldigt glad att de gör på det här sättet.



Loading next content