Svenska
Gamereactor
artiklar
Gran Turismo Sport

Allt vi vet om Gran Turismo Sport

Om endast tre veckor släpps äntligen Gran Turismo Sport efter fyra års utveckling och Hegevall har kikat närmare på vad vi kommer att kunna förvänta oss...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Alla som regelbundet besökt Gamereactor genom åren vet såklart mycket väl att jag varit en av de som uttryckt ett missnöje med var Gran Turismo varit samt varit på väg - som spelserie. Mina betyg på Gran Turismo 4, 5 och 6 är alla förhållandevis låga i förhållande till många mindre initierade recensenter och detta har såklart gjort att Sony inte är särskilt förtjusta (alls) i hur vi förhåller oss till en av deras största kassakossor. Det är dock (och har dock alltid varit) viktigt att inte vända på begreppen här och försöka få min skepsis till något som den aldrig varit. För jag älskar fortfarande spelserien, om inte annat så enbart för att jag verkligen dyrkade de två första titlarna som fortfarande står stadigt som några av de överlägset viktigaste titlarna i spelhistorien.

Kruxet har genom åren varit att jag ansett att Gran Turismo som spelserie frångått det grundrecept som framförallt den första titeln byggde på, samt att Polyphony Digital missat lite av den nödvändiga utveckling som skett i genren. Och när de efter fem års utveckling släppt från sig spel med 1000+ bilar där 900 av modellerna varit gamla importerade, lågupplösta Playstation 2-modeller utan vare sig godtagbar körbarhet eller någon slags grafisk kvalitetsstämpel, då har jag absolut varit den som kritiserat dem för deras prioriteringar. Jag har under årens lopp upplevt det som om Polyphony låtit sig spädas ut till en väldigt, väldigt blaskig soppa där ingen beståndsdel verkligen utmärkt sig. Men äntligen är det nu dags att ändra på detta och försöka återgå till det som jag anser torde vara kärnan i ett spel av den här typen. På racingupplevelsen och på simuleringen av hur det verkligen känns att ratta runt en 500 kusar urstark tävlingsmaskin runt Suzuka.

Gran Turismo SportGran Turismo SportGran Turismo Sport
Det kommer att finnas 177 bilar i GT Sport samt 19 banor. Av det vi hittills fått se är GT LM-bilarna spelets höjdpunkt och det märks väldigt tydligt att studion arbetat brutalhårt med en mer "livligt nervös" spelkänsla samt betydligt mer realistiskt ljud. Den här gången viner verkligen växellådan, det smattrar av gruset från avåkningszoonerna i underredet och smäller i kopplingen.

Med Gran Turismo Sport har Polyphony Digital med namnstarke racingtoken Kazunori Yamauchi i spetsen valt att ta ett stort steg framåt som jag såhär på förhand väljer att beskriva som "väldigt modigt" då jag tror att det i allra högsta grad kommer att dela upp de gamla GT-fansen i två distinkta läger. Jag förmodar att det här spelet kommer att göra tillräckligt många gamers tillräckligt förbannade för att överge spelserien för all framtid, och jag ska såklart förklara varför. För av just de anledningarna tror jag att jag kommer att älska Gran Turismo Sport. Eller jag hoppas åtminstone det.

Detta är en annons:

GT Sport kretsar helt och hållet kring simuleringen av professionell racing. FIA-klassad sådan. Polyphony Digital har slängt ut hela karriärläget som under lite drygt 20 år i allra högsta grad definierat Gran Turismo som spelserie och de har valt att göra det för att kunna fokusera på riktig racing, och på att simulera tävlingskörning utan distraherande låtsasrace där spelaren tvingas ratta runt en 70 hstkrafter ursvag Toyota Prius runt Laguna Seca i 13 timmar innan man till slut når en tillräckligt hög nivå för att kunna införskaffa en bil med ordentlig racingstamtavla. Karriärläget är borta. Körkortstesterna är borta. Offline-delen av Gran Turismo är i princip helt raderad och det kommer istället enbart handla om att förbereda dig för ett liv som tävlingsförare i ett antal verklighetsbaserade discipliner som alla kan omsättas i riktig racingerfarenhet, för den som har den typen av ambitioner.

