Svenska
Gamereactor
artiklar
Silent Hill 4: The Room

Silent Hill 4 - Smygtestat!

Henry måste stanna på sitt rum, kanske för att han varit en stygg pojke som kikat på sin läckra granne i smyg. Benke har spelat!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

För ett par veckor sedan bjöds jag tillsammans med ett gäng kollegor till Konami. Vi skulle få ta del av något nytt från Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Det fick du också och tystnadsavtalet kring kamouflagesystemet gick ut den 17:e mars då du även kunde läsa om det här på siten. Men faktum var att Hideo Kojimas något sparsmakade presentation överglänstes av ett spelbart Silent Hill 4: The Room. Akira Yamaoka och hans Team Silent har nämligen kommit en bra bit med fyran och de delar som vi fick ta del av var nästintill kompletta.

HQ

Henry Townsend har varit inlåst i sitt rum i fem dygn när spelet tar sin början. Han växlar mellan ett vaket och ett drömlikt tillstånd, men börjar få svårt att skilja på vad som är vad. Introfilmen visar lägenhetens två huvudsakliga rum, tvättrum och badrum. I vardagsrummet snurrar en fläkt i taket och rummet är täckt av blod och rost. Ja, färgerna antyder i alla fall att det är vad det handlar om. Plötsligt börjar bölder växa fram ur väggarna och stämningen blir lite skärrad. Henry vaknar. Det var bara en dröm. Eller?

Mycket av den fjärde installationen utspelar sig i Henrys lägenhet. Här ser man handlingen direkt ur Henrys ögon, i förstapersonsvy. Lägenheten fungerar som en central dit du beger efter besök i andra verkligheter och här kan du även förvara föremål. Du kan se ut genom ett fönster, genom dörrögat och senare i spelet dyker ett hål i väggen till lägenheten intill upp. Så du kan spana in grannen Eileen. Under visningen gör dock Konamis svenske PR-man sitt bästa för att slingra sig ur alla frågor som hade med handlingen att göra och kanske är det bäst så. Jag snappade upp några små detaljer, men kunde inte skaffa något större koll kring relationerna mellan spelets huvudpersoner. Genom debugmenyn hoppar vi också i spelet så det jag berättar nu sker inte nödvändigtvis i kronologisk ordning.

Henry spanar ut genom sitt fönster han ser en flicka som står och väntar vid tunnelbanenedgången. Han går till den igenbommade dörren och en text framträder "Don´t go out". Inne i badrummet har det dykt upp ett hål i väggen en portal. Den första banan utspelar sig nere i tunnelbanan. Allt är täckt av ett tjockt lager blod eller rostfärgad sörja. Människolemmar ligger utspridda och perrongen patrulleras av helveteshundar (hye), vars långa tungor (eller är det en uppkräkt matstrupe?) släpar i marken. Henry letar efter Cynthia, antagligen flickan han såg genom fönstret, får vi höra. Trappan som tar oss från perrongen bjuder på överraskningar i form av monster som kryper halvvägs ut genom väggen. Lite senare kravlar sig en hel kropp ut genom en vägg för att attackera Henry. Uppe i biljettbåset hittar han Cynthia, täckt av blod. Musiken från trailern spelar och hon känner att hon håller på att dö. Men det är ju bara en dröm?

Spelmässigt är det mesta sig likt från tidigare Silent Hill-spel, dock kan man plocka fram menyerna i realtid medan spelandet fortsätter vilket måste ses som en bättre lösning. Du tappar inte inlevelsen, medan du letar efter rätt vapen. Jag får pröva på två andra nivåer. En som utspelar sig i ett kombinerat vattentorn och fängelse. Här gäller det att följa ledtrådar för att lösa ett antal pussel som öppnar vägen genom tornet. Klassisk problemlösning. Den andra nivån kallas skogen. Här möter vi hundarna igen och något irriterande gigantiska insekter. I skogen finns ett barnhem och det framgår att barnet som har setts i tidigare mediasläpp har en central roll i handlingen. Eller är det bara en liten sidohandling?

Detta är en annons:

Silent Hill 4: The Room ser imponerande ut på Playstation 2. Inte för att jag hade förväntat mig något annat efter trean. Ljudet och atmosfären är av klassiskt Silent Hill-stuk. Dock kände jag inget direkt obehag. Det kan bero på att jag inte är den som förväxlar vad som sker på bildskärmen med verkligheten eller att jag satt i en mysig halvcirkel av vänner eller på sin höjd halvfiender. Eller så hade fokus flyttats en aning mer åt själva spelandet än åt att frambringa obehagskänsla och kissnödighet. Eller så berodde det på att vi hoppade som små kaniner mellan spelets olika delar, vilket kan förstöra atmosfären i vilket spel som helst.

Med tanke på att Silent Hill 3 debuterade i maj förra året har vi inte fått vänta speciellt länge på fyran, som dock var i produktion långt innan trean var slutförd. Redan i sommar släpps spelet i Japan och tidigt i höst (september) kan vi förvänta oss den europeiska versionen.

Silent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The Room
Silent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The Room
Silent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The RoomSilent Hill 4: The Room

Relaterade texter

1
Silent Hill 4 - Smygtestat!

Silent Hill 4 - Smygtestat!

ARTIKEL. Skrivet av Bengt Lemne

Henry måste stanna på sitt rum, kanske för att han varit en stygg pojke som kikat på sin läckra granne i smyg. Benke har spelat!

0
Silent Hill 4: The Room

Silent Hill 4: The Room

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Bengt Lemne

Konamis skräckserie är redan tillbaka. Benke har spanat in den första trailern och tagit del av de första detaljerna.



Loading next content