Svenska
Gamereactor
artiklar

Stora förändringar på gång

Snart kommer det som bekant nya konsoler och med dem nya spelserier, tjusigare grafik och mer utvecklat onlinestöd. Men det kommer att hända betydligt mer än så med spelvärlden. Jonas Mäki förklarar och spekulerar i ny mastig krönika...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är mindre än två månader kvar tills vi kan pensionera nuvarande konsoler för att istället inviga nästa generation. Antingen genom att köpa Playstation 4 eller importera en Xbox One. Det känns såklart både spännande, fräscht och stimulerande, men det är mycket vi inte kommer att känna igen i nästa generation. Det finns mycket som kommer vara radikalt annorlunda mot för hur det är idag och det kommer även vara fler konkurrenter än någonsin förr som slåss om våra surt förvärvade slantar.

Jag tänkte därför gå igenom några av de scenarion som jag tror kommer vara utmärkande (och då talar jag inte om ny grafik och nya handkontroller), och som kommer bidra till att förändra konsolspelandet för gott. En av dessa grejer är något det redan snackats flitigt om i åratal och som i viss mån redan var planerad att ske inför starten av denna generation, nämligen skivlöst spelande. Och det är något jag ser som absolut ofrånkomligt.

Stora förändringar på gång
Xbox One har skivläsare, men innan Microsoft ändrade sin policy var de mer eller mindre för syns skull och fullständigt meningslösa.

Vi ska inte lura oss själva. Både konsoltillverkarna och spelutgivarna vill inget hellre än att bli av med skivorna. Och faktum är att det även gäller åtskilliga av oss spelare. I slutändan är det en hantering som kraftigt fördyrar spelen. Material ska tas fram till skivorna, skivorna ska tillverkas, skivorna ska pressas, fodral ska göras, fodralen ska plastinpackas, spelen ska skickas ut till butik, spelen ska stå i butik och spelen ska säljas av personal. Alla delar medför en liten slant i extrakostnad. Till det kommer ett oräkneligt antal andra faktorer såsom att vi spelare beställer spelet från någon butik och därigenom betalar för ytterligare emballage och frakt eller tar bilen till affären och fördyrar transaktionen på så sätt.

Detta är en annons:

Nu kommer både Playstation 4 och Xbox One med skivläsare, men det känns som att det bara är en tidsfråga innan det kommer en billigare version av konsolerna utan läsare. Förutom att det skulle spara pengar på komponenterna, så skulle konsolerna även bli mindre, billigare att frakta, få lägre garantikostnader och så vidare. Sony har redan visat framfötterna med sin PS Vita TV, och att det kommer att släppas liknande avskalade varianter av de stationära formaten tror jag vi kan räkna med.

Det finns såklart spelare som absolut ser sig tvungna att ha en skiva trots att de egentligen är överflödiga, fördyrande och ren miljöförstöring, och optiska diskar lär därför finnas kvar under överskådlig framtid. Men när nedladdade spel blir större än spel på skiva tror jag att utförsbacken kommer bli brutalt brant. Vid någon punkt kommer skivhantering bli så dyr att de som köper spel på skiva själva kommer få betala fullt ut vad extrahanteringen kostar. Något de slipper idag till konsol, medan det till Steam länge varit kutym att spel på skiva med få undantag är betydligt dyrare än att ladda ner, samma sak med att köpa mp3-musik kontra CD-skiva.

Stora förändringar på gång
Med PS Vita TV försöker Sony sig på en billig konsol främst avsedd att ladda ner spel till, även om de stödjer PS Vita-kassetter med. Åtminstone initialt..

En annan sak vi redan hunnit få försmak för är mikrotransaktioner. I nästa generation kommer detta att vara standard i de flesta spel. Trots att många fortfarande stoppar huvudet i sanden är det ett ofrånkomligt faktum att spel blir dyrare och dyrare att utveckla. Där ett hus till NES kunde vara åtta olikfärgade pixlar man kunde sätta ihop på fem minuter, var de till Playstation en enkel kub med primitiva texturer på som kunde ta någon timme att göra, medan de i nästa generation kommer vara halvt fotorealistiska och ta hela arbetsdagar att göra medan otaliga personer sedan jobbar med effekter till det.

Detta är en annons:

Det är helt enkelt så att mer pengar måste in för att täcka ökade kostnader, och mikrotransaktioner har visat sig vara ett bra sätt. De som inte vill spendera lång tid med att gå upp i level kan betala för att göra det snabbare, de som vill ha mer sällsynt utrustning kan skaffa det direkt och de som vill få ett unikt utseende istället för standardgrejer kan få det. Det här är en logisk utveckling till följd av att spelen kostar alltmer att utveckla medan det tycks vara omöjligt att höja priserna. I slutändan är det förmodligen ändå ett bra system där man inte tvingas köpa saker, men de som vill kan göra det.