Jag hade tänkt spalta upp allt det vi vet, lärt oss, hört samt upplevt i och med den stängda US-betan av Gran Turismo Sport i form av tio viktiga punkter som på ett lättläst men ändå utförligt sätt förklarar lite närmare vad detta egentligen är för spel och vad Kazunori Yamauchi och hans 200 man starka utvecklingsteam pysslat med de senaste fyra åren.

Gran Turismo Sport
Polyphony Digital och Sony har arbetet i över ett år med matchmaking-systemet samt hur spelarna kommer att rankas och här lovarman att innovera och förändra hela simgenren.

(1) Gran Turismo Sport släpps den 18:e oktober till Playstation 4
Yamauchi och hans Polyphony Digital är redo att dundra ut Gran Turismo Sport på hyllorna den 18:e oktober, efter flertalet förseningar. Spelet släpps såklart enbart till Playstation 4 (eftersom studion ägs av Sony) och de som har en PS4 Pro kommer att kunna få ut mer av den kraftigt uppgraderade grafikmotorn. På Playstation 4 Pro kommer Gran Turismo Sport att renderas i 4K, i superstabila 60 bilder per sekund, med fullt stöd för HDR samt expanderad färggamut som är 64% större än i tidigare spel. Det kommer utan tvekan att bli det mest avancerade spelet rent grafiskt, till konsolen, när det släpps.

Detta är en annons:

(2) Gran Turismo Sport är Gran Turismo 7
När spelet för utannonserades för lite drygt två år sedan sade Yamauchi att det handlade om ett mellanspel mitt i mellan Gran Turismo 6 och 7 men han har sedan dess hunnit ångra sig och rättat sitt "misstag". GT Sport är i allra högsta grad Gran Turismo 7 och det markerar en ny "era" för Gran Turismo enligt producenten och studiochefen. Som det låter kommer spelserien inte4 att återvända till det gamla upplägget där fokus låg på karriärläge, uppgraderandet av bilar samt maximala mängder med olika bilmodeller. I en intervju med Famitsu från förra månaden förklarade Yamauchi att Polyphony tagit nästa stora steg in i en lovande framtid för spelserien och att de nu innoverat lika mycket i Gran Turismo Sport som de gjorde i det allra första spelet - som skrev om regelboken för hela genren.

Gran Turismo Sport
Det var först tänkt att Gran Turismo Sport skulle bli en flaggskeppstitel för Sonys VR-satsning och att hela spelet skulle gå att avnjuta med PSVR-hjälmen på skallen, men så blir det alltså inte eftersom det sög musten ur grafikmotorn. Istället kommer VR-portionen av GT Sport vara som ett litet mikro-demo med fyra stycken (mindre) banor samt tävlingar där man endast kör mot en annan bil.

(3) Inget karriärläge
Som jag skriver ovan kommer GT Sport att vara helt befriat från där gamla sortens karriärläge där vi tråcklade oss fram genom ett snårigt upplagt såll av mer eller mindre inspirerade tävlingar i vår framhjulsdrivna Yaris, för att kunna vinna ingame-valuta och för pengarna köpa uppgraderingar. Den delen är ett minne blott, som sagt. Istället utgörs "Campaign Mode" av en serie tester och utmaningar som avser att skola spelaren i racingregler och etikett för de som kör professionellt . Allt är dessutom godkänt och dubbelkollat av FIA och kommer därmed, naturligtvis, att gå applicera på riktig racing för den som vill nyttja sina erfarenheter i GT Sport som träning inför riktig racing. Just här förmodar vi också att från-spel-till-verklighet-tävlingen GT Academy kommer att spela en större roll i framtiden men det vet vi ingenting om just nu.

