Svenska
Gamereactor
artiklar

Nintendo på E3 2011

Nintendos presskonferens hade något för alla. Mario, Zelda, återkomsten av gamla klassiker, helt nya spelserier och ny hårdvara. Jonas sammanfattar allt som hände på deras E3-konferens...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nintendo var sist ut på årets E3-mässa och hade enorma förväntningar på sig inför sin presskonferens. Av flera anledningar. Den mest uppenbara är naturligtvis att de skulle ta steget in i en ny generation, före någon annan. Och med tanke på hur Nintendo skakade om hela spelvärlden totalt med Nintendo DS och därefter med Wii, var nyfikenheten såklart enorm på hur man skulle göra det igen.

Men det fanns fler orsaker till att Nintendo var så efterlängtade. E3 2011 har ur strikt gamer-synpunkt varit ganska medelmåttig. Vi har fått ovanligt få nya spel, och frapperande många av dem som visats har varit aningen spel som fått flera av er att unisont skrika "mjölkning" alternativt varit riktade mot en casual-publik.

Vi har helt enkelt nått ett stadium i denna generation där det kreativa tycks ha stagnerat, och man kör på i invanda hjulspår. Vilket brukar vara fallet i slutet av varje generation, bara det att denna gång så fortsätter generationen sedan en ny borde ha påbörjats.

Nintendo på E3 2011
Det var den här tingesten alla ville se på Nintendos presskonferens, men märkligt nog visades den inte alls.
Detta är en annons:

Men det fanns ytterligare en anledning att hålla utkik efter Nintendo, nämligen 3DS. Uppföljaren till den mest populära spelenheten någonsin har liksom kommit av sig lite. Nintendo sade tidigare i år att den sålt mindre än man räknat med och de där stora Nintendo-dräparna har liksom lyst med sin frånvaro. Något som för övrigt gäller tredjepartsspelen. Även min Nintendo 3DS har varit tom länge nu, vad ska jag spela egentligen?

Det var ett Nintendo med gott självförtroende som drog igång presskonferensen rejält försenade efter att man inte hunnit få in all press på utsatt tid. En Zelda-trailer visades där man hyllade det faktum att serien i år fyller modiga 25 bast, innan Shigeru Miyamoto gick in på scenen och faktiskt sade några ord på engelska innan en tolk tog över. Zelda-stycken spelades av en orkester, och bjöd bland annat på ett gåshudsmoment där de spelade slingan som körs när Link öppnar en kista.

En överentusiastisk Miyamoto illustrerade på scen hur allt gick till och gav presskonferensen en flygande start. Inga siffror, inget bashande av konkurrensen, utan spel och kärlek till spelvärlden. Miyamoto avslutade Zelda-visningen med att berätta att Zelda: Link's Awakening kommer att finnas nedladdningsbart till Eshop (Nintendo 3DS) redan under dagen. Något som fick en kollektiv redaktion att snabbt som attan sparka igång våra portabla enheter för att kika.

Nintendo på E3 2011
Det var mycket Zelda på Nintendos presskonferens, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det är 25-årsjubileum.
Detta är en annons:

Hela året ska gå i Zeldas tecken och ett exempel på det är naturligtvis Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D som släpps till Nintendo 3DS i sommar. Dessutom kommer Legend of Zelda Four Swords Adventures att släppas för Nintendo DSi gratis senare i höst, ett tecken på att Nintendo inte har några planer på att överge de som fortfarande spelar Nintendo DS. Därpå bekräftades även att Legend of Zelda: Skyward Sword kommer till Wii i slutet av året samt att man även kommer släppa en gyllene Wii-fjärr med Zelda-motiv.

Som bara för att göra allt ännu lite bättre kommer Nintendo organisera orkestrerade Zelda-konserter runt om i världen under året. Två skivor med Zelda-musik kommer också släppas, en som ska skickas ut till Club Nintendo-medlemmar och en som ska säljas med Skyward Sword. Här tog Shigeru Miyamoto sina Zelda-kollegor upp på scenen (Koizumi, Aonuma och Tezuka) och bugade och tackade för sig innan Iwata tog över.

