Svenska
Gamereactor
artiklar

F1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationer

Det är F1-helg och denna gången är det Imola i Italien som bjuder in till motorfest och Marcus har skrivit ned sina tankar om loppet samt om det nyligen utannonserade EA Sports F1 22...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det känns en smula overkligt att vi redan anlänt till den fjärde omgången av årets F1-säsong. Så mycket har hunnit ske på så kort tid. Ferrari och Leclerc med sin iskalla briljans. Alpines otippade och välbalanserade A522 med en tillika hungrig Fernando Alonso. Haas makalösa klättring i hackordningen från hopplöst sist till hungrig mittfältare med fanfavoriten och allas älsklings-viking Kevin Magnussen. Men det som kanske mer än något annat var den återkommande stora snackisen är så klart Mercedes fall från tronen. De tidigare så otroligt dominerande stallet som nu istället får finna sig i att slåss om brödsmulor och dras med vad som tydligt är en väldigt problemtyngd bil. Vi var många som avfärdade Hamiltons sedvanliga sätt att spela ned Mercedes potential som rent struntprat, men som nu i efterhand faktiskt visa sig vara en absolut sanning. Vilket också skakat om fältet rejält.

Nej säga vad man vill om de nya reglerna och restriktionerna kring F1-bilarna men det har i sanningen inte varit någon brist på spänning under de inledande loppen av säsongen. Hjältedådsliknande prestationer blandas friskt med magknipsinducerande nederlag och döma av Fredagens regnruskiga kval så kommer Imola bjuda på en spännande racinghelg. För även om molnen idag tycks ha skingrat på sig och solen återigen skiner över den italienska asfalten så innebär gårdagens kaotiska racing på ett otroligt spännande startfält inför sprinten som går av stapeln ikväll vid halv fem-tiden. Reglerna i år har dessutom förändrats med fler poäng till både vinnaren av sprintloppet likväl som till eftersläntrarna. Förstaplatsen kommer nu ge åtta pinnar till segraren följt av sju till andraplatstagen, sex till trean osv. Hela vägen ner till en poäng för den som kommer in på en åttondeplats när målflaggan slutligen viftar efter den hundra körda kilometrarna.

F1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationer
Gnistor och granater! Kan Kevin och Haas skrälla i helgen?

Likaså har reglerna för pole position även förtydligats en aning och sett rent statistiskt är det nu den som kvalade in snabbast under fredagens som får den officiella pole position titeln. Även om det fortfarande är segraren under lördagens sprint som får äran att starta från förstaplats när söndagens lopp går av stapeln. Huruvida sprintformatet bör fortsätta finnas inom sporten råder där väldigt delade meningar om fortfarande och det skall bli väldigt intressant att se om bilarna kommer klara sig utan något pitstop och däckbyte under den hundra kilometerna som skall köras. Speciellt med tanke på hur rejält slitaget är på dessa nya arton tum stora gummisulorna är. Imola har dessutom en relativt ålderstigen asfaltsbeläggning som sätter osedvanligt mycket press på däcken. Lägg därtill även det faktum att banan är bland de snabbaste under hela F1-kalendern så har vi alla ingredienser samlade till vad som bör bli ett väldigt intressant och potentiellt överraskande sprintlopp.

Detta är en annons:

Så vad tror vi om den generella dagsformen för de olika stallen och förarna då? Ja den är helt klart lite svårare och efter det otroligt kaotiska kvalet igår där rödflaggorna och avåkningarna stod som spön i backen har vi en hel del frågetecken att klara ut. Regerande världsmästaren Max Verstappen knep pole position i sin Red Bull med en betryggande distans till Leclercs Ferrari. Regn är ju som vi alla vet den stora jämnställaren inom sporten och alla motorkrafter i världen kommer inte hjälpa dig ifall du inte har fingertoppskänslan och erfarenheten att hålla bilen på banan. Max stallkompis Sergio fick tyvärr nöja sig med en sjundeplats inför dagens sprint-start och hade det inte varit för att Q3 rödflaggades med fyrtio sekunder kvar hade han absolut kunnat klättra och klösa sig upp till en bättre startposition. Mexikanaren går från klarhet till klarhet och precis som jag skrev innan förra loppet så är det otroligt tydligt att han verkligen funnit sitt fotfäste dels inom stallet men även blivit ett med bilen. Trots en förhållandevis skakig start på förra säsongen.

F1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationer
Verstappen knep pole position men kommer hans bil att hålla loppet ut?

