Svenska
Gamereactor
artiklar

Alla dessa ofärdiga spel står mig upp i halsen...

Marie hatar verkligen buggar och trasiga spel driver fram PMS-kossan i henne. Funderar på om det inte dags att vi spelare slår näven i bordet och kräver färdiga spel vid release...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

"Att vara eller inte vara, är frågan" sa han den där Hamlet en gång i tiden men han pratade tyvärr inte om TV-spel. Det gör däremot Majsan och jag tänker inte rimma om det. Jag gillar kvalitetspel, riktigt feta dräparspel med en massa pengar i ryggen, en hel armé av de bästa spelutvecklarna bakom spakarna och smarta utgivare som förstår det där med att ge sina pysslingar i TV-spelsverkstaden den tiden det behövs för att spelet ska bli det bästa möjliga och framför allt färdigt lagom till releasen. Vi snackar alltså inte om några buggfestande halvmesyrer som bara är till för att tjäna pengar, där företagen inte bryr sig det minsta om sina kunder. Men självklart kan även utlovad kvalitet förvandlas till kvantitet om de punkter jag listade tidigare inte följs även om en fet plånbok finansierar projektet.

Alla dessa ofärdiga spel står mig upp i halsen...
Battlefield 2042 var trasigt vid release.

Vi har tyvärr sett det allt för ofta. Vem kan glömma ett av 2020 års mest åtrådda spel innan release, Cyberpunk 2077? Vi här på redaktionen till exempel hade det på vår "Hetast 2020-lista" på en finfin andra plats och använde stora ord där vi satt och längtade och vi var inte ensamma. Detta var ett spel som hade grymma utvecklare i ryggen, dunderbudget att bolla med och som matade ut otroliga trailers som fick en hel spelvärld att hålla andan och bara sakta räkna dagarna tills äventyret skulle vara i våra ägor. Och vad fick vi då direkt vid premiären? Jo, ett trasigt, glitchigt, ofärdigt, platt och instabilt spel från den stunden vi satte in skivan i våra konsoler och det nådde bara upp till en ynklig femma i betyg. Att de idag har fixat till delar av det och att det nu skulle generera ett högre betyg hör inte hit, de slarvade och gjorde bort sig och många kommer bara komma ihåg de första timmarna de spelade. Men det är inte det enda glitchparty vi blivit inbjudna till. Vem kan glömma Battlefield 2042 och Call of Duty:Warzone 2.0? No Mans Sky, Halo: The Master Chief Collection och Aliens: Colonial Marines som alla släpptes i skick sim vid lanseringen bara kan beskrivas som buggpräglade gltchpartyn? Samtidigt kan Jag såklart förstå utgivarna, det är mycket pengar på spel, att vinna en marknad och även vikten av vilken tid på året som bringar bäst försäljning.

Alla dessa ofärdiga spel står mig upp i halsen...
Inte ens Master Chief kunde undgå att bugga loss trots det inte ens var en fredag.
Detta är en annons:

Spelare skriker och hatar på nätet när spel blir försenade, men samtidigt borde de vara tacksamma att de får ett färdigt äventyr i handen i stället. Är ju annars som att köpa en bil som bara halva karossen är klar på, visst det är en bil men den går varken att sitta i eller köra vilket gör att den förlorar hela sin funktion. Och ärligt talat borde utgivare och utvecklare vara mer måna om sina kunder än vad de vid många tillfällen är. För precis som alla försäljare så vill man ju trots allt att kunden ska handla av en igen och ingen går tillbaka till stället som sålde en trasig vara till fullpris, eller hur? Men samtidigt är vi spelare löjligt korkade som köper skiten om och om igen vilket resulterar att de inte behöver bättra sig för klövern trillar ändå in. Jag gjorde det senast när Grand Theft Auto: The Trilogi - The Definitive Edition släpptes. Trots jag läste och hörde vilken smörja det var så var Majsan tvungen att ha det och därmed hjälpte jag till att smörja deras feta plånböcker på ett lat och kasst utfört arbete. Och allt bottnar ju i att vi inte riktigt tror att något vi kanske älskat en gång kan bli dåligt. För mig var det iallafall så med GTA, utvecklarna Rockstar har liksom varit det spelbolag som jag aldrig blivit besviken på. De har alltid mött mina förväntningar och mer där till och alltid varit noga med sitt produktnamn på gott och ont. Men min tillit har fått sig en törn nu för all framtid, nu ska jag alltid lyssna på vad andra säger även om jag kanske inte kommer göra som de säger.

