Svenska
Gamereactor
artiklar

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)

Det är ett rejält förändrat spellandskap vi ser framför oss och Microsoft, Nintendo och Sony har mycket att anpassa sig till, både positivt och negativt. Vi spekulerar om framtiden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har nu haft veckan på mig att smälta det faktum att Microsoft ska köpa upp Activision Blizzard. En affär så vanvettigt stor att det verkligen inte finns något i spelvärlden som ens nästan fungerar som referensram. Prislappen blev alltså $68,7 miljarder. Det är avsevärt mer än de 15 efterföljande största uppköpen i spelhistorien tillsammans.

För att ändå sätta det i något slags perspektiv, är hela Nintendos börsvärde $54 miljarder medan Sony är värt $140 miljarder. Microsoft har alltså betalat över Nintendos samlade aktievärde på ett bräde, och runt halva Sonys aktievärde. Exakt hur planerna ser ut framöver vet vi såklart inte, även om Spencer redan börjat tala om att deras nya studios ska få större frihet än de hittills haft samt att de ska lätta på Call of Duty-tyglarna något.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Activisions och Blizzards många klassiska spelserier slår sedan förra veckan följe med Master Chief och kommer stärka Game Pass något enormt.

Klart är i alla fall att tillskottet av totalt åtta nya studios, varav en är Blizzard som ju har åtskilliga team, kommer leda till ett kraftigt ökat tillskott av exklusiva spel till Xbox Game Pass. Det gör också att Call of Duty framöver endast på nåder kommer finnas kvar till framför allt Playstation. Där har Sony inte mycket annat än Microsofts goda vilja att luta sig mot sedan deras marknadsföringsavtal (som kommer respekteras) kring Call of Duty gått ut.

Detta är en annons:

Det är såklart långt ifrån någon drömsits för dem att veta att största kassakon, där de helt slipper några risker men får massor av tredjepartsintäkter samt prenumeranter av Playstation Plus, kan försvinna utan att de kan göra något åt det. Det är en direkt brutal hållhake som i sin tur lär få konsekvenser för hur Sony agerar på marknaden. Går de för hårt åt Microsoft eller om en framtida Xbox-chef efter Phil Spencer vill konkurrera mer direkt, finns risken att de svarar på ett sätt som kommer kosta dem båda pengar, men där Microsoft utan problem absorberar det, medan det för Sony blir kännbart.

Det här och tidigare uppköp ställer en rad frågor kring hur konsolframtiden kommer se ut för framför allt Microsoft och Sony, men även i viss mån Nintendo som ju måste möta ett ännu större Microsoft som via bland annat Crash Bandicoot, Skylanders och Spyro nu blivit starkare även i kategorin familjespel. Jag tänkte tillåta mig att spekulera lite kring vilka strategier de olika konsoltillverkarna kan tänkas vilja ta till framöver för att se till att de fortsätter vara kompetitiva alternativ på spelmarknaden. Som vanligt tar jag dem i bokstavsordning.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
De tre konsolerna har alla en ny sits att förhålla sig till med egna utmaningar, vissa positiva, andra negativa.

Microsoft
För bara fem år sedan hade Microsoft fem egna studios, dessa var 343 Industries, The Coalition, Mojang, Rare och Turn 10, samt även Xbox Game Studios Publishing för tredjepartssamarbeten. Spola fram fem år och siffran är nu en helt annan.

Detta är en annons:

Idag har Microsoft följande studios: 343 Industries, The Coalition, Compulsion Games, Double Fine, The Initiative, Inxile, Mojang, Ninja Theory, Obsidian Entertainment, Playground Games, Rare, Turn 10 och Undead Labs. Från ZeniMax-uppköpet har vi sedan Alpha Dog, Arkane, Bethesda, Id Software, MachineGames, Roundhouse Studios, Tango Gameworks och ZeniMax Online. Till detta kommer Activision Blizzard som lägger till Activision Shanghai Studio, Beenox, Blizzard Entertainment, Digital Legends, High Moon Studios, Infinity Ward, King, Raven, Sledgehammer Games, Solid State Studios, Toys for Bob och Treyarch. Dessutom har vi fortfarande Xbox Game Studios Publishing för tredjepartssamarbeten (just nu har de på gång bland annat skräckisen As Dusk Falls, svenska Contraband och Project Dragon med IO Interactive samt att det ryktas om något projekt tillsammans med Kojima Productions).

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
En av de detaljer som ofta glöms bort i diskussionerna om Activision Blizzard, är att de är otroligt starka på smartphones, något som över en natt gör Microsoft till en av de största på området.

Skillnaden i utvecklingskapacitet på fem år är alltså fullkomligt enorm. Detta är något Microsoft anser sig behöva för att kunna leverera ett konstant flöde av nytt innehåll till Xbox Game Pass, lite som hur Netflix aldrig någonsin får kännas tomt, utan hela tiden växer med nytt och företrädelsevis exklusivt material. Efter att ha köpt upp ett antal studios och nu senast ZeniMax/Bethesda samt Activision Blizzard, misstänker jag att Microsoft kommer ta det lugnare med förvärven ett tag. Med allt som man lagt till, känns det inte som att ett uppköp av exempelvis The Behemoth, Drinkbox Studios eller WayForward skulle tillföra så mycket - trots att de i sig är utmärkta studios.

