Svenska
Gamereactor
artiklar

Orsaker till oro

Det hetaste spelåret på mycket länge är fortfarande i sin linda och vi ser fram emot allt ofattbart hett som är på gång. Men det betyder inte att det inte finns mörka moln på himlen. Här är orsaker till oro...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Orsaker till oro

Ännu mera av gårdagens rester?
Ni vet hur det sett ut under 2014 med remasters, remakes och HD-utgåvor i överflöd - Resident Evil HD, Grim Fandango, Metro, Day of the Tentacle, GTA V, The Last of Us, Kingdom Hearts II, och så vidare. Och vi är bara en månad in på det nya året och det har redan utannonserats exempelvis DMC Devil May Cry: Definitive Edition och Borderlands: The Handsome Collection. Vi oroar oss för att många utvecklare satsar på snygg gammal skåpmat framför nya spännande titlar. Man spelar på nostalgi istället för att blicka framåt, med säkra kort i ny skrud som förmodligen genererar mer pengar.

Orsaker till oro

Är splitscreen-spelande dött nu?
Online i all ära, men det går inte att förneka den rena glädjen som infinner sig när man samlas ett gäng hemma hos någon god vän och drar igång en lokal multiplayermatch. Spelutvecklare har under de senaste åren blivit mindre angelägna att inkludera flerspelarläge på delad skärm, och nuförtiden är fyra spelare på samma TV något som endast Nintendo tycks pyssla med. Att till och med Halo 5 bara kommer ha stöd för två spelare lokalt, är sorgligare än pappa Mufasas död i Lejonkungen. Detta anser åtminstone vi på redaktionen, som fullkomligt älskar att tampas mot varandra i samma soffa!

Detta är en annons:
Orsaker till oro

Fortsatt dåliga konverteringar för PC-spel?
Konsolägare får ofta nöja sig med knappa 30 bildrutor per sekund och andra grafiska underlägsenheter, som PC-spelare sällan känner av. Nu är det emellertid ombytta roller, i och med försäljningssuccén för Xbox One och Playstation 4. Pengarna finns på konsolmarknaden och spelutvecklarna flockas kring den nya hårdvaran, medan PC-versionerna av multiformatsspel inte prioriteras lika högt. Även om man sitter med en dator som är långt mycket kraftfullare än de nya konsolerna, är det tyvärr vanligt att PC-versionen av ett multiformatspel är uselt optimerad. Om en PC-version överhuvudtaget släpps... De nya konsolerna säljer som smör och PC-spelare lär under 2015 därmed riskera att bli fortsatt bortglömda av spelutvecklarna.

Orsaker till oro

Battlefront blir Battlefield?
Star Wars: Battlefront är som vi alla vet en klon (eller möjligen hyllning) till Battlefield. Men genom ser serie nedlagda utvecklare och skumma beslut är det ironiskt nu just Battlefield-utvecklarna som gör nästa Battlefront, och det med samma grafikmotor. Vi oroar oss för att Star Wars: Battlefront bara kommer bli Battlefield 4 fast med Stormtroopers istället för kamouflage-stridisar, Tie Fighters istället för helikoptrar och planeten Hoth istället för Alborz Mountains. Det räcker såklart inte, utan Battlefront måste kännas som ett helt nytt spel som tar vara på Star Wars-potentialen och inte bara känns som en mod eller expansion till Battlefield.

Detta är en annons:
Orsaker till oro

Kommer Halo 5: Guardians fungera vid lansering?
Vi har väldigt lite att oroa oss över sett till huruvida Halo 5: Guardians blir ett bra spel eller inte. Efter att ha testat flerspelarläget noggrant kan vi konstatera att 343 Industries är på rätt väg rent konceptuellt. Vad vi däremot är oroliga för är skicket i vilket spelet kommer att lanseras i. Halo: The Master Chief Collection har tveklöst smutsat ner både serien och studions status i fansens ögon och om Halo 5: Guardians släpps i samma skick kan det vara sista spiken i kistan för väldigt många människor. Vi hoppas verkligen att vi oroar oss i onödan.

Orsaker till oro

Så hur blir det med Uncharted 4?
Man kan vrida och vända på saken hur mycket man vill, den trailer Naughty Dog visade sent förra året var inte så bra som den borde ha varit. Det vankades till synes gammalt gameplay och inte helt imponerande grafik, åtminstone inte av den kaliber vi vant oss vid från Naughty Dog. Det är ingen hemlighet att att flera stora profiler hoppat av studion och att det varit mycket interna bråk. Frågan är inte om utan vilken effekt det haft på studion och vi oroar oss för att det kommer märkas på Uncharted 4.

Orsaker till oro

Ser inte Street Fighter V gammalt ut?
Ett av de spel vi kommer spendera absolut mest tid med under nästa år är såklart Street Fighter V till PC och Playstation 4. Det är ju för sjutton Street Fighter, trots allt. Men likt förbaskat. Det ser ut som Street Fighter IV HD av det vi fått se hittills och utvecklarna får det även att låta som Street Fighter IV HD utifrån tillgänglig information. Vi älskar Street Fighter IV, men det går inte komma ifrån att det är mjölkats hårdare än något annat spel de senaste tio åren och vi vill ha något riktigt fräscht. Det har vi fått mellan varje del hittills, från ettan till tvåan till trean och nu senast fyran. Vi befarar att detta riskerar att bli det första i den ordinarie serien som fansen inte kommer gilla - någonsin.

Orsaker till oro

Ännu mer halv- och heltrasiga spel?
2014 är spelåret där knappt ett enda storspel klarade sig från att hamna i patchandets eviga plåstrande. I och med den korta utvecklingstiden, där spelens släppdatum tyvärr anses vara viktigare än att faktiskt finslipa spelen och släppa de när de är färdiga, är det dessvärre en populär trend att storspelen släpps i halvtrasigt skick och därmed inte är något att ha vid lanseringen. Det är en rejäl lågoddsare att framför allt novemberspelen som tvingas ut inför julhandeln 2015, inte lär vara spelbara förrän framåt jullovet. Om de fått tillräckligt med patchar fram till dess, det vill säga...

Orsaker till oro

Mycket snack och liten verkstad?
Peter Molyneux må vara hypandets Gudfader, men även andra spelutgivare lider av en alltför stor mun. Titta bara på Assassin's Creed, som ju får cirka 30 000 trailers inför lanseringen och en himla massa PR-prat där utgivaren drar de generiska klyschorna om hur "otroligt spännande" just denna del i spelserien kommer att bli! Om spelutvecklarna kunde börja koncentrera sig på att faktiskt utveckla sina spel, istället för att på förhand prata om dem som om de vore Messias för hela spelvärlden, skulle besvikelsen inte vara det faktum som den är idag. Vi på Gamereactor tycker att fler spelmakare borde följa Rockstars exempel, och arbeta i tysthet för att sedan dundra ut riktiga höjdarspel. Över 35 miljoner sålda exemplar av GTA V borde skvallra om att detta är rätt väg att gå.



Loading next content