(4) Omgjort system för fysikuträkningar
Fysikmotorn i Gran Turismo Sport är i grunden densamma som i Gran Turismo 6 till Playstation 3 med enligt Yamauchi har studion gjort tillräckligt många (och stora) förändringar för att det egentligen ska kunna beskrivas som ett helt nytt system. En av honnörsorden för Yamauchi under den snart fyra år långa utvecklingen har varit "tillgänglighet" då han i flertal intervjuar verkligen varit tydlig men att han själv (som luttrad tävlingsförare) anser att många av de mest initierade simulatorerna (vi får lov att anta att han syftar på iRacing, Rfactor 2 och Assetto Corsa här) är för svåra. Att köra en toppmodern tävlingsbil är inte svårt, menar Yamauchi. Inte så länge men inte lever på den absoluta gränsen vilket i stort sett endast en topptränad proffsförare klarar av. Och han är även tydlig med att poängtera att missuppfattningen att ett racingspel är mer realistiskt ju svårare det är, är något som retat gallfeber på honom under många år. Med det sagt känns tävlingsbilarna mer "levande" och lite mer "nervösa" i GT Sport än vad vi någonsin upplevt i tidigare spel i serien.

(5) Vision Gran Turismo är en stor del av spelet
Jag, likt många andra bilpurister, har under de senaste 20 åren alltid föredragit andra racingsimulatorer framför Gran Turismo, åtminstone när det kommer till att förmedla den där riktiga, krävande, urspännande, nerviga hålla-andan-känslan av att prygla en ursnabb tävlingsbil på den absoluta gränsen. Det går dock inte att förneka det faktum att ingen annan simulator kan mäta sig med storleken och omfattningen i form av påverkan inom bilindustrin som Gran Turismo haft. Vision Gran Turismo (där riktiga sportbilstillverkare lägger miljontals kronor på att virtuellt plocka fram specialbygga Vision-bilar endast för Gran Turismo) samt Tag Heuer samt FIA:s inblandning visar tydligt att GT är världens viktigaste spelserie när det kommer till simulatorracing. Biltillverkare, ingenjörerna och folket bakom världens viktigaste racingorganisation har alla valt att fokusera först och främst på GT.

Gran Turismo SportGran Turismo SportGran Turismo Sport
Det kommer inte att finnas någon racinglinje (de där gröna strecken i marken som Forza började med för tio år sedan) i GT Sport. Corner Markers kommer istället att lära sig var bromspunkterna ligger samt var du hittar apex i varje kurva. Istället för att stirra ned i asfalten tvingas du sätta blicken på en punkt längre fram i kurvan - precis som man lär sig i verkligheten när man exempelvis tar B-licens.

(6) Mer involverad i detaljerna
Kazunori Yamauchi har tävlat i riktig racing i halva sitt liv och kör sedan 2011 bland annat 24 Hours of Nürburgring för Lexus fabriksteam. Han är riktigt, riktigt vass och vet såklart precis hur en racingkärra känns att köra. Underutvecklingen av Gran Turismo 5 och Gran Turismo 6 har han motvilligt erkänt att han tvingades pyssla med betydligt mer marknadsföringsrelaterat jox än vad han hade önskat vilket gjorde att han inte alls var så delaktig i detaljerna i spelen än vad han hade hoppats vara, något som adresserats och gjorts annorlunda den här gången. Yamauchi köpte bland annat en 2016 års Porsche 911 GT3 som varit lite av en grundmall för spelet och för hus fysiken/balansen fungerar när vi pratar om själva körkänslan. Teamet har fokuserat stenhårt på att simulera denna bil perfekt och sedan utgått en hel del från hur de återskapat känslan av att köra den på bana, på riktigt.

(7) FIA är en viktig del av tävlingarna
FIA står för "Federation Internationale de l'Automobile" och det är världens främsta organisatör för motorsporttävlingar i mängder av olika racingdiscipliner. Aldrig tidigare har ett spel varit en del av FIA men Gran Turismo Sport är alltså reglerat av FIA som kommer att anordna Gran Turismo Online Championship två gånger per år där världens främsta GT Sport-spelare kommer att göra upp i två olika mästerskap. Det ena stavas "Nations Cup" och här kommer du att delas in beroende på varifrån du kommer eller baserat på vilken nation du väljer att tävla för. Det andra mästerskapet heter "Manufacturers Cup" och här tävlar du alltså för din favorittillverkare såsom Porsche, Ferrari eller BMW (med flera). Vinnarna i dessa mästerskap kommer att tilldelas fullfjädrade FIA-pokaler under motorsport-evenemanget i Paris där organisationen belönar alla de "riktiga" förarna som vunnit olika discipliner samt mästerskap.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
Thrustmaster släpper en specialdesignad GT Sport-ratt i samband med premiären för spelet. Och ja, den ser erotisk ut.

