Svenska
Gamereactor
artiklar

Ett försvarstal för konsolerna

Visst, PC ger både bättre flyt och tjusigare grafik. Men vi föredrar ändå att spela på konsol ibland, då det helt enkelt finns fördelar som PC inte matchar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gränserna mellan vad som egentligen är en konsol och en dator, suddas kontinuerligt ut. Idag går det utmärkt att spela med mus och tangentbord till Xbox One, God of War kan via Playstation Now avnjutas till både PC samt att Switch Pro Controller officiellt stöds av Steam. Eller varför inte nämna att det finns modd-stöd till Fallout 4 för både Playstation 4 och Xbox One samt att det i massor av spel redan går att lira tillsammans? Skillnaderna är små och krymper.

Om jag hade berättat för dig som konsolspelare 2013 att du redan denna generation skulle få vänja dig vid hårdvaruuppdateringar i halvtid, spel som inte fungerar utan onlinestöd och grafikinställningar som låter dig justera din upplevelse - hade du förmodligen fnyst åt mig (jag vet rent av att flera av er hade sagt att ni hade lagt av med konsoler). Gränserna har helt enkelt flyttats fram enormt, men i relativt små steg så du kanske inte riktigt reflekterat över hur det som tidigare var otänkbart, idag är en självklarhet.

Ett försvarstal för konsolerna
Modda Fallout 4 är sådant du även kan göra till konsol. Får det lov att vara lite manga?

Så är konsolen en PC alltså? Tekniskt sett får väl svaret nästa bli ja. Tidigare var ju dedikerad och specialbyggd hårdvara något alla konsolägare gladde sig åt. De var konstruerade för spel och hade chip som var helt nyuppfunna. Men... det var då. Inte minst Sony, som tidigare namngav sina processorer med namn såsom Emotion Engine och Cell, slungar idag in AMD-komponenter som tydligt är hämtade från PC-världen.

Detta är en annons:

Microsoft gör detsamma, medan Nintendo lånar från Nvidias strömsnåla lösningar. Det är helt enkelt mycket lite som skiljer mot en dator, och det tycker jag är bra. Det finns alltid sådant som kan bli bättre med ett koncept och det gäller även konsolerna. Även om det säkerligen finns de som tycker att det var bättre förr då burkarna bara hade offlinespel som inte skulle uppdateras, så inser säkert även de som ogillar detta allra mest att det hade varit omöjligt att få dagens mastodontspel buggfria på de premisserna. Till och med Nintendo patchar nuförtiden. Dessutom hade spelen blivit fullkomligt svindyra (eller mycket mindre) utan möjligheten att tjäna extra pengar på DLC efter att ett spel var släppt.

Ett försvarstal för konsolerna
Nintendos spel var bland de sista att inte kräva patchar och de är än idag klart bättre än andra på detta. Men möjligheten att kunna laga spel är idag ett måste.

Med det sagt, så finns fortfarande ett fåtal betydande skillnader mellan konsoler och PC - där en av dem är enkelheten. Medan PC-datorer absolut blivit smidigare att använda med konstant använda spel, så är det få titlar som flyter riktigt smidigt utan någon som helst handpåläggning. Visst kan man få betydligt vassare prestanda och flyt, men det är rätt trevligt att de båda konsoler jag köpte 2013 (Playstation 4 och Xbox One) fortfarande tuggar i sig spel som Red Dead Redemption 2 och Call of Duty: Modern Warfare. Nästa år kommer de dessutom kunna användas till The Last of Us: Part II och Halo Infinite.

Jag har en schysst dator med, vilken uppgraderades rejält för tre veckor sedan och därför just nu är det format jag spenderar mest tid med tillsammans med Switch, men innan uppdateringen var hemdatorn inte lika förtjust i krävande spel. Konsolerna håller helt enkelt betydligt bättre samt är simplare att använda (jag vet att det finns satsningar som Steam Big Picture och liknande, men det räcker inte hela vägen fram). Spelen är bättre optimerade och det är en fördel man inte kan vifta bort.

Detta är en annons:
Ett försvarstal för konsolerna
Steam gjorde tidigare rejäla satsningar för att erbjuda en konsolliknande PC-upplevelse.

Det andra som jag tycker tappas bort ibland är fuskare. Nu tänker jag absolut inte påstå att det dräller av fuskare i PC-spel och att konsolerna är fria från detta patrask. Men... till PC finns betydligt fler fuskare och till konsol har jag knappt överhuvudtaget ens sett dem i någon skala efter Halo 2 år 2004. Och jag tycker faktiskt det är rätt skönt att folk inte kan köra sin egen kod eller modda spelen för mycket. Det är helt enkelt ett jämnare spelfält med bättre förutsättningar samt kraftigt minskad risk för mygel.

En tredje grej jag uppskattar är att 99% av de jag spelar med/mot i Gears 5 eller The Division 2 till konsol, gör det med en normalsliten Xbox One-handkontroll eller Dual Shock 4. Jag är väl medveten om att alternativ finns, men de absolut flesta har inte dessa varianter - och bryr sig inte ens. Detta medan alla till PC kommer sitta med olika kombinationer av möss och tangentbord, där somliga är bättre och andra sämre.

Ett försvarstal för konsolerna
Visst finns alternativ som exempelvis Elite Controller, men de absolut flesta till konsol spelar med standardkontrollerna.

Allt det här är givetvis sådant som man kan vända på mot konsolerna; bättre valmöjligheter bland styrdonen, möjlighet att modda samt finare grafik - är givetvis sådant som paradoxalt nog också kan placeras på pluskontot för PC. Och det är just därför jag investerat i en fin PC igen (precis som jag gjorde sent förra generationen). Men även med detta sagt så saknar jag ibland att spela på konsol. Lite mer primitivt, men ofta också lite mer välfungerande och jag skulle absolut inte vilja vara utan alternativen.



Loading next content