Svenska
Gamereactor
artiklar
Destiny

Bungie snackar lite om Sparrow Racing

Vi har talat med Bungie om deras nya spännande racing-läge Sparrow Racing som dykt upp i Destiny...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sparrow Racing är nu här, och vi har spenderat en herrans massa tid med att fräsa runt banorna på våra pålitliga springare. Det finns två banor, och trots att Mars är den marginellt lättare av de två, föredrar vi trots allt den svängiga banan på Venus.

Båda banorna kommer fullastade med svängar och turer, samt en hel del flaggor som får stå som dekoration på banorna. Det finns "booster gates" att försöka träffa på vägen runt, som skjuter dig framåt med extra fart, och det fina är att beroende på hur långt bak du är i racet desto större, och därmed lättare att träffa, blir gaten. Det är en hjälpsam liten sak som ser till att även de som hänger allra längst bak kan ha en chans att komma tillbaka i det tre lopp långa racet.

Vi avnjöt en del tävlingsrace, och några av dem kan du kolla in här nedanför i videospelaren. Vi hade dessutom turen att få tala lite med Bungies Derek Carroll, och han hade några intressanta små mumsbitar att bjuda på gällande det här nya experimentella läget samt att de här nya racen skulle kunna komma att bli de första av många.

För de oinsatta, berätta hur Sparrow Racing kom att dyka upp i Destiny

Detta är en annons:

Derek Carroll (hädanefter DC): Redan tidigt när vi utvecklade Destiny så ville vi få till den där kärnupplevelsen, och därmed limitera oss själva till vad vi trodde att Destiny skulle vara, så racingelementet passade inte riktigt in i det. Men när du ger en person ett fordon, eller möjligen ger två personer varsitt fordon, så är det rätt naturligt att de vill pröva på att köra race med dem.

Folk gillade verkligen att köra runt med fordonet Sparrow, de skojade runt i Patrol-området och sådana saker, och det slutade med att de egentligen körde racing med dem. Detta är något som användarbasen efterfrågat sedan i princip pre-alphan.

Ungefär runt förra året så hade vi ett litet internt möte med små team där de fick sätta programmera ihop saker de fann intressant, och ett av de här teamen gjorde en prototyp på Sparrow Racing som var av en mer formell racingspelskaraktär. Vi spelade det och tyckte verkligen att det var underhållande och skrev därför upp det som någonting som vi verkligen skulle vilja utveckla på allvar i framtiden. Och sedan kunde vårt Live Team, som vi skapade för att stödja Destiny medan det körs, skapa den här coola racingupplevelsen som alla som äger The Taken King kan ta del av.

Det var en hel del spontana Sparrow-race under Destinys första år eller hur?

Detta är en annons:

DC: Ja, utan tvekan. Det ligger ju i den mänskliga naturen att vilja att köra runt med vilket fordon du än hoppar på, du vill testa gränserna och tävla. Det är bara ett väldigt naturligt behov. Att kunna sammanfatta den känslan i en rolig aktivitet är riktigt coolt för oss.

Destiny

Vad kan du berätta för oss om de två olika banorna som ni har utvecklat?

DC: Campus Martius är en Mars-bana och den är skapad av Todd Juno, en av våra artister. Som med allt annat i Destiny så hade en massa olika människor ett finger med i spelet, men jag skulle säga att det är Todds bana. En hel hög med folk hos oss har erfarenhet från racingspel, det blir ju så när du arbetar med spelutveckling, du får pröva på en massa olika saker, så våra utvecklare kunde utveckla de här banorna.

Venus-banan heter Infinite Descent, och det är vår artist Josh Markham som är ansvarig för den banan. Han använder sig mestadels av Vex-arkitekturen och terrängen på Venus, och du åker hela tiden utför, och på slutet av banan åker du genom en Vex-teleport som plockar upp dig till toppen av banan återigen. Den är lite mer utmanande än Mars-banan, men fortfarande en riktigt bra bana.

Själva racingen är online i detta nu, eller hur?

DC: Ja, det blev tillgängligt när uppdatering kickade in [den 8:e december].

Och hur länge pågår den, är det tre veckor?

DC: Exakt, det håller på tills den 29:e [december].

