Svenska
Gamereactor
artiklar

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen

Hittills har konsolerna haft en dragningskraft tack vare hög användarvänlighet och fina exklusiva spel. Men nu är det kanske på väg att ta slut...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag blir gärna kallad gammal och konservativ när det kommer till TV-spel. Jag har haft det som hobby sedan mitten av 1980-talet och att halvligga i en bekväm soffa med handkontroll i näven och gejma har gett mig mer glädje än det mest mesta annat här i livet. Då med en Commodore 64, idag med en Joy-Con. Grafiskt sett är det runt 12 parsec mellan dessa båda format, men principen är helt oförändrad.

Och så lär det förbli länge än. Därför har jag varit tämligen ointresserad av tillbehör som ruckar på detta, vare sig det handlar om ljuspistoler, Wii-fjärrar, 3D-glasögon eller virtual reality-headsets. Det är helt enkelt inte något som tilltalar mig personligen - trots att de på olika sätt fört spelandet framåt. Däremot skulle jag inte kalla något av dem för revolutioner och ofta handlar det om stegvisa, tekniska landvinningar där de vart tionde år eller så förbättras om släpps på nytt i nya utgåvor.

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
Att bara halvligga i en bekväm TV-soffa och avnjuta episka äventyr, hektisk multiplayer eller ljuvliga pusselspel är något ingen annan underhållning kan matcha.

Med det sagt tror jag vi sitter på en verklig revolution inom kort. Nämligen det här med streamade spel. Då ska man veta att inte heller det är någon ny teknik egentligen, och på flera sätt var det gamla speltrollet Hugo i SVT ett streamat spel som kördes via telefon, eller varför inte gamla BBS-spel (Bulletin Board Systems, en slags väldigt primitivt förlaga till internet) som ju också delvis spelades externt. Men nu har det nått så långt att vi kan spela de senaste liren på exempelvis en smart-TV utan att ha en konsol överhuvudtaget.

Detta är en annons:

Sony var relativt tidigt ute med detta i konsolvärlden då de köpte upp Gaikai och gjorde om tjänsten till Playstation Now. De som har bott i en liten skara utvalda länder har i åratal kunnat spela streamade Playstation-spel - och det går alldeles utmärkt utan att ha en Playstation. Tidigare gick det till flera format, men sedan en tid är det PC och Playstation 4 som gäller. Därmed kan den som vill ligga i sängen med sin Surface-tablet och spela Playstation-exklusiviteter utgivna av Sony själva såsom The Last of Us eller Bloodborne.

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
Sony var tidigt ute med Playstation Now som initialt fungerade till en uppsjö av olika format.

Steget till att inkludera Android och Ios är verkligen inte långt och jag är fullkomligt övertygad om att det är nära förestående. Och för att få folk att skaffa tjänsten tror jag vi inom kort kommer se även de senaste Sony-spelen till den. Orsaken är att även Sony är under press. Microsoft filar som ni säkert vet på xCloud som kommer att erbjuda Xbox-titlar streamat och Microsoft låter sedan ett år tillbaka sina exklusiviteter släppas till Xbox Game Pass redan från dag ett - och ofta kommer även tredjepartsspel till tjänsten på samma sätt. Att xCloud kommer ha ungefär samma utbud tror jag är en realitet och flera trovärdiga rykten skvallrar om att en billig, dedikerad streaming-Xbox är på väg.

Men varför stanna där? Även Google är på gång med spelrelaterade grejer. De har tidigare filat på något kallat Project Stream och ryktas visa upp en ny konsol redan nästa månad. Att de dammsugit spelvärlden på talang vet vi redan. Och hur gör Apple och Amazon? De har också visat intresse för spel, kommer de bara snällt se på när deras konkurrenter mutar in detta område?

Detta är en annons:
Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
Det är på spelen konsoltillverkarna tjänar pengar. Att ha den största tjänsten för streamade spel är betydligt viktigare än att sälja flest konsoler.

Konkurrensen om att få den första riktigt stora streaming-tjänsten för spel kommer vara ett blodbad där det står ohyggliga summor pengar på spel. Det gäller att ha de senaste och största spelen till de mest förmånliga priserna samt såklart bäst funktionalitet. Här tänker kanske många av er: "Det skiter jag i, för jag kommer köpa min konsol och spela på vanligt vis!"