En milt sagt flygande start på vad som skulle bli en bra konferens i mina ögon. Iwata började kryptiskt prata om hur vi spelar spel, hur Nintendo vill göra det på ett sätt som tilltalar alla spelare och inte stänger ute någon. Hur man ska kunna göra djupare spelupplevelser än de vi ofta sett till Wii. Lite retfullt deklarerar Iwata att det ska vi få veta mer om senare på konferensen, för istället startar en Mario Kart 3DS-trailer som visar vad som lär bli ytterligare en fjäder i hatten för Mario. Den här gången har Nintendo till synes tagit ut svängarna lite med fordonsmekande, flygande grejer och även moment under vatten.

Nintendo på E3 2011
Många har efterlyst Nintendo-klassiker till Nintendo 3DS. Men misströsta inte, det är på väg.

Därpå vankas Star Fox 64 3D och sedan efterlängtade Super Mario 3DS. Ett till synes tvådimensionellt spel som ändå arbetar i tre dimensioner, vilket ser otroligt lovande ut och nyttjar Nintendo 3DS på det smartaste av sätt, och därmed visar att konsolen kan användas till helt unika spelupplevelser som man inte kan få någon annanstans. Luigi's Mansion 2 är en ny överraskning, ett spel som också lär nyttja 3D-effekterna på ett bra sätt och faktum är att Luigi's Mansion redan var avsett för 3D, en idé som Nintendo dock övergav till premiären.

En självsäker Reggie Fils-Aime tar över scenen för att förklara mer om Nintendos planer. Han berättar mer om titlarna, avslöjar detaljer om multiplayer i Star Fox 3D och visar ännu mer från Super Mario 3DS som bara ser mer lovande ut för varje gång det visas. På tur står sedan Kid Icarus Uprising som ser mer och mer ut som ett coolt shoot 'em up, vilket förmodligen är precis rätt väg att gå.

Även det har för övrigt multiplayer, och Reggie avrundar en övertygande demonstration med en highlight-reel fylld av tredjepartsspel till Nintendo 3DS som ser ut att få en riktigt bra höst, trots allt. Det avslöjas även att det kommer att komma fler konsoler till Eshop att ladda ned spel till, liksom demon och mycket mer i höst. En Pokedex-visning som får alldeles för mycket tid får till sist avsluta Nintendo 3DS-visningen.

Nintendo på E3 2011
Ibland undrar man hur konsoltillverkarna tänker under sina presskonferenser. Undantaget Zelda var Pokedex 3D det spel som fick mest till på presskonferensen.

Här var det äntligen dags att visa det som alla egentligen ville se, nämligen Nintendos nya konsol, som visar sig ska heta Wii U. Ett namn jag spontant känner mig tveksam till, med tanke på att Nintendo säger att det är en konsol även för hardcore-spelare. Nog hade Nintendo U varit ett bättre namn? Nåväl, det visar sig att Nintendos planer är att ta tablets till en ny dimension genom att förse dem med extra styrdon som har alla de knappar och spakar vi hittar på moderna handkontroller.

Märkligt nog visar inte Nintendo sin nya konsol alls under konferensen, vilket får många att tro att det bara handlar om en ny handkontroll till Wii. Men denna handkontroll är hur som helst ett fräscht grepp som onekligen kommer göra en hel del saker lättare. Nintendos vill slå ett slag för att man ska kunna fortsätta spela även om TV:n blir upptagen, vilket knappast är något reellt problem för gamers.

Men nog kommer det kunna bjuda på en hel del originella spelinslag alltid. Varför inte ha kartan i spel man spelar konstant tillgänglig? Eller kanske livmätare? Eller hela menysystemet så man blixtsnabbt kan välja ett föremål man bär med sig utan att behöva gå in i en meny och leta runt? Eller lösa pussel på ett smartare sätt? Göra anteckningar medan man spelar? Se ansiktet på den man spelar mot (japp, kamera finns i handkontrollen)?

Nintendo på E3 2011
Såhär ser demn alltså ut, handkontrollen till Nintendos nya konsol Wii U. På baksidan finns även axelknappar och triggers precis som handkontrollerna till Playstation 3 och Xbox 360.