Red Bull-bilen är ju däremot ett fortsatt frågetecken när det kommer till dess tillförlitlighet. Med två DNF under bältet på fyra lopp känner jag likväl som många andra att detta är helgen som stallet verkligen måste få båda sina bilar över mållinjen. Inte bara under sprinten men självfallet också på söndag när själva loppet körs. Poängklyftan mellan den regerande världsmästaren och titelutmanaren Leclerc börjar bli väldigt stort och även om säsongen fortfarande har många lopp kvar att bjuda på så är Leclercs sjuttioen poäng mot Verstappens tjugofem ett ruskigt stort försprång. Ja rent av ett Mount Everest att klättra. Red Bull verkar dessutom inte kommit med några allt för stora uppgraderingar denna helgen annat än några mindre aerodynamiska detaljer på undersidan. Vi får helt enkelt hoppas och hålla tummarna för att där även skett några smärre justeringar under huven och att vi nu slipper se några fler brinnande motorer, brustna vätskeledningar eller andra mekaniska problem.

Ferrari och då framför allt Charles Leclerc var sedvanligt pilsnabba och hade det inte varit för regnet är jag övertygad om att Monegasken hade dunkad in den snabbaste varvtiden och stulit pole position från under näsan på Verstappen. För om där inte sker några mirakulösa tekniska framsteg hos Red Bull så tror jag att Leclerc har denna världsmästartiteln så gott som säkrad. Speciellt sett till hur trenden hittills pekat i år. Det är självfallet aldrig kul när ett stall går in och dominerar och presterar så sanslöst mycket bättre än motståndet, men det går samtidigt inte heller att missunna Ferrari från den lycka som nu skiner på dom. Mattia Binotto har haft många kämpiga år och under hans ledning har stallet fått äta avgaser i bakre mittfältet. Han, Leclerc, tifosi och hela teamet förtjänar all stjärnglans för det makalösa jobb de gjort med vad som tveklöst är den snabbaste, sexigaste och mest makalösa F1-bilen i hela startfältet.

Detta är en annons:
F1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationer
Leclerc och Ferrari flyger fram och inget kommer kunna stoppa dom från dominans i helgen!

Men om det såg lätt ut för Leclerc så var det långt mer kämpigt för hans stallkompis Carlos Sainz som under Q3 lyckades placera sin röda Ferrari rakt in i väggen under lite lustiga omständigheter. Det är knappast första gången i år som spanjoren slarvar bort sina chanser på detta sätt och man kan fråga sig ifall pressen börjat krypa under huden på honom. För där finns ingen som helst tvekan om att förra årets säsong tände en gnista av hopp inom honom att kanske kunna ta Leclercs plats som Ferraris guldgosse. Slarvet innebär att han idag startar på en tiondeplats och definitivt kommer behöva tungan rätt i mun under det inledande varvet. För vi vet alla hur lätt och snabbt mittfältet kan urarta till regelrätt huggsexa under de inledande kurvorna och med förare så som Bottas, Perez, Ricciardo och Alonso framför sig har han definitivt en hel del arbete att göra. Carlos behöver helt enkelt hålla sig lugn och göra det han gör bäst. Köra, trycka plattan i mattan och stänga av alla tankar på att utklassa Leclerc.

För McLaren har året varit en aldrig sinande serie av prövningar. Men under Austrialiens GP verkar det äntligen som att något faktiskt hänt under huven och internt i stallet. Några av pusselbitarna tycks ha fallit på plats och påhejad av de lokala fansen lyckades både Daniel Ricciardo och Lando Norris kriga sig till fina placeringar i sina papaya-färgade bilar. Bra race-pace helt enkelt och detta verkar även hålla i sig nu på Imola med tanke på att Norris knep den tredje snabbaste varvtiden tätt följd av Ricciardo på en respektabel sjätteplats. Det är tydligt att en del av självförtroendet börjat komma tillbaka till både förarna och stallet vilket är kul att se. Testerna innan säsongen visade ju som sagt alla tecken på att de hade en snabb bil men sen föll allt samman under de inledande två loppen av säsongen. Så vad det än är som spökat internt eller under huven så känns det som att McLaren så sakta börjat få rätsida på skeppet och jag är tvärsäker på att både Daniel Ricciardo och Lando Norris kommer knipa ett helt gäng gosiga poäng under helgen. Både idag när sprinten går av stapeln men även på söndag när loppet ska köras.

F1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationer
Mercedes såg hopplösa ut med sina guppande bilar och helgen kommer vara en enda lång uppförsbacke för silverpilarna.

