Svenska
Gamereactor
artiklar

Dags för deathmatch

Kommande Black Ops 3, Halo 5: Guardians och Doom kommer alla vara seriösa alternativ för den törstande multiplayertoken. Vad har vi att vänta i dessa spel?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Snabb och rå multiplayer. Två av höstens storspel heter Call of Duty: Black Ops 3 och Halo 5: Guardians och de har båda detta gemensamt. På horisonten ser vi även Doom, ett spel som tar serien tillbaka till rötterna med arenastrider och fyndiga vapen. Vad kan multiplayerentusiasten se fram emot i dessa spel vid sidan av det uppenbara löftet om svettig action?

Det Advanced Warfare gjorde var att ändra formulan. In med exoskelett och höga dubbelhopp. Det var den enskilt största spelmässiga förändringen för serien sedan Call of Duty 4: Modern Warfare och att Black Ops 3 väljer en liknande riktning bör inte ses som en överraskning. Det finns dock en del skillnader inom denna ram. Dubbelhoppen är inte lika höga denna gång utan skuffar framåt spelaren i större utsträckning istället. Tempot är en aning lägre i jämförelse med Advanced Warfare och känns mer varsamt böljande, mycket tack vare det nya väggspringandet (som fungerar ganska precis som i Titanfall) samt det faktum att glidfunktionen är tillbaka. Kartorna ser ut att vara tydligt designade för dessa tre spelmekaniker baserat av det vi på Gamereactor fått erfara och precis som i fjolårets utgåva leker Treyarch här med höjdskillnader och trånga gränder.

Det finns gott om möjligheter att falla ned i avgrundsdjup för den oförsiktige, men faller du däremot ned i en medeldjup vattensamling är det inte längre omedelbar död som gäller. Detta är nämligen den första gången i serien som spelaren kan simma under vatten i multiplayersammanhang, något som vi fick se prov på under betaversionen för en månad sedan. Okej, okej - vi kunde simma i några sekunder i efterdyningarna av tsunamivågen på en av kartorna i Advanced Warfare, men i Black Ops 3 är detta klart bättre realiserat. På flera av banorna kommer nämligen vattenvägar också innebära genvägar och därmed chanser till överraskningsanfall. Det mest intressanta av allt är att du kan skjuta med ditt vapen under ytan, vilket åtminstone i teorin betyder storslagna undervattensbataljer. Sprint-funktionen är intakt i detta läge, där spelaren viftar snabbare med armar och ben för att ta sig framåt.

Dags för deathmatch
Specialistklasserna i Black Ops 3 kommer att innebära ännu fler valmöjligheter till multiplayermatcherna.
Detta är en annons:

Det enskilt största tillskottet till spelet är de nio specialist-klasserna, vars särskilda förmågor och vapen kan aktiveras under korta tidsperioder. Ju fler du dödar, desto snabbare fylls mätaren upp som möjliggör denna utrustning att användas. Skulle du mot förmodan inte lyckas döda någon kommer du trots detta att få använda dem, men mätaren fylls upp i ett betydligt långsammare tempo utan delaktighet i slakten.

Karaktären Battery har en massiv pjäs vid namn War Machine som skjuter studsande granater och en rustning som skyddar mot kulor. Ruin kan i sin tur använda de förödande närstridsvapnen Gravity Spikes för en kraftig tryckvåg och enkelt dödar motståndare inom ett par meters avstånd. Dessutom kan han aktivera en temporär snabbhetsökning för att undkomma stridens hetta. Outrider är en karaktär som istället kan avfyra pilbågen Compound Bow (med tillhörande exploderande projektiler) och Vision Pulse visar alla närliggande fiender på kartan. Prophet bär Tempest, ett kraftfullt elvapen som sprider elektriciteteten till flera motståndare samtidigt. Specialförmågan här kallas för Glitch och låter dig som spelare att teleporteras till en tidigare position för att förvirra andra spelare. Dessa fyra klasser är de som finns tillgängliga från spelets start. Resterande fem låses upp allt eftersom du avancerar i rang och vi kommer bland annat att kunna använda en minigun, en pistol där ett skott dödar och en finurlig doning som skickar ut nano-drönare mot fienden.

Sägas ska att dessa specialklasser existerar tillsammans med Pick 10-systemet som först introducerades i Black Ops 2, där du väljer vapen, perks, attachments och övrig utrustning. Att skräddarsy vapen och emblem utifrån utseende kommer att vara möjligt också, precis som tidigare. Många spellägen återvänder i Black Ops 3, däribland Kill Confirmed, Hardpoint, Uplink och Demolition, tillsammans med Team Deathmatch, Search And Destroy och Capture The Flag. Custom Modes såsom Gun Game kommer också att inkluderas vid släppet 6 november och fler spelsätt bör dyka upp inom denna kategori med jämna mellanrum.