(8) Bättre ljud än någonsin tidigare
Producenten Yamauchi är tokig i ljud/musik och var verkligen en stor del av ljuddesignen i Gran Turismo 1 och 2, sedan fick han lämna den delen till spelets ljuddesigners under utveckling av det fjärde, femte och sjätte spelet eftersom det helt enkelt inte fanns tid till att delta i designen av hur bilarna lät. Inför Gran Turismo Sport har han dock definitivt varit en stor del av hur ljudet utformats och här lovar alltså Sony stora framsteg i förhållande till den bleka, släta, tunna ljudbilden i framförallt Gran Turismo 5 och Gran Turismo 6. Ljudteamet har under utvecklingen bestått av fyra personer (inklusive Yamauchi) och de har nappat om och spelat in samtliga motorljud från samtliga bilmodeller - på nytt. De har lagt mer tid på att verkligen få ekipagen att låta som de gör i verkligheten samt på att simulera verklighetstrogna panoreringar. Det viner, smattrar, smäller och ler betydligt mer i de allra flesta bilarna än vad det någonsin gjort tidigare.

(9) 177 bilar istället för 1021
Gran Turismo Sport handlar som sagt om racing. Riktig, professionell racing. Därmed har Polyphony Digital skalat bort 85% av alla bilarna från Gran Turismo 6 och istället satsat hårt på att bygga upp 177 stycken tävlingskärror, från grunden. Vi pratar nya polygonmodeller här med mer detaljer än i såväl Forza Motorsport 7 som Project Cars 2 samt möjligheten att klä dem i olika typer av "liveries", precis som i Forza Motorsport. Det kommer inte att gå trimma eller styla bilarna i Gran Turismo Sport eftersom Polyphony (som sagt) avser att simulera tävlingskärrornas verkliga uppförande så verklighetstroget det bara går. Det kommer dessutom inte att existera något dynamiskt väder i Gran Turismo Sport eftersom studion avser att simulera verklig racing och inte vill att förhållandena ska skilja mellan två olika lopp på samma bana, som sker med några timmars mellanrum (online). Det finns ingen dynamisk dygnscykel i spelet, heller.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
Kommer Sony att kunna rå på den ytterst tuffa konkurrensen från framförallt Microsoft (Forza Motorsport 7) samt Namco (Project Cars 2)? Det vet vi först om en dryg månad.

(10) Väl genomtänkt straffsystem för bilbusar
För att förhoppningsvis kunna erbjuda en mycket mer städad form av asfaltsracing än vad som erbjuds i exempelvis Forza Motorsport 6 (där 90R% av de som tävlar på nätet beter sig som rövskägg) har Polyphony utvecklat ett straffsystem för de som inte följer reglerna som lärs ut i "Racing Etiquettes". Den som genar, medvetet kör in i andra bilar eller bara svinar på banan kommer per automatik att sänka sin egen "Sportsmanship Rating" som sedan bestämmer hur man ska matchas mot andra spelare inför varje online-tävling. De med sämst Sportsmanship Rating får alltid tävla mot varandra vilket gör att denna liga snabbt kommer att kallas något i stil med "Loosers Bracket", något som i sin tur, förhoppningsvis, kommer att innebära att racingen i Gran Turismo Sport lär bli mer städad än i flera av konkurrenterna.

Relaterade texter

Gran Turismo SportScore

Gran Turismo Sport

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D ! Sonys esport-fokuserade stickspår fick betyget 7/10 vid premiären men har sedan dess (under tre långa år) växt till ett mycket bättre racingspel...

1
Ny uppdatering ute nu till Gran Turismo Sport

Ny uppdatering ute nu till Gran Turismo Sport

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Nyligen avslöjades att Gran Turismo 7 har blivit försenat till 2022, så fans av serien får därmed nöja sig med att fortsätta spela Gran Turismo Sport under överskådlig...

5
Bäst: Gran Turismo

Bäst: Gran Turismo

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

En av Sonys mest populära spelserier genom alla tider kretsar kring bilar och uppgraderandet av bilar. Hegevall har korat de tre bästa Gran Turismo-titlarna genom alla tider...



Loading next content