Alla dessa ofärdiga spel står mig upp i halsen...
No Man Sky var helt kaputt vid launch. Inte alls bra när det handlar om flygfordon.

Men jag kommer iallafall lyssna. För även om jag alltid tror mig veta bäst så vet ju både du och jag att så inte är fallet. Eller ja, inte jämt iallafall. Och hade vi som konsumenter slagit näven i bordet och vägrat köpa deras trasiga skit så kanske vi hade lyckats vända på detta som verkar blivit en trend, att spelutvecklarna faktiskt har mage att sälja oss trasiga produkter. Och det verkar ju vara att vi gamers är rätt tåliga kunder. Vem skulle köpa en TV som inte funkar redigt och inte lämna tillbaka den? Men vi gamers sitter där med vårat ruggiga buggiga spel och försöker spela oss fram trots det mest basic i spelet bara fuckar med oss. Vi kan vänta i veckor, i månader och tragiskt nog i år på att spelutvecklare ska läsa våra tårar som vi spiller ut på olika forum om hur deras trasiga spel får oss att inte komma vidare och hoppas de till slut ska få ändan ur vagnen och fixa problemen. Vilken annan konsument hade gjort just det? Lutat sig tillbaka och tänka att det löser sig? Ingen. Inte en enda jävel. Så det är därför jag brukar vara de bra studiorna trogen, de som ständigt levererar kvalitet.

Alla dessa ofärdiga spel står mig upp i halsen...
Call of Duty Warzone 2.0 även det en riktig buggfest vid releasen och är såhär 12-13 veckor senare fortfarande rysligt glitchigt.
Detta är en annons:

De som fortfarande är stolta över sitt namn och inte vill ha det nedfläckat. Men finns de kvar? Eller är det bara ett snabbt lopp efter pengar? Det gröna giriga monstret som ständigt visar sitt fula tryne? För spel är ju inte billigt i dag, de kostar skjortan för oss spelare och även konsolerna vi spelar på och handkontrollerna vi spelar med. Sen kan jag förundras över vilken otrolig hög med skit som faktiskt produceras, där ruggigt dåliga spel får sina uppföljare gång efter gång. Och sedan finns det spel som säljer bra som aldrig får en chans till en uppföljare. Matten går liksom inte ihop för mig. Days Gone är ett bra exempel. Själv tyckte jag spelet var grymt bra och njöt för full hals att cruisa runt som Deacon St. John på hans Harley med en hord av odöda bitandes efter rumpan. Men Sony satte stopp för en två även när efterfrågan fanns där. Finns till och med en namninsamling på nätet med flera hundratusen röster som ropar efter en uppföljare. Men oddsen på det är löjligt små tyvärr.

Alla dessa ofärdiga spel står mig upp i halsen...
Colonial Marines var ett dåligt skämt vid release precis som Fallout 76 samt Cyberpunk 2077.

Men hoppet är det sista som överger än eller hur? Nackdelen med att bara trakta efter kvalitétspelen är att de är få och väntan är lång mellan spelen. Och dussinspelen som släpps tilltalar mig inte det minsta, inte heller indiespel så mycket gamla spel får göra återbesök i konsolen i stället. Varför spela ett dåligt spel när man kan spela något man vet är riktigt bra? Så just nu är det The Last of Us 2 som spelas i Majsans Residens. TV-serien har väckt suget igen och nu är det clickers, hämnd och blodtörstighet som gäller för min del. Vad gör det att min backlog bara växer? Nä, här kör vi det säkra kortet, vem vill slösa bort sitt liv på spel som suger apröv?

Vilket spel har du blivit ruskigt besviken på som inte hållit vad det lovat vid releasen?



Loading next content