Och det är en rimlig åsikt som jag själv delar. Det var dit jag ville komma med min inledning. Jag är som sagt också konservativ och den som gräver i mina bloggar hittar säkert tio där jag gnäller på streamade spel. Det ger inte en fullgod upplevelse. Även om vi får signalerna att gå med ljusets hastighet hela vägen (och det får vi inte, inte ens nästan), så kommer avståndet se till att lagg uppstår. Det är verkligen inte för mig. Men jag tror att jag kanske blir tvungen att anpassa mig.

Att det kommer en ny generation Playstation och Xbox (samt Nintendo-konsoler) är helt givet. Så är det bara. Dessa kommer vi kunna knata in och köpa i butik. Förmodligen redan nästa år eller rent av under 2019. Och det finns fler som mig. Det vet jag. Men hur många tänker så?

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
Playstation 5 och Xbox Two kommer, och lär kosta mellan 4000-5000 kronor.

Förra generationen bärbara enheter såldes det i runda slängar 240 miljoner PSP och Nintendo DS. Bara en generation senare är siffran ungefär 92 miljoner bärbara PS Vita och Nintendo 3DS. Vad hände här? Svaret är smartphones. Kollar vi förra generationens konsoler så såldes knappa 300 miljoner Playstation 3, Wii och Xbox 360 - medan vi den här generationen är uppe i 170 miljoner sålda Playstation 4, Switch och Xbox One. Är vi snälla och räknar Wii U till denna generation växer den till 183 miljoner enheter (räknar vi Wii U till förra generationen bli glappet ännu tydligare).

Det som har hänt är inte att folk spelar mindre, utan att de spelar på annat. PC har fått ett uppsving och så har vi såklart återigen smartphones. Låt mig ställa en retorisk fråga (för jag betraktar svaret som givet); om en genomsnittlig småbarnsfamilj köper en smart-TV som erbjuder Playstation Now eller xCloud - kommer de då även att handla en konsol för 4500 kronor som det sedan måste köpas spel till för 600 kronor styck eller nöjer de sig med ett abonnemang för en hundring i månaden och får tillgång till fler spel än de någonsin kommer behöva med fullgod funktionalitet för kidsen?

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
Tänk er när försäljaren informerar att småbarnsförälderna kan spela Spyro Reignited Trilogy på sin nyinköpta TV och att konsol "finns inbyggd". Hur många kommer då ändå välja att köpa en konsol och spelet separat?

Ni som har några år på nacken och minns när vi rapporterade om försäljningslistor då fysiska försäljning var den enda som fanns, ni minns säkert även att de under en period totalt dominerades av Singstar. Alltså totalt. Senare såg vi samma fenomen med bland annat Guitar Hero och Wii Fit. I kommentarsfälten var folk tröstlösa, vem är det som köper Singstar Svenska Schlagerhits istället för Bioshock eller Metal Gear Solid 3: Snake Eater?

Hur kan dessa icke-spel dominera? Svaret var, nu som då, för att "alla" spelar spel idag, men alla hänger sannerligen inte på spelforum. Kör du bil? Bor du i Sverige har du kanske en Volvo V70, en VW Passat eller en Ford Focus. Bara för att du har och kör bil betyder det inte att du handlar biltidningar och hänger på bilforum. Det är just sådana som du som ser till att bilar som dessa dominerar försäljningen framför betydligt roligare alternativ (jag är, som Passat-ägare, själv skyldig). Såhär ser det ut i spelvärlden med, de som är riktigt intresserade läser spelmedia och håller järnkoll på vad som händer. Du som rattar runt i en Kia Ceed håller kanske inte järnkoll på om det kommit en ny Ford Mondeo med fyrhjulsdrift och de senaste motoralternativen som erbjuds till Jeep Grand Cherokee samt vilka supersportbilar som just nu är snabbast på bana. Du är rent av helt ointresserad.

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
De flesta bilägare väljer det som är prisvärt och praktiskt. Samma med de som gillar film eller musik. Spelarna är inte annorlunda.

