Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Slutseglat för spelpiraterna

Playstation 4 och Xbox One har på flera sätt markerat slutet för utbredd piratkopiering inom spelvärlden. Jonas Mäki berättar hur det gick till...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ett av de största problemen för spelvärlden var länge pirater och det var en allmän sanning att de var som en naturlag man vackert fick lov att acceptera. Allt gick att knäcka - oavsett skydd eller mystiska säkerhetsprogram. Det har såklart lett till konsekvenser. Utöver aspekter som är halvt omöjliga att mäta som det faktum att det bidragit till nedläggningen av spelutvecklare, att efterlängtade uppföljare aldrig blivit av och liknande - så har det mer konkret också gjort att otaliga utvecklare och utgivare känt sig tvingade att fylla sina spel med diverse kopieringsskydd.

Därmed har spelen blivit sämre, krävt mer registreringar och tappat användarvänlighet. En sits där alla inblandade förlorar. Utom möjligen piraterna. Å andra sidan finns även de som provat att släppa spel utan kopieringsskydd och på så sätt försökt ge mervärde till lagliga konsumenter, vilket tyvärr oftast bara lett till ökad kopiering. Det har helt enkelt inte lönat sig att vara vänlig, och inte heller de försök som gjorts med billigare spel har fått piraterna att sluta ladda ner illegalt. Inte ens till smartphones där titlarna kostar några ynka kronor håller pirater sina fingrar borta och det finns siffror som visar att mellan 85-90% av Android- och Iphone-spel laddas ner illegalt. Så ser verkligheten tyvärr ut.

Slutseglat för spelpiraterna
Batman: Arkham Asylum är ett av många spel med stenhårt DRM där man bland annat bara fick registrera spelet fyra gånger samt tvingades köra Steam, Games for Windows Live och Securom.

Företag som CD Projekt (The Witcher-serien) och Valve (Half-Life, Portal) har i omgångar förklarat hur de ser på pirater som missnöjda konsumenter och det har gett dem högt förtroende som schyssta företag i spelvärlden. Många menar att de ska ses som förebilder, men sanningen är att CD Projekt klarar sig med sin relativt låga försäljning (The Witcher 2: Assassins of Kings nådde exempelvis 1,7 miljoner under sitt första år på marknaden, bra, men långt från de största rollspelen - och väldigt mycket har dessutom sålts till rabatterade priser) tack vare lägre omkostnader i Polen medan Valve har en helt enorm försäljning som är så stor att det bara skulle finnas utrymme för en handfull spel på marknaden om alla sålde lika mycket.

Detta är en annons:

Till och med hela konsoler har påverkats. Den första Xbox var en av de mest piratdrabbade konsolerna någonsin och det bidrog starkt till att den fick läggas ner efter bara fyra år samt gjorde det svårt för butiker att sälja spel till konsolen. Det var så utbrett att många med förkärlek för konspirationsteorier ville göra gällande att det var en plan av Microsoft, utan att betänka att de än idag sannolikt inte tjänat tillbaka förlusterna på den första Xboxen. För dessa pengar hade de kunnat köpa nog med exklusiviteter för att ta över hela spelvärlden, vilket förmodligen hade varit en bättre strategi om det var frivilligt. Även Dreamcast drabbades brutalt av piratkopiering, liksom PSP vars speltorka sannolikt kan härröras till det faktum att så mycket kopierades.

Slutseglat för spelpiraterna
Piratkopierandet var förmodligen mer utbrett till Xbox än någon annan konsol någonsin.

Så hur skulle en spelvärld utan pirater se ut då? Ja, det är precis det som är orsaken till denna krönika, det tror jag nämligen att vi håller på att få reda på exakt just nu. Det började i viss mån med PS Vita år 2011, fortsatte med Wii U 2012 och nu senast med Playstation 4 och Xbox One förra året. Enheter med moderna kopieringsskydd, rejält uppbackade av täta uppdateringar och onlinestöd. Och piratkopierandet till dem har aldrig tagit fart helt enkelt för att det inte går. De som har dessa enheter och vill spela spel måste köpa dem.

Det har lett till att fler spel per enhet sålts än någonsin tidigare och gett konsolerna en framskjuten plats i spelvärlden igen. Även PS Vita som säljer ganska knackigt har blivit en enhet Sony tjänar pengar på tack vare att de som har enheten faktiskt köper spel till den, och följaktligen fortsätter Sony satsa på den trots låg försäljning till fansens glädje. För fem år sedan talades det friskt om att konsolernas tid var kommen, idag skulle ingen antyda något sådant.

Detta är en annons:
Slutseglat för spelpiraternaSlutseglat för spelpiraternaSlutseglat för spelpiraterna
De tre nu aktuella konsolerna kan komma att bli de första som nästan helt klarar sig från pirater.

Det här har lett till att PC som varit på framfört i flera års tid har återigen bromsat in något på bekostnad av Playstation 4 och Xbox One. Stora spel kopieras och resultatet börjar återigen bli att formatet underprioriteras, inte minst av Rockstar men även de andra utvecklarna har i viss mån slutat dra nytta av den bättre PC-prestandan och billigare konverteringar. Att det inte går att kopiera till konsolerna har tvärtemot alla förståsigpåare blivit viktigare än någonsin, det är till dem det finns pengar att tjäna och därmed är det också dem det satsas på.

Lägg till det att utgivarna genom den ökade populariteten för nedladdade spel även till viss mån blivit av med en annan grej de varit rädda för, nämligen begagnade spel. De går som bekant inte att sälja vidare och nedladdandet bara fortsätter. Det är bekvämt att köpa spelen från sitt vardagsrum och man riskerar aldrig att tappa bort dem eller att de går sönder. Därmed köps det också fler spel, vilket är en bidragande orsak till att det säljs mer per konsol, men spelbutikerna drabbas sannolikt inte fullt så hårt som man kan tro eftersom det som sagt även säljs ett större antal titlar.

Slutseglat för spelpiraterna
Det ryktades länge om Grand Theft Auto V till PC, men till sist visade det sig att Playstation 4 och Xbox One kommer före medan PC-spelarna får vänta mer. En effekt av den klart större försäljningen av spel till konsol.
Detta är en annons:

Både Playstation 4 och Xbox One säljer bra och Wii U har äntligen fått upp styrfart. Trots att TV-spelen i omgångar varit utdömda av analytiker, så tycks de stå stadigare än någonsin. Ingen konsol har sålt så snabbt som Sonys senaste, och ingen Xbox har sålt så snabbt som One. Kort sagt tycks spelvärlden må bättre än på mycket länge och det stundar några rejält roliga år framför oss tack vare detta.

Även om den nya generationen bara är ett år gammal ännu så verkar det som att TV-spelsvärlden till slut fick bukt med piraterna till alla ärliga spelares, butikers och utvecklares stora glädje. Något som gör denna generation historisk.



Loading next content