Svenska
Gamereactor
artiklar

Jonas analyser: Sonys strategi för PS+

Trots en nylanserad och omgjord PS Plus-tjänst komplett med en rejäl push med innehåll, fortsätter antalet prenumeranter att minska för Sony, som snart kommer behöva agera...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För ungefär ett år sedan ryktades det flitigt om att Sony skulle göra om sin tjänst Playstation Plus och Playstation Now. Orsaken var att Now aldrig riktigt tagit sig och Sony ville ha något som mer liknade Game Pass. Ryktena blev bara starkare och starkare, och kompletterades dessutom av en del läckor och uttalanden som definitivt visade att något var på gång.

Tidigt i somras var det äntligen dags, då Sony valde att introducera sitt nya upplägg. Som det hade snackats på förhand, slogs Playstation Now och Plus ihop till ett enda abonnemang, men därefter blev det lite stökigare. I vad som närmast känns som ett Microsoft-struligt upplägg med namn, valde Sony att introducera PS Plus Essential, PS Plus Extra och PS Plus Premium (dessutom finns PS Plus Deluxe på vissa marknader).

Jonas analyser: Sonys strategi för PS+
Sony nylanserade PS Plus med en rejäl push, men trots detta har antalet prenumeranter minskat tre kvartal i rad.

PS Plus Essential är alltså ungefär detsamma som PS Plus var innan, medan PS Plus Extra ger tillgång till en prenumerationstjänst med spel, och PS Plus Premium adderar ytterligare ett antal titlar till utbudet. Redan när det presenterades, tyckte jag det kändes lite underväldigande och onödigt tillkrånglat med upplägget, och prislapparna (Game Pass Ultimate kostar €12,99 i månaden kontra €13,99 för PS Plus Extra och €16,99 för PS Plus Premium) kändes absolut inte motiverade med tanke på vad man får. Eller kanske snarare inte får; helt nya spel.

Detta är en annons:

Nu är ju allt sådant här dock bara subjektiva åsikter, och det kan säker finnas några som inte håller med om brister i namn, priser och utbud. Men redan innan Sony återlanserade sin nygamla tjänst hade företaget börjat tappa månatliga prenumeranter. Och första kvartalet efter att den nya tjänsten sjösatts fortsatte tappet, och så sent som i veckan kunde vi berätta att tappet fortsatt för tredje kvartalet i rad.

Jonas analyser: Sonys strategi för PS+
På onsdag släpps God of War: Ragnarök, men det ingår inte med något av Sonys abonnemang.

Det bör såklart inflikas att snittpriset per prenumeration gått upp, så de som prenumererar betalar mer för sina tjänster än de gjorde tidigare. Sony levererar alltså färre abonnemang som folk betalar mer pengar för. Det gör att det absolut inte är tal om någon kris, tvärtom har intäkterna för prenumerationer ökat. Att ha allt förre personer som vill betala för tjänsten samtidigt som konsolen säljer allt som tillverkas, är däremot lite bekymrande. Samma sak med antalet sålda spel. Efter att Sony redovisat allt detta i sin kvartalsrapport för någon dag sedan, sade Toyo Securities-analytikern Hideki Yasuda såhär till Bloomberg:

"Performance of Sony's two major pillars, games and image sensors, was bad and masked by the weak yen. Playstation software sales continued to be lackluster and still-declining Playstation Plus subscriber numbers are concerning."

Detta är en annons:
Jonas analyser: Sonys strategi för PS+
The Batman släpptes till HBO Max 45 dagar efter biopremiären, vilket inte verkade drabba intresset för bioförsäljningen alls.

Detta ska absolut inte tolkas som någon "doom 'n gloom" eller liknande, Sonys aktiekurs fick en rejäl skjuts uppåt efter rapporten, och än så länge handlar det främst om tendenser. Men ändå, jag tycker det är hög tid att tala om elefanten i rummet. Och det är nya spel till PS Plus. Medan jag absolut uppskattar att tjänsten skiljer sig från Game Pass och därmed bli alternativ snarare än något utbytbart, så tycker jag att det är hög tid att Sony också omfamnar konceptet ordentligt och slopar åtminstone en tier i sitt prenumerationsupplägg.

I musikens underbara värld är det sedan länge en total självklarhet att allt nytt finns att streama samma sekund som det släpps. För filmtjänsterna kommer redan det mesta direkt till streaming, men här finns ett några företag som stretar emot och väntar en till tre månader på att lansera sina biofilmer till streaming (HBO Max till exempel). Och det är denna modell jag skulle önska att Sony sneglade mer på. Att köpa spel är kostsamt (särskilt till Playstation då Sony valt högre prisbild) för den med knaper ekonomi, och att kunna få en titel direkt till PS Plus eller kanske två månader efter lansering, vore en bra lösning.

Jonas analyser: Sonys strategi för PS+
Game Pass innehåller som bekant helt nya spel precis som musik- och filmtjänster, men Microsoft sade så sent som härom dagen att tjänsten går med vinst.

Då skulle det fortfarande inte vara samma sak som Microsoft, som direkt släpper alla sina nya spel och även åtskilliga tredjepartstitlar - inte minst Sonys egna serie MLB The Show - direkt till Game Pass. Denna modell fungerar bra för exempelvis just HBO som släpper vissa saker direkt, medan andra (som The Batman) får vänta lite. Just nu känns det som att Sony gärna vill ha många prenumeranter till en ganska kostsam tjänst, men helst bara ge gammal skåpmat. Hur många hade egentligen prenumererat på Netflix och varit villiga att ta dyraste nivån om det bara var äldre produktioner tillgängliga?

Idag försöker Sony aktivt motarbeta det ändå konsumentvänliga systemet med att kunna prenumerera på spel och få allt nytt, se bara hur hett det går till i fallet Activision Blizzard samt hur de flera gånger rapporterats betala pengar för att hålla titlar borta från Game Pass. Några brukar vilja jämföra det med tidsexklusiviteter, vilket dock inte är samma sak eftersom det då handlar om att ge egna publiken något unikt. Nu handlar det mer om att betala för att sabotera istället, spelen finns redan till PC och Xbox, men de får bara inte ingå med prenumerationen.

Jonas analyser: Sonys strategi för PS+
Call of Duty: Modern Warfare II är bara ett av de spel som avslöjats vara blockerade från Game Pass efter ett avtal från Sony, som hellre lägger pengarna på det än att öka värdet på egna tjänsten som alltså tappat prenumeranter under lång tid.

Samtidigt tar Sony högre priser för konsoler, spel och prenumerationer. Om de slutade lägga pengarna på att motarbeta konkurrentens tjänst och istället lade samma slantar på att få ut åtminstone några större titlar direkt till PS Plus, tror jag väldigt många Playstation-spelare skulle bli gladare samt att antalet prenumerationer snabbt skulle öka igen.



Loading next content