Svenska
Gamereactor
artiklar

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"

Nykomlingen Lukas saknar ljuspistolerna i en babblig krönika och menar att Simshooting borde bli nästa stora grej inom spelvärlden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamereactor har ju en helt otrolig simulatorrig. Den guppar, den skakar, den har massor med olika rattar, knappar, skruvar och spakar. Jag börjar snegla mer och mer på simrigren och alla balla prylar som packas upp till den. Det finns även andra tuffa prylar redaktionen lägger sina vantar på. När flygkapten Mackan recenserade flyg-manicker för ett tag sedan tyckte jag det var en rätt tuff sak faktiskt även om jag inte testat dem. Man gillar ju rejäl teknik ändå och särskilt när de gör coola saker som att styra flygplan och sånt. Tyvärr är jag ju inte mycket till chaffis eller pilot så jag tvivlar på att jag kommer köpa hem något man kan göra sånt med. Fast det ser ju så ballt ut med en växelspak som väger bly och jag vill ha sådana tuffa grejer. Jag kan ha sagt något larvigt om prylen som spänner bältet för att simulera g-kraft i simrigen och kallat det stryp-snusk-maskinen. Egentligen var jag ju bara avis. Ska man inte få ha kul bara för att man knappt kan cykla i trafiken?

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"
Jag vill också öppna lådor med saker som ser så här välgjorda ut fast för skjutande. Här ser vi den ändå läckra strypmaskinen.

Skjuta grejer och typer gillar jag ju däremot. Ganska mycket faktiskt. Varför finns inga balla pang-pangsim saker? Borde inte rekyl och grejer gå att lösa med gas exempelvis? Det har ju ändå funnits ljuspistoler bra länge och vi börjar väl den här drömska artikeln där.

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"
House of the Dead och Time Crisis II underhöll men räckte inte hela vägen.
Detta är en annons:

Ljuspistol-lir har ju funnits sen långt innan jag var född och jag har varit väldigt svag för dem. Det pickadollspel jag testade först var Duck Hunt hos min granne, Jenny, som bodde våningen under mig när jag var fem-sex år gammal. Spelet kom redan 1984, rätt sjukt ändå. Man fick ställa in pistolen hela tiden minns jag och den var nog lite trasig men gud vad fett det var när en anka fick sätta livet till. Där och då kände jag att jag var ju nästan en riktig skytt nu men Duck Hunt i all ära, jag vill ha lite krut i prylarna när tanden väl blivit blodad. Efter Duck Hunt minns jag House of the Dead. Spelet fanns som arkadmaskin där två zombiemördare kunde spela med varsin ljuspistol. Den stod på biograf Rigoletto här i byn (Stockholm). Varje gång vi skulle välja vilken bio vi skulle gå till så skreks ohämmat "RIGOLETTO!" rakt ut. Det fanns ett problem bara. Jag vet inte om det var Stasi eller KGB som utbildat mina kära föräldrar men de var som hökar och såg till att några mynt aldrig åkte in i den där barnförbjudna maskinen. Jag kunde dock stå där med ljuspistol i hand och låtsas skjuta odöda otyg som var beväpnade med yxor tills jag handgripligen blev släpad in i salongen för att se någon film. När jag testade maskinen som äldre gjorde jag genidraget och betalade dubbelt. En picka i varje hand. Blev inte så ballt som jag hade tänkt mig tyvärr. Plastiga pistoler i rött och blått var inte lika coolt längre. Sånna pistoler skaffade mina två bästisar (tvillingar) när vi gick i mellanstadiet. Vi lirade en hel del Time Crisis II med dem. Det var kul men inte "mind-blowing". Det var liksom så ballt som ljuspistolspel någonsin blev och sen föll de i glömska hos mig fram tills nu.

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"
Hyper Shot och Kapten Sodexo räddar ingen och Super Scope var tårdrypande kass.

Nu är det dock år 2022 och för tiotusen svenska kronor kan du nu likt Chefredaktör Petter bli strypt av säkerhetsbältet medan du spelar bilspel. Är inte samtiden fantastisk? Uppenbarligen tycker jag ju det för ett frö av nyfikenhet har såtts i mitt glatta sinne när jag läst om de mängder med prylar som mekas på simriggen. Borde det inte finnas något riktigt fett i skjutväg nu? Jag frågade mina kunniga kollegor. Marcus var först ut. En bild på en låda med japansk text på samt orden "Hyper Shot" fick jag skickade på mig. Av bildkvalitén att döma var det ingen purfärsk produkt. Det var det inte heller. Den förvisso lite ballar ljuspistolen än de jag använt var från 80-talet och skulle ha "lite rekyl". 80-tal är dock inte 20-talet i framtiden. Jakten rullade vidare. Patrik skickade en bild på en anordning som skulle simulera rekyl när man spelar VR-spel. Den utstrålade hjälpmedelscentralen på Sodexo där jag var en del när jag jobbade som personlig assistent och hämtade prylar snarare än elitsoldat hos SAS. Sist ut berättade Petter om Super Nintendos Super Scope. Ett år sparade herr redaktör till denna ondskans pryl bara för att bli så besviken att tårarna inte gick att hålla tillbaka när han väl fick testa den.