Om du nu omsätter alla dessa ägare av Volvo V70, en VW Passat och Ford Focus till spelvärlden så får du en casual-publik som absolut inte bryr sig om det senaste eller är särskilt insatta. Och dessa är den överlägset största publiken. Helt ojämförligt. Att de kommer nöja sig med en tjänst för streamade spel ser jag som en självklarhet. De kan lira alla de senaste grafikkrävande spelen på sin smart-TV, mobiltelefon, tablet eller på jobbdatorn - och har i viss mån redan övergett dedikerade spelenheter.

Och när (jag tror inte det ens är "om" här) det händer kommer konsolförsäljningen sjunka brutalt. Att ta fram en konsol är svindyrt. När du betalar för den är det inte bara komponenterna som ska finansieras, utan även utvecklingskostnaden och ju fler enheter du säljer, ju fler blir det som delar på den kostnaden. Finns det helt plötsligt bara kanske 20 miljoner gamers som tycker det är värt att slanta upp 4000 kronor för en konsol, så är det inte längre meningsfullt för konsoltillverkarna att göra dem på samma sätt som nu och priset skulle stiga kraftigt. Då kan man lika gärna bara lansera en mini-PC att ställa under TV:n, vilka ofta liknar konsoler.

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
Om konsolerna tappar kraftigt i försäljning, kommer det självfallet inte finnas samma intresse av att ta fram dem. En konsekvens kan bli att minidatorer får ersätta konsolerna.

Anar ni vart jag vill komma? Det har länge spekulerats om att konsolerna skulle vara på väg att dö ut. Det har dock oftast handlat om att PC är bättre och enklare eller att smartphones skulle ta över. Medan dessa båda definitivt kostat konsolförsäljning - så tror jag streamade spel är en helt annan best. De har potentialen att helt få den priskänsliga och ofta okunniga casual-publiken att välja bort konsolerna eftersom de kan få allt de erbjuder och mer därtill utan att äga någon (varför inte lägga in både Playstation Now och xCloud på sin smart-TV istället för att köpa Playstation 5 och Xbox Two för samma peng som smart-TV:n kostade?).

Missförstå mig rätt. Detta är sannerligen inte en utveckling jag vill ha. Jag vill ligga där i min TV-soffa och gejma på "riktiga" TV-spel som erbjuder perfekt respons. Inget annat. Och jag kommer göra det så långt det går. Men jag kan inte få det till annat än att Sony, Microsoft och Google (samt säkerligen fler jättar - jag räknar även med att Nintendo också kommer med något tids nog) kommer kämpa brutalt hårt för att få till den stream-tjänst för spel som flest väljer eftersom det kan nå ut till hundratals miljoner kunder på ett sätt som lämnar monstersuccéer som Nintendo DS och Playstation 2 knappt ens synliga i backspegeln.

Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen
Inom två år lär de flesta smart-TV som säljs (vilka i princip också är de enda TV-apparater som säljs) levereras med Playstation och Xbox inbyggt. Bara anslut din trådlösa favorithandkontroll och lira.

För den som förlorar riskerar det att bli väldigt tungt. Du kan ha hur fina konsoler som helst, men du måste motivera varför vanligt folk ska vilja köpa hårdvaran samt spel till dem för dyra pengar istället för att välja det smidigare alternativet som låter dig spela på vilken skärm du vill, praktiskt taget. Det tror jag kommer bli otroligt svårt. Lite som att kränga CD-spelare och CD-skivor i Spotify-tider - alternativt Blu-ray-spelare och Blu-ray-film i Netflix-tider. Absolut. Man får lite bättre kvalitet med CD och Blu-ray - men har det hindrat stream-tjänsterna för musik och film? Återigen, casual-publiken kunde inte bry sig mindre.

Då är dessa båda exempel ändå öppna format; du behöver inte ha en Sony-spelare för att kunna avnjuta Sony-musik/film, men du behöver en Sony-spelare för att avnjuta Sony-spel. En liten barnslig del av mig hoppas att konceptet med streamade spel misslyckas, men realisten i mig inser att det är som att vara ångbåtstillverkare med förhoppningen att elektriciteten inte ska få något genomslag och jag tror nästa generation på alla sätt och vis kommer vara den sista för konsolerna i traditionell bemärkelse.



Loading next content