Efter en otroligt stark början på säsongen hade Haas det lite mer kämpigt i Australien och verkade sakna tempo. Men med sin fjärdeplats inför dagens start motbevisade återigen stallet och Kevin Magnussen alla tvivlare och kanske, kanske finns där hopp om att våga tro på en pallplats för dansken idag om racinggudarna är på deras sida. Tillförlitligheten har ju som sagt varit ett återkommande frågetecken för Haas-bilen, precis som det är för så många andra av stallen. Ja det är väl egentligen främst Ferrari som varit magiskt förskonade från troll under huven hittills i år. För där råder ingen som helst tvekan om att Haas nya bil är snabb som en oljad blixt. Speciellt med den vrålande nya Ferrari-motorn under huven och med Kevin Magnussen bakom ratten. Han är ruskigt snabb under rätt omständigheter även om dansken har en tendens att pressa saker och ting bortom bristningsgränsen ibland. Det är tydligt han är hungrig, glad och stortrivs i sin nya roll och långtidskontrakt med stallet. Jag kan inte annat än önska dom all lycka i världen och jag hoppas innerligt på att Magnussen äntligen får sin efterlängtade pallplats i år.

Kvalets stora kalkoner var tveklöst AlphaTauri och Mercedes som båda underpresterande något makalöst. Pierre och Yukis bilar såg ut att ha varit lastade med hundra kilo grus så långsamma som de var och dom har definitivt en hel del arbete framför sig under helgen och resten av året för att komma till botten med sina bilar. Mercedes likaså saknade enormt mycket tempo och porpoising-effekten var tillbaka med besked. Hamilton var tydligt uppgiven i intervjuerna efter kvalet och vem kan egentligen klandra honom efter alla problem som stallet haft hittills i år. En trettondeplats fick den sjufaldiga världsmästaren i slutändan nöja sig med inför dagens sprint och stallkompisen Russell lyckades kriga sig till en marginellt bättre elfteplats. Nej detta har verkligen inte varit silverpilarnas år men under loppen har de generellt lyckats prestera bättre än under kvalen. Så jag gissar ändå på några poäng för de två förarna och stallet i slutändan innan helgen är över. En stor kontrast så klart mot vad de tidigare varit vana vid med sin vansinnes-dominans under hybrid-eran och det blir fortsatt intressant att följa dom under året och se hur och om de lyckas utveckla sitt koncept vidare.

F1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationer
Fernando Alonso har gång på gång visat framfötterna i år, kanske är det dags för årets första podium för spanjoren?

Hur kommer då helgens äventyr på Imola sluta? Jag gissar på att Max kan knipa vinsten under dagens kval men Ferrari kommer tveklöst att dominera under loppet på söndag. Något markant måste hända för att Leclerc inte skall kunna knipa ytterligare tjugofem heta poäng från under nästan på den regerande världsmästaren. Likaså vågar jag gissa på topplaceringar för både Kevin Magnussen i sin Haas och Fernando Alonso i sin förvånansvärt snabba Alpine med de två McLaren-bilarna hack i häl. Charles kommer på söndag kliva upp på toppen av pallen framför de vrålande, rödmålade tifosi och han likväl som Ferrari förtjänar verkligen inget annat. Dom har inte tagit ett enda steg fel hittills. På andraplats tippar jag Sergio Perez i sin Red Bull följt av en solid tredjeplats för Lando. Jag misstänker tyvärr att Max Verstappen ännu en gång kommer få problem med sin bil, något som faktiskt kan vara kopplat till hans väldigt aggressiva sätt att köra. Min joker inför helgen är Kevin Magnussen som har all potential att skrälla och likaså Bottas som gång på gång visat att där är otroligt mycket krut både i honom och i Alfan.

Sist men inte minst måste vi ju självfallet också kommentera på det nyligen utannonserade F1 2022-spelet från Codemasters, eller ja EA som numera äger studion. Ny fysikmodell kombinerat med de helt nya bilarna och fullt VR-stöd bäddar för en riktigt förbannat fräck upplevelse. Därtill kommer ju spelet självfallet inkludera alla de nya banorna från denna säsongen likväl som alla förändringar som gjorts på de befintliga så som Australien och Abu Dhabi. Även sprint-evenemangen gör äntligen entré och en hel drös med mindre men efterlängtade förändringar så som adaptiv artificiell intelligens och expanderat gameplay med alternativ för ett tio år långt karriärsläge. Den 1:a juli kommer spelet finnas i butikerna och jag ser personligen otroligt mycket fram emot att få ratta runt de nya kärrorna och faktiskt få möjlighet att själv prova på att sätta varvtider inför varje helg. Något som jag hoppas även ni andra kommer göra också så klart! Mer info kan ni hitta på EA:s hemsida här.

F1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationerF1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationerF1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationerF1 2022 Emilia Romagna GP: Tankar och spekulationer
F1 2022-spelet landar den 1:a juli och vi ser otroligt mycket fram emot att få ratta de nya kärrorna!

Vad tror ni om helgens evenemang på Imola och vad är era tankar om sprint? Bör det stanna kvar i F1 eller ändras på något sätt?



Loading next content