LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      artiklar
      God of War: Ragnarök

      God of War vs God of War: Ragnarök

      Dags för den 43:e delen i denna artikelserie och den här gången är det Jocke som ställer 2018 års God of War mot det nysläppta Ragnarok!

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Kratos nordiska utflykt har fått se sig expandera med ytterligare en del i och med lanseringen av Playstation-mästerverket God of War: Ragnarök. Frågan är dock om denna uppföljare toppar sin föregångare som charmade byxorna av oss redan 2018, eller om det är ett dött lopp mellan Santa Monicas båda guddräpar-titlar. Vi har ställt God of War mot God of War: Ragnarök för att kora en vinnare.

      God of War: Ragnarök
      God of War släpptes 2018 till Playstation 4 och korades till Årets Spel 2018 av oss här på Gamereactor.

      Inflytande och nyhetens behag
      När God of War lanserades till Playstation 4 så var det med en helt ny framtoning och presentation som tog oss med storm år 2018. Kratos hade nämligen inte bara växt som karaktär och försökt tygla sitt inre raseri utan Santa Monica spände dessutom bågen och satsade på att leverera en mer utvecklad berättelse utan kameraklipp och hastiga scenförändringar. När Ragnarök sedan anlände häromdagen så var det dock "endast" via en fortsättning på detta fenomenala konceptet, och även om man absolut förfinade sin berättarstil och vågade göra mer utmanade penseldrag för att hamra hem sin vision så var det fortfarande mycket som var bekant från fyra år sedan. För den som ville så kunde man nämligen utan några större problem klistra in moment från uppföljaren in i föregångaren, och vice versa, och att de båda spelen känns sammankopplade och likvärdiga är såväl en positiv som negativ aspekt beroende på hur man väljer att se på saken. God of War (2018) kommer dock alltid hålla en speciell plats i våra hjärtan då det var den där magnifika omstarten som tog följetongen i en helt ny riktigt, och för det ska spelet absolut ha mängder med beröm, och tillika tilldelas denna artikels första notering i poängprotokollet. Vinnare: God of War

      Variation
      Att spela God of War år 2018 var sannerligen en ren fröjd för alla ens sinnen, och Santa Monica lyckades verkligen erbjuda en magnifik blandning av hårdkokt action, trevliga pussel och stillsamt utforskande under det 30 timmar långa äventyret. Det kunde dock, om vi ska vara helt ärliga, emellanåt bli lite enformigt, och när många miljöer påminde om varandra samtidigt som fiende-faunan var tämligen begränsad så fanns det ändå fog för de som klagade och suktade efter mer variation. I fallet Ragnarök så rättade man däremot till mycket av detta genom att erbjuda mer av precis allt. Miljöerna erbjöd det mesta från djupgröna djungelskogar till iskalla vinterlandskap, och mixen av fiender multiplicerades till en belåten mängd slagpåsar där det aldrig känns som man pucklade på samma motståndare i timme efter timme. Ragnarök lyckades således göra upplevelsen överlag mer varierad och mångfacetterad, vilket gör att man tar hem den här kategorin med tämligen god marginal och jämnar ut ställningen till 1-1. Vinnare: God of War: Ragnarök

      Detta är en annons:

      Berättandet
      Att försöka skilja på God of War och Ragnarök i fallet berättarstil är mer eller mindre som att klyva hårstrån. I originalet satsade man förvisso på en mer jämn, och möjligen sammanhängande, historia där det verkligen kändes som man var ute på en lång och grandios resa för att sprida Atreus mammas aska över den högsta toppen bland alla kungariken. När sagan om Thor och Odin ska förtäljas i Ragnarök blir det dock ett högre tempo med en stor variation bland platserna man besöker och karaktärerna man träffar på. Smaken här är som sagt väldigt subjektiv gällande vilken man favoriserar framför den andra, men då ettan i mitt tycke kunde plantera ut diverse "onödiga hinder" för att förlänga speltiden så väljer jag ändå Ragnarök som höll narrativet allt mer tajt och sammanknutet. Jag hade sedan kunnat komma med än mer exempel på varför jag tycker Ragnaröks berättande är snäppet bättre, men då jag fortfarande inte vill spoila något för de som inte hunnit spela klart uppföljaren ännu så väljer vi att nöja oss med konstatera att Ragnarök vinner denna ronden och tar ledningen med 2-1. Vinnare: God of War: Ragnarök