Dags för deathmatch
I zombiekartan Shadows of Evil tar vi kontrollen över dessa karaktärer i 1940-inspirerade Morg City.
Detta är en annons:

Självklart ser vi även zombieläget och denna gång är namnet Shadows of Evil och utspelar sig i Morg City, en 1940-talsinspirerad gangsterstad där spelarna tar kontroll över fyra karaktärer - Femme Fatal, The Magician, The Cop och The Boxer. Storleken på denna karta kommer att vara större än någon annan tidigare bana och att Treyarch kommer att fylla denna med mängder av saker att upptäcka är ingen hemlighet. För första gången innehåller detta spelsätt ett eget XP-system där du klättrar i rang med din karaktär. Hur detta fungerar i praktiken får vi se om någon vecka. Räkna självklart med fler nedladdningsbara zombiekartor med tiden. Bland de nya spellägena ser vi Safeguard, där ett lag ska eskortera och skydda en robot från en sida av kartan till den andra, detta medan motståndarlaget ska stoppa framfarten genom att förstöra roboten i fråga.

Arena är spelets rena e-sport-läge där du går upp i level baserat på dina matchvinster och ingenting annat. På samma sätt förlorar du ranker om du förlorar matcher. Den mest förvånande nyheten är Free Run, där du tävlar mot andra spelare på topplistorna om att väggspringa, sväva, hoppa och glida genom hinderbanor som blir allt svårare ju längre du avancerar. Det finns vapen att plocka upp vid valda tillfällen för att skjuta på poängtavlor, men var försiktig - varje missat skott gör att du förlorar en sekund i tid. Detta är ett spelläge som skapades för att spelare ska bekanta sig med rörelseschemat för att därefter applicera det på sin spelstil i dödsmatcherna. I Free Run finns inga fiender att döda, utan fokus ligger helt på att bemästra kontrollschemat.

Dags för deathmatch
Samtliga spelare startar med alla Spartan Abilities upplåsta, vilket innebär ett nytt rörelseschema att bemästra för alla trogna Halo-spelare.

Halo 5: Guardians är ett annat spel som snart dundrar ut i butikshyllorna. Halo 4 var det första spelet i serien att introducera klasser, något som många fans skrek vildsint över, mycket på grund av att charmen med Halo hela tiden har varit att alla alltid slåss på lika villkor. Inför Halo 5 har 343 Industries lyssnat på kritiken och därmed plockat bort detta helt. Något som även prioriterats bort är stödet för samarbete via delad skärm med goda vänner i soffan. Vad som finns här är dock en kampanj som kan spelas av fyra spelare samtidigt, där samtliga har en egen karaktär - och vi slipper därmed se fyra identiska Master Chief skutta omkring. John-117 och Jameson Locke är de två spelbara karaktärerna vid enspelarsessioner, men soldater i Blue Team respektive Fireteam Osiris kommer att följa med i äventyret och när du har andra mänskliga spelare i din session tar de kontroll över dessa.

Warzone kallas det nya spelläget i multiplayer där 24 spelare möts i två lag för att ta över varandras baser och därefter förstöra den slutgiltiga hembasen i fiendelägret. Kryddan här är att kartorna är betydligt större än tidigare och att datorstyrda motståndare är en del av spelet. Dessa fiender attackerar båda lagen på samma villkor och varje match startar med att en grupp av dessa måste rensas ut från hembasen. Därefter är de med matcherna igenom i nya uppsättningar. För att tillföra en ytterligare dimension finns även bossar som är betydligt tuffare att tampas mot och som naturligtvis ger fler poäng till det lag som lyckas landa det dödande slaget. När du tar över en ny bas får ditt lag själva förstärkning i form av datorstyrda karaktärer som står på er sida.

Utöver detta finns möjligheten att spela Halo på ett mer klassiskt manér i spelsättet Arena, där fyra-möter-fyra i matcher där dina motståndare ligger på ungefär samma skicklighetsnivå som du själv. Samtliga startar med samma vapen och du kommer ej att kunna delta i redan pågående matcher; detta för att matchmaking-delen som samlar information om spelaren ska fungera så smärtfritt som möjligt. Precis som Arena i Black Ops 3 är Arena i Halo 5 det ambitiösa försöket till ren e-sport.

Dags för deathmatch
Warzone heter huvudnumret i Halo 5 där två motståndarlag, förutom varandra, måste se upp med datorstyrda fiender.

