Svenska
Gamereactor
artiklar
Lego The Incredibles

Vi pratar med studion bakom Lego-spelen

Vi haffade tag i Nick Ricks från TT Games för att få veta mer om kommande Lego The Incredibles...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad var det i Pixars "Superhjältarna" som ni ansåg skulle fungera väl som ett Lego-spel?
- Vad vi gör när vi börjar jobba på något nytt, baserat på en ny värld med nya figurer, är att vi först och främst sätter oss ned och skriver ned en massa stödord om vad vi anser vara det mest unika med filmen eller filmerna i fråga - eller leksakerna (eller dylikt). Incredibles från Pixar är perfekt för oss först och främst eftersom det är en familjefilm och med tanke på att alla våra spel naturligtvis är familjetitlar så fungerade giftermålet perfekt initialt. Det som också lockade oss var familjedynamiken för Superhjältarna som familj kämpar med samma vardagsbestyr som vilken vanlig, riktig, familj som helst och detta har vi sett som en rolig utmaning i skapandet av spelet. Att göra ett familjespel om en familj har varit utmanande och väldigt underhållande. De olika medlemmarna har som vi alla vet olika färdigheter och de har också varit väldigt utmanande att realisera i spelet som Dash snabbhet eller Violets krafter. Vi har satsat på att försöka se till så att spelaren måste förlita sig på specifika, individuella krafter men även kombinera dem för att på så sätt sammanföra familjen.

Lego The Incredibles
Lego Incredibles släpps samtidigt som Superhjältarna 2 går upp på bio.

Kan du berätta lite m storyn i spelet och hur den förhåller sig till filmerna?
- Lego Incredibles kommer att släppas samma dag som Incredibles 2 går upp på bio och vi i teamet har redan fått se den hemma hos Pixar. Vi var och är alla superimponerade av filmen som är genomgående fantastisk så det har för oss handlat mycket om att försöka skapa en spelstory som är lika briljant som den i Pixars uppföljare. Vi har med alla miljöer och samtliga av karaktärerna från filmen och har som jag nämnde tidigare satsat hårt på att försöka få med allt gällande den där härliga familjedynamiken från filmerna. Vår spelvärld är såklart uppbyggd som en enorm HUB-värld och här har spelaren massor av frihet att ränna runt och bekämpa brott baserade på sina egna prioriteringar och val. Vi har därmed valt att stoppa in delar från den första filmen också för att försöka fylla ut världen och skapa mer innehåll. Lego Incredibles kommer även att ha en dynamisk dygnscykel för första gången i ett av våra Lego-spel vilket jag tror kommer att glädja mången spelare.

Med tanke på hur ni arbetat med Marvel och DC på slutet, hur har det varit att arbeta med klart färre karaktärer den här gången?
- Det har enbart varit ett privilegium att arbeta med de mycket begåvade människorna som utgör Pixar, vi besökte som sagt deras studio och var alla superimponerade av hur mycket fokus de ligger på detaljer i sina filmer och det finns så mycket story om varje liten karaktär i båda Incredibles-filmerna och detta har vi naturligtvis nyttjat. Det har funnits ett glädje hos Pixar att se deras 14 år gamla originalfigurer och idéer realiseras i ett nytt spel, också, så jag ser det inte alls som att vi varit begränsade av det faktum att vi inte kunnat nyttja 30+ karaktärer som i Avengers-spelen. Tvärtom.

Detta är en annons:
Lego The Incredibles
TT Games har under de senaste 15 åren gjort över 30 (!) Lego-spel.

Har du en favoritfigur i spelet som du kan berätta lite mer om?
- Alla här i teamet har Jack Jack Parr som favorit, bebisen. Vi fick alla se en liten, liten glimt av hans enorma förmågor i slutsekvensen i den första filmen för 14 år sedan och i uppföljaren är han såklart ännu mer kraftfull, något som vi verkligen har dragit nytta av i skapandet av det här spelet. Han kan förvandla sig till andra saker, han kan börja brinna, han har lasersyn, han kan teleportera sig med mera och därför är han min favorit i spelet.

Superhjältarna är något av en charmig parodi på superhjälte-temat som ni nu gör en Lego-baserad parodi på, blir inte det lite meta-varning på det?
- Precis, du har såklart helt rätt. Det finns en himla massa humor i att förvandla saker till blockiga Lego-bitar och jag vet till exempel hur många som skrattade när Dart Vader förstörda saker i våra Lego: Star Wars-titlar, även fast de sekvenserna var gravallvarliga i filmerna. I Superhjältarna av Pixar är det såklart lite annorlunda eftersom världen samt alla karaktärer redan är stiliserade och lite av en parodi. För vår del är det dock viktigast att vi begriper karaktärerna, deras motivation och drivkraft och gör världen och tonen rättvisa i spelet. Jag ser på hur Pixars byggt upp ett djup i dessa karaktärer som baseras på verklig dynamik i riktiga familjer och jag anser detta vara briljant, något som vi, som sagt, tagit fasta på i spelet.

Lego The Incredibles
Här är han, TT Games egen Nick Ricks som svarat på våra nyfikna frågor.
Detta är en annons:

Har du någon annan favoritfilm från Pixar som du skulle vilja förvandla till Lego i framtiden?
- Jag är själv pappa och drömde länge om att få gör ett Lego-spel baserat på Superhjältarna vilket vi nu gör, så det är nog så långt som jag vill gå gällande detta. Vi hade dessutom aldrig kunnat önska oss en bättre partner rörande detta samarbete eftersom de varit så öppna, varma och vänliga i hur de delat med sig av allt som de skapat i den här mycket speciella världen som Superhjältarna lever i.

Relaterade texter

0
Lego The IncrediblesScore

Lego The Incredibles

RECENSION. Skrivet av Lina Svensson

TT Games visar ännu en gång hur pass underhållande ett gäng gula plastbitar faktiskt kan vara...

0
GRTV spelar Lego The Incredibles (1)

GRTV spelar Lego The Incredibles (1)

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Lego Star Wars, Lego Harry Potter, Lego Avengers, Lego Indiana Jones, Lego Lasse Berghagen... Ja, allt som spelar någon egentlig roll på denna Jord har redan förvandlats...



Loading next content