      Spelbarhet
      Även i denna kategori kan det verka som om en del hårklyverier kommer att ske då båda titlarna i grunden är ljuvliga att spela igenom. Det är dock inte svårt att förstå att Ragnarök har haft fyra år av extra utveckling att bygga vidare på grunden som storebrorsan cementerade år 2018, och att denna uppföljaren kommer med en hel del finjusteringar är således inte konstigt på något sätt. Kratos känns som exempel smidigare att manövrera den här gången, och att man numera kan se varifrån ett inkommande anfall kommer ifrån är guld värt när det vankas hektisk röjande. Nackdelen för Ragnarök är dock att man, med dessa fyra nya år under bältet, förmodligen hade kunnat förvänta sig mer utnyttjande av Playstation 5:ans unika Dualsense-dosa, något som tyvärr är ytterst magert inbakat i Kratos andra vinter-kapitel. I det här fallet räcker det dock enligt mig med det man gör (vilket i grunden är briljant) för att toppa storebror, och ytterligare en pinne trillar således in på Ragnaröks poängkonto. Vinnare: God of War: Ragnarök

      God of War: Ragnarök
      Kan Ragnarök nypa förstaplatsen och titeln Årets Spel 2022? Om två veckor får du veta...

      Innehåll, sidouppdrag och extraaktiviteter
      För den som spelat det ena, det andra eller båda spelet så kommer det inte som någon nyhet att kampanjerna ackompanjeras av en hel del sidoaktiviteter och extrauppdrag att fylla ut tiden med. Sett till renodlad kvantitet är det förvisso jämt skägg då båda äventyret tar i runda slängar 25 timmar att klara (enbart inräknat själva storyn) medan sidosysslorna och allt extra lulllull får klockan att ticka upp mot 40. I God of War var dock långt ifrån alla av dessa sidouppdrag något att hänga i granen, och mycket kunde i stora drag kokas ner till fåglar att hitta och vålnader att hjälpa. Dessa typer av uppdrag återfinns förvisso också i Ragnarök, men de är betydligt mindre tröttsamma samtidigt som mer varierande uppdrag med unika story-aspekter har bakats in för att göra upplevelsen allt mer njutbar. Du får som exempel i äventyrets börja chansen att rädda en stor val från en liv i fångenskap, och även om det absolut inte behövs för att nå eftertexterna så finns det emotionella, likväl som materialistiska, fördelar med att ta en extra sväng och lägga ner mer tid på dessa uppdrag jämfört med hur det såg ut i föregångaren. Vinnare: God of War: Ragnarök

      Detta är en annons:

      Vinnare: God of War: Ragnarök
      Att det rör sig om två sagolika spel råder det absolut inga tvivel om, och då båda titlarna belönades med maxbetyget 10/10 här på Gamereactor säger det en hel del om hur briljant Santa Monica är som spelstudio idag. I slutändan är det dock uppenbart att de fyra extra åren av förfining och utveckling av en redan mästerlig grund kommer ta ut sin rätt när det vankas en regelrätt jämförelse sida vid sida. De båda äventyret lever dock i ett symbios-förhållande där det ena spelet blir bättre av det andra, och även om Ragnarök tar hem denna artikel med 4-1 så är det inget snack om att du bör spela igenom båda dessa mästerverket om du inte redan har gjort det.

      Du har väl inte missat de andra delarna?
      Tekken vs Soul Calibur VI
      Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
      Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
      Avengers vs Justice League
      Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
      Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
      The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
      Destiny 2 vs Monster Hunter: World
      Far Cry 4 vs Far Cry 5
      The Last of Us vs God of War
      Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
      Rainbow Six: Siege vs Overwatch
      Detroit: Become Human vs Heavy Rain
      Tekken 7 vs Injustice 2
      Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
      Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
      Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
      Starcraft II vs Halo Wars 2
      The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
      Half-Life vs Halo
      Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
      Captain America vs Wonder Woman
      Vikings vs Game of Thrones
      Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
      Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
      Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
      eFootball PES 2020 vs FIFA 20
      Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
      Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
      Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
      Fallout 4 vs The Outer Worlds
      CS: GO vs Valorant
      Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
      Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
      Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
      Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
      Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3: Wild Hunt
      Elden Ring vs Bloodborne
      Gran Turismo 7 vs Grid: Legends
      Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla
      Animal Crossing: New Horizon vs Disney Dreamlight Valley
      Overwatch vs Overwatch 2

      Relaterade texter

      God of War: RagnarökScore

      God of War: Ragnarök

      RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

      Att följa upp en succé är inte alltid det enklaste, men i fallet God of War: Ragnarök känns det som om Santa Monica Studio trivs som allra bäst när förväntningarna är som störst. Vi har betygsatt Kratos senaste kapitel, och det här är sannerligen en saga du inte vill missa.

      1
      Rykte: God of War: Ragnarök utökas med DLC

      Rykte: God of War: Ragnarök utökas med DLC

      NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

      Förra veckan uppmärksammades en platsannons för en combat designer hos Santa Monica Studio, vilket indikerade att studion börjat arbeta på en uppföljare till God of War:...



      Loading next content