Möjligheterna är många och Nintendo visade ett exempel på ett labyrintspel där man jagas av fyra personer, medan man själv ser hela planen uppifrån och på så sätt har lättare att hålla sig borta från de andra. Ett genialt koncept som gör mig glad bara av att tänka på det. Det är ju sådant man vill ha, originella idéer som låter en uppleva saker.

Nintendo demonstrerade massor av andra varianter som inte riktigt lämpar sig för text, och därför finns hela demonstrationen nedan i filmform för den som känner sig intresserad på att tappa lite hakor. Mest imponerande är ett kort klipp av ett nytt Zelda som i 1080p ser ut att vara grafik som varken Playstation 3 eller Xbox 360 riktigt skulle mäkta med. Något som styrker uppfattningen om att Nintendos nya troligen är lite mer kraftfull. Som bara för att göra allt ännu bättre är den dessutom totalt bakåtkompatibel med allt från Wii samt att ett nytt Smash Bros utannonseras, både till Wii U och Nintendo 3DS.

Efter lite grafikdemos och andra demonstrationer låter man otippat nog utannonsera Lego City Stories som det första tredjepartsspelet till Wii. Medan det absolut har potential, hade jag nog hoppats på något tyngre. Men en till highlight reel körs igång som visar att alla tredjepartsspel av rang är på väg till Wii U, vilket är betryggande. Dessutom körs en massa intervjuer med branschens höjdare som lovprisar Nintendos tingest.

Nintendo på E3 2011
Reggie var på gott humör när han presenterade Wii U som är ett milt sagt vågat koncept. Han försäkrade flera gånger att man vill sikta in sig på äldre gamers denna gång.

EA-bossen John Riccitiello får äran att som sista person kliva upp på scen och berätta hur han ser på Wii U. Där Wii var för svag tekniskt och dessutom hade för märkligt styrdon, erbjuder Wii U bara möjligheter. Räkna alltså med att Xbox 360:s sötebrödsdagar som tredjepartarnas gunstling är över. Sony köper exklusiviteter på löpande band, medan de tekniskt bästa versionerna från och med nästa år förmodligen kommer till Wii U samt dessutom kompletteras med stöd för dess 6,2" stora skärm på handkontrollen för att ytterligare förhöja spelupplevelsen.

Reggie Fils-Aime kliver tillbaka upp på scenen igen och avrundar presskonferensen. En skylt på scenen visar spelen som visats plus ytterligare några titlar Nintendo inte hann prata om, däribland Kirby och Mario Party 9.

Det finns mycket Nintendo kunde ha gjort bättre med sin presskonferens, demonstrationen av Wii U var så otydlig att det långt efter presskonferensen fortfarande diskuterades om det bara var en ny handkontroll till Wii. Dessutom var det förhållandevis få nyheter från Nintendo själva rent spelmässigt. Men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte tyckte att Wii U var stekhet. Väntan till nästa år blir outhärdlig.

Nintendo på E3 2011
Vi fick ingen formell utannonsering av Zelda till Wii U, men man visade ett kort klipp åtminstone som gav rejäl mersmak av vad vi kan vänta oss från den nya konsolen. Gief plx, som kidsen brukar skriva.

E3 2011 framstår dock i slutändan som en av de svagaste i mannaminne. Och kanske är det något vi får vänja oss vid framledes. Att utannonsera en jäkla massa spel samtidigt som alla andra gör att man försvinner i mängden. Vilket knappast är något positivt. Dessutom märks det tydligt hur Microsoft och Sony nu vill slåss om Nintendo-publiken med fler och större casual-satsningar.

Microsoft skördar väldiga framgångar med Kinect och Sony är inte villiga att ge upp Move utan strid. Därför handlade märkligt mycket av utannonseringarna på E3 2011 om att kunna spela både det enda och det andra med hjälp av rörelsekänsliga tillbehör. Jag har inget emot dessa båda lösningar, men att försöka köra ned dem i halsen på varje gamer är nog inte rätt väg att gå. Frågan är om Microsoft och Sony retat upp nog många för att ge Wii U en flygande start nästa år. Det återstår att se.

Artikeln om Microsofts E3-presskonferens hittar du här.

Artikeln om Sonys E3-presskonferens hittar du här.

HQ


Loading next content