Ett annat intressant beslut som tagits är att släppa samtliga av spelets kommande kartpaket gratis och tillgängliga för alla. Via mikrotransaktioner hoppas Microsoft att håva in pengar genom spelare med kort tålamod som gärna vill låsa upp nya kosmetiska förändringar omedelbart eller, som i Warzone, exempelvis en Banshee. REQ Packs innehåller valutan som även tjänas in efter spelade matcher och utvecklarna är noga med att poängtera att du aldrig kan köpa något unikt föremål som ingen annan kan få genom att spela. Inte heller kommer detta att ge dig ett övertag gentemot andra spelare, då någon med mycket valuta inte kommer att kunna köpa fem pansarvagnar efter varandra, detta eftersom varje Warzone-match kontrolleras av ett energisystem i fem nivåer för att förhindra obalans.

Vad mer? Du kommer att kunna sprinta hur länge du vill, men din sköld laddas inte upp under denna tid. Att återuppliva fallna lagkamrater är nu möjligt. Minns du förmågorna såsom Armor Lock eller Bubble Shield från tidigare spel? Numera plockar du inte upp dessa på olika ställen på kartan, utan alla spelare startar med samtliga Spartan Abilities och kan använda dem hela tiden. Ett nytt tillägg är "ground pound", en förmåga där spelaren slungar sin kroppstyngd mot fienden genom lite hjälp av ett jetpack i rustningen. Med detta jetpack kan du även vika undan åt olika håll genom ett snabbt knapptryck. Du kommer även att kunna sväva, glida längs marken och grabba tag i kanter i terrängen för snabbare navigation. Forge kommer att återvända, men inte till spelets release. Det är förväntat att vara klart först någon gång i december. Gränssnittet är omgjort för att rymma mer funktioner på ett smidigt sätt och 343 Industries har utlovat att verktygen kommer att ligga mer i linje med vad studion själva använder när de skapar spelet som helhet.

Dags för deathmatch
Som demon i Doom är du betydligt svårare att döda än en fotsoldat.

Doom är ett annat efterlängtat spel som försöker att attrahera multiplayerpubliken och som förväntat är det även här svettiga arenastrider som gäller - med stora vapen, dubbelhopp och ett manglande tempo. Via särskilda power-ups kan spelarna förvandlas till kraftfulla demoner under en minut och få tillgång till andra krafter och förmågor än fotsoldaterna. Dödar du spelaren som tagit rollen som demon finns denna runa att plocka upp vid liket, vilket ger en minut till den som plockar upp den. Det finns även en power-up att haffa som gör dig osynlig under trettio sekunder medan en annan gör dina skott fyra gånger dödligare under en halv minut. En tredje sådan är en sköld, vilket i praktiken ger dig två hälsomätare. Gauss Rifle är ett vapen som slumpmässigt dyker upp på olika ställen på kartan där du kan se alla fiender markerade medan du använder den.

Alpha-versionen har funnits i spelbar form, även för allmänna besökare, under QuakeCon 2015. Köpte du Wolfenstein: The New Order innan 25 maj 2014 kommer du att få testa denna inom kort och kan redan nu skriva in din kod för att bli inbjuden. Här möts tolv spelare i en dödsmatch fördelat på två lag. En karta kommer att finnas tillgänglig och går under namnet Heatwave. Av utvecklarna beskrivs den som en bana med ett industriellt tema där tajta korridorer och kammare alla leder till den centrala delen som är mer öppen och rörlig.

Samtliga spelare har tillgång till ett jetpack, men vid matchens start väljer varje person mellan tre förvalda klasser med olika vapen - en raketkastare, ett krypskyttegevär eller ett för serien nytt vapen vid namn Static Cannon som endast går att skjuta med när du rör på dig. Två sekundära vapen finns även att tillgå, däribland standardgeväret Pulse Rifle och hagelbrakaren Super Shotgun. Utöver detta kan spelaren välja mellan en handgranat eller en teleporteringsdosa som tillåter dig att förflyttas till utsatt plats när du behagar.

Dags för deathmatch
Snapmap erbjuder en chans att leva ut din kreativa dröm och det går utmärkt att slänga ihop en karta på skoj för att sedan testspela den.

"Arena" är inte det enda ord som Doom har gemensamt med tidigare stortitlar. Precis som i Halo 5 finns här en baneditor. I Snapmap kommer vi att kunna skapa våra egna arenor och dela med världen. Oavsett plattform kan vi ladda ned varandras skapelser, vilket betyder att när du laddar upp din fil till nätverket från exempelvis din Xbox One kommer både PC -och Playstation 4-spelarna att kunna ta del av innehållet. Id Software utlovar ett enkelt gränssnitt med stora möjligheter. Samtidigt har utvecklarna medgett att utomhusmiljöerna i kampanjen inte går att återskapa med verktygen i Snapmap och att fokus ligger på inomhusmiljöer. Ytan på arenorna kommer också att begränsas för att bibehålla känslan av samma frenetiska action på ett enhetligt sätt. Lättillgänglighet och funktionalitet. Hur ambitiösa spelare hanterar dessa verktyg och om vi får se gamla Doom-banor återskapade kommer tiden att utvisa.



Loading next content