Svenska
Gamereactor
artiklar

The Last of Us vs God of War

Två av Playstation-varumärkets absolut största titlar ställs mot varandra en gång för alla. Vilken TV-spelspappa kommer levande ur denna duell?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är otroligt vilka kliv Sony och deras Worldwide Studios lyckats ta de två senaste konsolgenerationerna, med högkvalitativa spelupplevelser som avlöser varandra på löpande band. Två av deras största succéer stavas The Last of us från 2013 och vårens God of War, och även om Playstation-ägare aldrig kommer behöva välja mellan dessa två mästerverk tänkte vi på redaktionen att det vore en intressant fight. Det är trots allt två av spelvärldens hårdaste pappor vi snackar om här. Det är äntligen dags för Joel och adoptivdottern Ellie att möta Kratos och sonen Atreus, i en duell där endast ett spel kan stå som segrare.

[1] Spelbarhet och spelmekanik
År 2013 tog Naughty Dog världen med storm när de släppte The Last of Us. Alla visste redan att de kunde producera spektakulära högbudgetspel, men när den uppkäftige Nathan Drake och Uncharted-seriens lattjo lajbans byttes ut mot en oglamorös råhet klickade allting rätt. The Last of Us blandar friskt mellan olika genrer för att väva ett snortight och spännande äventyr med perfekt tempo. Det finns lika mycket smygande som skjutande, och lika många lugna promenader genom skogen som det finns explosioner. Det blir aldrig överdrivet, det är snarare en väldigt avskalad spelupplevelse som bryr sig mer om inlevelse än reflexer, skills och 360-graders no-scopes. Visst är striderna väldesignade och tillfredsställande, men de är också så pass magstarka att många gärna undviker dem. Och det passar spelet perfekt.

Våldsamt blir det ju även i årets mästerliga God of War. Kratos har dock inte lika bra tålamod som Joel, utan kör plattan i mattan från början till slut. Visst är han lite långsam och avvaktande i sina rörelser, men det finns en rejäl tyngd bakom varje attack som är svår att beskriva om man inte prövat på spelet själv. Och helt ärligt, Leviathan-yxan måste väl typ vara det grymmaste spelvapnet på länge? Att slunga iväg den rätt i nyllet på en frusen zombie och sedan återkalla den som om det vore någon magisk dödsbumerang känns bara... Så. Himla. Bra.

Den största skillnaden mellan de två spelen är dock att God of War har väldigt mycket mer att erbjuda än bara strider, välregisserade storysekvenser och lugna promender genom skogen. Santa Monicas senaste är ett enormt spel, som påminner mer om ambitiösa rollspel som Fallout än de hack and slash-fyllda kapitlen som släpptes till Playstation 2. Det tar veckor att fullständigt utforska Midgård och alla de andra världarna, och några av platserna man får besöka i sidouppdragen är de mest spännande i hela spelet. Spelbarheten i The Last of Us må vara finslipad till perfektion, men God of War har hela paketet. [Vinnare: God of War]

Detta är en annons:
The Last of Us vs God of War

[2] Story och berättande
The Last of Us står sig än idag som det främsta beviset på att TV-spel kan engagera och väcka känslor lika väl som en Oscarsbelönad film. Detta tack vare fantastiska rolltolkningar från Troy Baker och Ashley Johnson, som överlevarna Joel och Ellie. Det försöker ta sig genom ett postapokalyptiskt USA, fyllt med plundrare och parasiter som älskar att mumsa på människor, men det är relationen mellan de två hjältarna som står i centrum från början till slut. Det är en väldigt jordnära berättelse, med trovärdig dialog och genuin karaktärsutveckling. Visst finns det gott om välregisserade mellansekvenser i The Last of Us, men det essentiella berättandet sker faktiskt mellan Ellie och Joel när spelaren utforskar deras oerhört atmosfäriska spelvärld. Det finns inte en tråkig stund i spelet, det blir aldrig segt, uttjatat eller monotont. Och det är sannerligen en rejäl bedrift. Hatten av till Naughty Dog.