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"
Typ så här tänker jag att lådorna simshooting-prylarna kommer i ser ut.
Detta är en annons:

Vad vill jag ha då? Håll i hatten för nu blir det åka av!

Först och främst vill jag ha rejäl byggkvalité. Det ska vara tungt, snyggt och förbannat dyrt. Soft Air Guns kan ju uppenbarligen byggas likt verkliga förlagor, då borde väl det vara möjligt här med? Inlevelsen får inte tummas på, vi snackar simulerade mord för den kräsne här. Bara fraktkostnaden att få hit paketet ska stoppa alla möjligheter för en simpel gosse som mig från förorten att äga en uppsättning skjutdon ur det här segmentet. Att sen bära prylarna får jag vänta med tills doktorn har gjort något åt mitt diskbråck. Insatsstyrkan ska vara på plats på fem röda om grannarna sett någon spela genom ett vardagsrumsfönster.

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"
Så här ball ska jag känna mig med min simshooting-utrustning när jag kryper bakom soffan och fiolfikusen i vardagsrummet.

Sen har vi funktionerna. Det ska snackas om "simshooting" här. Givetvis laddas det om på liknande sätt som de verkliga förlagorna och med samma motstånd i alla rörliga delar. Eftersom det inte är Deltaco eller något trist budgetmärke som bygger min fantasi så medföljer en lite större yogamatta-ish så släppta magasin och eventuellt tappade vapen inte pajar mahognygolvet. Rekylen är även den livsviktig. "Lite Rekyl" som leksaken ovan från 80-talet ska väl gå att ställa in men tanken är väl att en lekman som jag ska kunna blåsa axeln ur led med rekylen. Det bara måste ju gå att lösa med tryckluft eller dylikt. Är du som läser detta ingenjör så vet du vad du har att göra på jobbet imorgon. Ljud är också väldigt viktigt. Det måste finnas högtalare (som inte syns) på vapnen och givetvis USB-uttag och möjlighet att koppla dem till lurar med Bluetooth för att inte förlora det där livsviktiga ljudet som gör under för upplevelsen. Sist men inte minst ska man ju kunna sätta på olika sikten. Jag tänker att kikarsiktena fungerar som VR-glasögon. När du fått nys om att Göring befinner sig 1,4 kilometer bort och du bara ser en liten (och väldigt rund) prick på din Tv kan du bara kika i kikarsiktet där du ligger gömd mellan krukväxterna i ditt hem så fixar VR-siktet illusionen av att zooma. En nazist mindre och ett spelminne mer, fantastiskt!

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"
En supersnygg uppföljare till Black som kom till Xbox och Playatation 2 hade kunnat passa perfekt till tyngden i mina simshooting-vapen

Sen har vi ju spelen. Självklart kommer det ju att komma jaktspel och en uppsjö av olika simulatorer. Militären och polis kommer säkert också använda sig av liknande teknik. Viktig är dock att mjukvaran i skjutdonen är anpassade till alla vanliga skjutspel vi har. Kanske kan man ha en liten styrspak man kan sätta på vapnen så man kan peta på den med tummen till handen du har som stöd för att gå samt några knappar för granater och dylikt (granater kan blir farligt att sula på din Tv så det hoppar vi). Det här är hårdvara som kanske kan få till och med Call of Duty att kännas lite nyskapande och spännande igen. De funkar också galant till ditt VR-headset.

Jag vill ha ljuspistoler och "simshooting"
Dagens västar med haptik ska funka dåligt men du ser åtminstone ut som en riktigt gök. Om du nu skulle vilja det.

Sen måste vi ju ta upp alla olika västar som finns idag med haptisk feedback. De och hjälmar med liknande funktion skulle ju vara otroliga tillbehör men idag ska de tydligen vara riktigt beiga enligt mina kollegor som testat dem. Nu är ju hela tanken att man ska bli den farligaste elitsoldaten i stan med sitt nya ljusvapen men du ska ju åtminstone i teorin kunna bli träffad också. Där vill jag ha haptik som kan ge mindre blåmärken. Det kan också tilltala en kundgrupp som vill bli strypta av sina bilbälten. Alla dessa tillbehör kommer dessutom ge tillverkare möjligheten att tjäna enorma summor på "shooting sim".

Jag inser att hela texten har en lite lustig ton. Fast tänk efter nu när vi närmar oss slutet. Borde inte det här vara möjligt? Jag är ingen ingenjör och kommer aldrig bli men när jag tänker på de olika beståndsdelar som finns i mina drömvapen så känns inget idag overkligt att få till. Jag tror också absolut det finns en målgrupp som skulle betala för den här typen av produkter. Vem som någon gång har spelat ett skjutspel har inte undrat hur det skulle kännas att vara där på plats och knäppa fiender? Inlevelse i spel kan göra under och jag tror det här skulle kunna bli något fantastiskt. Att just ljusvapnen inte fått samma behandling som racing eller flygsimulatorer är för mig en gåta.



Loading next content