Överhuvudtaget lär vi se mer initiativ som dessa nästa generation. Återigen har vi sett hur utvecklarna tjuvstartat lite denna generation med Battlefield- och Call of Duty-abonnemang, och mer sådant lär följa. Kanske kan man tänka sig ett sportabonnemang för EA Sports, Ubisoft kanske vill ha något för Tom Clancy-spelen eller Assassin's Creed. Microsoft har redan utannonserat ett Xbox Fitness-abonnemang och kan tänkas vilja ha någon premiumgrej för Halo och så vidare. Man kan även tänka sig olika prisnivåer för PSN Plus och Xbox Live där de som betalar mer får diverse fördelar i spel, fler tjänster och kanske tidigare access till exempelvis DLC.

Stora förändringar på gångStora förändringar på gång
En hjälte och dennes Chokobo i Final Fantasy V och Final Fantasy XIV. Bilderna illustrerar väl förhoppningsvis ganska tydligt hur mycket mer arbete som krävs för att öra ett rollspel tidigt 90-tal, jämfört med idag, 20 år senare.

En annan sak som kommer förändras under kommande generation är konkurrensen. Hittills har det mer eller mindre varit Microsoft mot Sony, medan Nintendo på sin kant gjort sin egen grej med Wii. Nu ska Playstation 4 och Xbox One gå upp mot PC som är starkare än någonsin och stärkt ytterligare av det faktum att det nu kommer vara lättare än någonsin att konvertera konsolspel till PC tack vare snarlik hårdvara.

Till det kommer att Valve står i startgroparna med Steam Machine som har potentialen att bli fruktansvärt populär med olika enheter i olika prisklasser. Samtidigt sägs Amazon vara i full färd med att släppa en oväntat kraftfull Android-konsol, Mad Catz har redan sagt att de ska göra detsamma och i övrigt bara väller det ut alternativ. Bara de senaste månaderna har vi fått åtminstone relativt namnkunniga alternativ som Ouya och Nvidia Shield. Lägg till det att det fortfarande av och till spekuleras i att Apple funderar på något konsolliknande för att inte tappa kampen om vardagsrummen.

Som jag redan slagit fast blir spel allt dyrare att utveckla, och viljan att släppa spelen till så många format som möjligt för att öka antalet potentiella köpare växer därmed också. Idag är det mest sorgliga nedkonverteringar och giriga återutgivningar av fjolårets spel (med delvis nytt innehåll) som gäller för spel till andra format än Playstation 3 och Xbox 360. Men för eller senare lär ett format ta fart, som Android gjorde när Samsung släppte sin Galaxy-serie med smartphones.

Stora förändringar på gång
Mad Catz Android-baserade konsol M.O.J.O. är bara en av väldigt många nya konsoler som faktiskt har viss potential.

Därmed kommer vi spelare inte att kunna utgå från att traditionella konsoler per automatik kommer vara viktigast i framtiden. Konkurrenterna har lägre licensavgifter för att få släppa spel till deras format, de ger ut hårdvara utan skivläsare vilket ger massor av extra pengar till prestanda (se ovan), erbjuder mer kraftfulla alternativ och är till råga på allt billigare. Det här kommer att omkullkasta en hel del av vad vi idag tar för givet då vissa spel i framtiden kan få exklusiva funktioner till format som idag inte ens finns, helt enkelt bara släpps till format som idag inte finns eller anpassas för starkare hårdvara och därmed inte flyter perfekt till de förhållandevis svaga konsolerna. Som jämförelse har Playstation 4 en beräkningskapacitet på 1,8 Tflops mot över 5 Tflops för de senaste grafikkorten från AMD. Hur kommer det påverka om Apple släpper en fem gånger så kraftfull konsol om något år?

En sak som ytterligare kommer förändras nästa generation är hur spel säljs. Ingen har väl missat free to play-trenden som råder, och även om det finns sådana spel till både Playstation 3 och Xbox 360, så är det i och med nästa generation det kommer ta fart på allvar. Och då inte bara för multiplayer, utan även singleplayer. Microsoft marknadsför exempelvis redan nu D4 till Xbox One där man kan spela första kapitlet gratis för att därefter betala per episod.

Stora förändringar på gång
D4 är bara ett av många spel som säljs kapitelvis. Mer kreativa sätt att sälja spel på än att bara släppa en skiva kommer troligen bli betydligt vanligare framledes.