Santa Monica Studios förtjänar såklart stående ovationer de också för storyn i God of War. Pappa-Kratos har lovat sin fru att sprida hennes aska från rikets högaste punkt, och drar med sig sonen Atreus på resan. Det är simpelt, personligt och väldigt känslomässigt. Sony har varit lite väl sparsamma när det kommer till användandet av de fornnordiska gudarna (troligen för att ha något att erbjuda i uppföljarna), än en gång är det relationen mellan huvudkaraktärerna som står i centrum. Stargate-veteranen Christopher Judge gör ett makalöst jobb som den ursinniga, skäggiga tokstollen Kratos. Atreus känns dock som en dryg liten snorvalp hälften av tiden, och pendlar mellan gråtande mes och psykotisk mobbare lite väl många gånger under den blotta dagen spelet utspelar sig under. Det sker absolut karaktärsutveckling mellan far och son, kraftfull sådan, men jag känner att storyn tar skada av att utspela sig under så kort tid.

Jag måste även uttrycka min frustration över God of Wars användande av den klassiska TV-spelsklichén där varje upplåst dörr leder till ytterligare en låst dörr, vilket framtvingar en oförutsedd omväg. Om, och om igen. Visst blir det mer speltid - God of War bjussar ju på 50 maffigt episka speltimmar - men sett till berättande förstör det bara. Och av den anledningen är det väldigt enkelt att kora Naughty Dogs dystra äventyr till vinnaren i denna kategori. [Vinnare: The Last of Us]

Detta är en annons:

[3] Grafik och design
Detta är troligen den svåraste punkten att ställa The Last of Us mot God of War. Naughty Dogs mästerverk är en postapokalyptisk berättelse bland övergivna städer, övervuxna skogar och mörka kloaker. Det dystert och oförskönat av en anledning. God of War däremot, det anammar den nordiska mytologins hokuspokus med de läckraste effekterna vi skådar på ett Playstation 4. Designen på fiender i The Last of Us är snyggt realiserad och alla de högdetaljerade miljöerna känns som riktiga platser, men det är svårt att mäta sig med vackra drakar som över bergskedjor, och det är ännu svårare att mäta sig med en kolossal jätteorm som reser sig ur havet. The Last of Us är ett snyggt spel på alla sätt och vis, men God of War tar spelaren på en resa genom en magiskt vacker spelvärld som aldrig slutar att överraska.
[Vinnare: God of War]

[4] Ljud och musik
Precis som med allt annat i The Last of Us bjuder spelets musik och ljudmix på en ganska nedlåten stämning, som än en gång förgyller spelupplevelsen något oerhört. Idag känner vi igen Gustavo Santaolallas ronroco-toner på direkten ifall vi hör dem, tack vare den fantastiska musik han komponerade åt Naughty Dog, och jag har redan skrivit om Troy Baker och Ashley Johnsons prisbelönta skådespeleri. Men om det finns ett ljud från The Last of Us som vi aldrig någonsin kommer glömma så är det det där mardrömslika klickandet. Vissa av oss på reaktioner ryser varje gång vi ser en svamp, än idag.

Även God of War bjuder på fantastiskt ljud, det är trots allt två av världens mest påkostade spel vi snackar om här. Skillnaden är att allting är så bombastiskt och slående som möjligt i Kratos senaste. Soundtracket från Bear McCreary får det att kännas som om mina vener vore fyllda med kokande vikingablod, men tyvärr är det inte tillräckligt för att mäta sig med den tvåfaldigt Oscarsvinnande Santaolallas arbete i The Last of Us. [Vinnare: The Last of Us]

The Last of Us vs God of War

VINNARE: The Last of Us
Tro mig när jag säger att detta var ett väldigt svårt beslut att ta. Den slutgiltiga vinnaren i denna duell ändrades många gånger innan jag slutligen tryckte på "Spara"-knappen. Men motiveringen är faktiskt ganska självklar nu i efterhand: The Last of Us är ett av världens bästa spel genom tiderna, och om du tagit dig genom hela artikeln kanske du insett hur pass konsekventa Naughty Dog varit när de skapade spelet. Allt i spelet, vare sig det handlar om story, grafik, ljud eller spelbarhet, går hand i hand med den vision som Neil Druckmann och company hade. Det är helhelet som får The Last of Us att klå Kratos. Det kanske inte är lika storslaget som God of War, men allt här i världen behöver inte vara storslaget och episkt. Då är risken snarare att vissa saker känns undermåliga och frustrerar spelaren, vilket är fallen med Santa Monicas helgrymma äventyr. Håller du inte med mig? Dela gärna med dig av din personliga åsikt i kommentarsfältet nedan.



Loading next content