Vad kommer folk att göra under den här perioden? Vad är målet?

DC: Du börjar med att ta dig till Tower och tala med Amanda Holiday, skeppsbyggerskan, och du får ett uppdrag från henne som ger dig din allra första Sparrow Racing-licens.

Genom att köra race så ökar du din reputation-rang hos henne och det ger dig chansen att få fräcka racing-prylar i loot-släppet efter varje match. Ju högre reputation, desto bättre utrustning kan du få. Exempelvis så kan du få tag i en sjyst hjälm men även utrustning på hela 320 Light, så det är ett ställe för att få bättre utrustning till din karaktär men det är alltid racing som står i fokus.

När det kommer till själva matchmakingen, så är det ju så att ju bättre du är desto mer skickliga utmanare finner vi åt dig. Det är inte nödvändigtvis spelare som är bra på PvP, utan skickligheten i racing mäts på en annat sätt.

HQ

Det känns som en trevlig förändring, nytt innehåll för spelarna att avnjuta. Är det första gången av många som vi kommer att se Sparrow Racing-evenemang som det här, eller tar ni det bara som det kommer?

DC: Det här skulle kunna vara den första av många Sparrow Racing-tävlingar. Det här är ett experiment på många sätt och vis, ett försök att ge spelarkretsen vad de har efterfrågat. Sedan är det ett experiment rent internt, det här är Live Teamets första stora spelmässiga event som är en stor förändring från allt annat i Destiny.

Jag tycker att vi har bevisat att vi kan skapa dessa nya typer av spelmässigt innehåll som är rätt så annorlunda, nytt och spännande för spelarna. Och om feedbacken från spelcommunityn är extremt positivt så kan det utan tvekan komma att dyka upp mer i framtiden. Vi får se hur och vad folk reagerar på, vad de vill ha mer av, vad de vill ha förändrat och sen bygga vidare från det.

Känner du att Destiny är på ett sådant plan nu att det kan tillgodose mer nya spelmässiga erfarenheter än vad det möjligtvis var tänkt i början?

DC: Ja. Jag tycker att vi byggt en stabil grund för Destiny inför framtiden. Vi planerade alltid att starta upp så starkt som vi bara kunde och sedan bygga vidare på det, och på sätt som vi aldrig haft möjlighet till innan. Förr i tiden så skapade du ett spel, skeppade ut det och sedan var det klart. Hade en fruktansvärd, spelförstörande bugg däri så kunde släppa en uppdaterad version eller dylikt, men det var egentligen allt du hade i form av stöd.

Med Destiny så har vi möjligheten att göra små finlirs-patchar och dela ut nya kartor och sådana saker. Den senaste patchen är en del av den uppdatering som kommer med Sparrow Racing League. Vi är absolut på en sådan nivå att vi kan utvärdera vår data, alla de upplevelser vi erbjuder och sikta in oss på olika spelstilar.

Racing är något som jag tror att alla kan njuta av, och det är riktigt underhållande. Jag tror det kan vara en riktigt lugn och avkopplande upplevelse, i synnerhet i jämförelse med Raids och Trials of Osiris. Men du kan också på samma gång dra in fem andra vänner eller ett Fireteam på sex personer och få det så tävlingsinriktat som det bara går. När det handlar om att kunna skryta framför din vänner, då kan det bli rätt så het stämning. Så ja, vi vill verkligen erbjuda en rolig, spännande och ny upplevelse i Destiny för alla spelare.

HQ

Relaterade texter

9
Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Redaktionens Destiny-proffs har mumsat på den senaste expansionen dygnet runt sedan det släpptes och satt betyg...

0
Inga fler uppdateringar till Destiny

Inga fler uppdateringar till Destiny

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bungie har inte hymlat med att tillägget Age of Triumph skulle bli den sista stora uppdateringen till Destiny, och nu har de definitivt slagit fast detta på sin hemsida...

3
Funko utannonserar Destiny-kollektion

Funko utannonserar Destiny-kollektion

NYHET. Skrivet av Lisa Dahlgren

Ännu en spelserie hakar på figur-trenden med Funko. Den här gången är det Destiny-karaktärer som får helt andra proportioner och stängs in i små lådor för att sedan...



Loading next content