Att faktiskt köpa hela kompletta spel tror jag kommer vara ett minne blott när nästa generation är slut. Spel kommer istället att köpas styckvis där man utan kostnad kommer att kunna komma igång med det mesta. Ett bra exempel på det här är Xbox Fitness som släpps till Xbox One, inte på skiva utan som en tjänst. Det kommer finnas tillgängligt för alla Xbox Live Guld-användare som direkt kan sätta igång med träningen. Men i november 2014 kommer den istället övergå till att bli en betaltjänst där man betalar fortlöpande för att få tillgång till spelet om man gillar träningsformen.

Metoder likande denna lär på något års sikt konkurrera ut traditionell försäljning. Dels av anledningarna jag initialt listade om överlägsenheten med att skippa skivor, men dels för att man tar bort motståndet mot att köpa ett spel för 600 kronor, och istället gratis kan komma igång med lirandet. Och är spelet bra nog, så lär folk vilja fortsätta spela det och börja betala för sig. Man kan se det man får som ett demo från vilket man sedan kan bestämma om man vill ha mer av varan eller ej. Alltså inget mer "köpa grisen i säcken".

Det här ställer naturligtvis också krav på utvecklarna. Att ha en långsam start med tutorial-matande i en timme kommer att verka gravt avskräckande. Därmed kommer spelen behöva utformas så att de får en bra start som omedelbart känns så intuitivt lockande att man vill ha mer. Jag tror bara att det är en tidsfråga innan serier som Fallout, NHL och Street Fighter börjar säljas styckvis eller i abonnemangsform snarare än som kompletta titlar. Tekken, Soul Calibur och Star Wars: Old Republic är som bekant redan där.

Stora förändringar på gångStora förändringar på gång
Ridge Racer Driftopia och Killer Instinct är bara två exempel på klassiska spelserier som förvandlats till free to play-titlar.

Ytterligare en stor förändring som är på gång är hur spelvärlden blir allt öppnare. I synnerhet Microsoft tycker om att ha sin lilla slutna onlinevärld, Sony är bra mycket bättre på området, men är även de hyfsat skyddade mot omvärlden. Square Enix släpper inte ens Final Fantasy XIV: A Realm Reborn till Xbox 360 på grund av Microsofts regelverk. Spelutvecklarna är dock inte intresserade av det här egentligen, och Android-konsoler, PC och Steam Machine är oändligt mycket mer öppna alternativ. Det är bara en tidsfråga innan Call of Duty-spelare kommer att kunna peppra varandra till köttkonfetti även mellan formaten. Att de som spelar till Steam Machine kommer att kunna möta PC-spelare är redan självklart, och får vi en nog kraftfull Android-konsol så lär samma sak gälla där.

Jag tror inte att Microsoft och Sony kommer att kunna stå emot den här utvecklingen i längden. I synnerhet om de börjar halka efter och därmed får mindre communitys. Vi spelare vill ju ha lätt att hitta motståndare, och jag vet att många av er velat kunna dödsmatcha med polarna som har ett annat format. Börjar exempelvis Activision ställa krav att de inte tänker släppa Call of Duty till ett visst format om de inte öppnas upp, så kommer det att hända. Activision vill ju inte ha flera små communityn som riskerar att kollapsa om de kan få ett stort stabilt istället, vilket också blir enklare och billigare att underhålla.

Stora förändringar på gångStora förändringar på gång
I Battlefield 4 kommer Playstation 4-ägare inte att kunna få möta Xbox One-spelare. Men frågan är hur länge Microsoft och Sony kommer att kunna få tredjepartsutvecklarna att acceptera att de måste hållas isär.

Tidigare har konsolspelare vetat att deras motståndare sitter med samma handkontroll som de själva gör. Om de nu inte har någon tredjepartsversion som i de flesta fall är sämre, men fortfarande en handkontroll. Microsoft provade cross format-spelande i Shadowrun och i Final Fantasy XI till Xbox 360 träffande man nästan enbart spelare från andra format, men nu tror jag det på något års sikt kommer bli vanligt. Det kommer även i vissa fall leda till klart hårdare motstånd för konsolspelare som alltså kommer att ställas mot PC-spelare med mus och tangentbord. Något som redan är fallet i exempelvis Final Fantasy XIV: A Realm Reborn där blixtsnabba musanvändare har lite häng på de Playstation 3-spelare som sitter med Dual Shock 3 (de absolut allra flesta).

Självklart finns fler skillnader än såhär inför Playstation 4 och Xbox One, men detta är några av de större som jag tror kommer påverka oss spelare mest. Nästa generation kommer otvivelaktigt att föra med sig en hel rad förändringar och vara den som slutligen får spelvärlden att bli lite mer synkad med musik och film som i högre grad redan anpassat sig till den uppkopplade framtiden och folks krav på snabba och billiga upplevelser. Och i slutändan är det förmodligen bara positivt och kommer se till att konsoler fortsätter vara en faktor att räkna med även i framtiden.



Loading next content