Det finns dock tre undantag. Det ena är att Microsoft nu har ett enormt starkt stall av västerländska spel. De har dock väldigt svag närvaro i Asien med endast Activision Shanghai Studio och Tango Gameworks som representanter. Phil Spencer har flera gånger sagt i intervjuer att han skulle vilja ha utvecklare i Japan och jag tror ärligt talat inte han är riktigt nöjd på detta område ännu, då japanska spel är det enskilda område Xbox fortfarande är svagast på. Sega har ett värde på $3,6 miljarder, Capcom $4,9 miljarder och Square Enix: $5,6 miljarder.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Twitter-användare Klobrille har samlat alla större Xbox-utvecklare.

Det är i sammanhanget så lite pengar jämte Activision Blizzard-köpet, att växelkursen kan fluktuera mer än så innan köpet är avklarat nästa år. Jag tror helt enkelt det är hygglig möjlighet att Microsoft skopar upp något inom ett år eller två, vilket på alla sätt och vis vore en bagatell jämte det vi såg förra veckan. Mest sannolika är kanske Sega som idag har en stark PC-avdelning samt ett jättelikt arkiv klassiker Microsoft nog gärna skulle vilja fylla Xbox Game Pass med, samtidigt som de skulle få familjespelen de saknar i form av bland annat Sonic the Hedgehog - men även mycket annat.

Det andra jag kan tänka mig att de är sugna på, är att stoppa andra stora uppköp. Precis som när Take-Two ville köpa upp Codemasters (som sade ja) förra året, klev EA in och bjöd över och äger idag studion. Skulle exempelvis Amazon, Facebook eller Sony visa intresse för att köpa en utvecklare som kan tänkas vara intressanta även för Microsoft (som de tre japanska jag räknade upp ovan), tror jag de skulle försöka bjuda över snarare än att riskera att deras stora investeringar utmanas.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Take-Two ville köpa Codemaster och lade ett bud de accepterade, men EA bjöd över och vann affären.

Den tredje och sista punkten jag tror att Microsoft sneglat på är DC och Warner. Medan Sony sakta men säkert blivit det givna formatet för den som älskar superhjältar med sina Marvel-samarbeten, har Xbox det sämre förspänt här. Men Warners speldivision har ryktats vara till salu och det har även snackats om att Microsoft är sugna. Även om det inte är detsamma som att köpa upp DC, tror jag ett sådant avtal skulle utformas på det viset att köparen får tillgång till just DC-rättigheterna eftersom det är en så stor del av Warners spelavdelning (som ju annars inte är värd särskilt mycket). Eftersom superhjältar inte varit hetare än just nu på mycket, mycket länge - om ens någonsin - tror jag detta är något som övervägs på högkvarteret i Redmond.

I övrigt tror jag Microsoft kommer försöka sitta relativt stilla i båten ett tag och försöka komma på vad varje utvecklare ska sysselsätta sig med. I dagsläget är det drygt 50 förstapartstitlar på gång, varav alla kan betraktas som stora, och det bör kunna betyda att de lanserar ett nytt spel var och varannan månad till Xbox Game Pass från och med andra halvan av 2022 och framåt. Och detta kommer givetvis vara deras strategi för att försöka nå den där miljarden gamers de så ofta pratat om, där konsolförsäljningen i sig aldrig kan räcka till.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Xbox Game Pass fick ett fenomenalt avslut på 2021 tack vare Halo Infinite och Forza Horizon 5, och har nu över 25 miljoner användare.

Netflix hade aldrig kunnat kosta lika mycket som HBO Max, Disney+ och Amazon Prime om det inte vore för att de har så överlägset mest innehåll, och det är precis hit jag tror Microsoft siktar på att komma. Enda vågade projekt jag kan tänka mig att de försöker sig på är en portabel Xbox. Det vore nämligen ett bra sätt att sprida Xbox Game Pass i Asien och se till att de inte står vid sidlinjen och tittar på om nu Steam Deck tar fart.

Nintendo
Nintendo är alltid en unik best att skriva om. De har nämligen en fullkomligt formidabel motståndare som lyckats sänka dem så kraftigt vid ett par tillfällen att många nog trodde att de skulle sluta tillverka konsoler och hädanefter bara fokusera på spel istället. Den motståndaren heter dock varken Microsoft eller Sony, utan... Nintendo.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Wii var Nintendos bäst sålda konsol genom alla tider, vilken följdes av Wii U som blev deras sämst sålda. Efterföljaren Switch ser nu ut att bli den mest sålda Nintendo-konsolen någonsin, och det är svårt att inte fascineras över hur ogenomtänkta produkter de släpper ibland.

Det här företaget har en förmåga att fälla krokben för sig själva på ett sätt som för en utomstående kan te sig halvt overkligt. Lite som när Sony och Sega visade att optisk lagringsmedia är framtiden med Playstation och Saturn, varpå Nintendo svarade med kassetter till Nintendo 64. Eller när de väl gav med sig och accepterade optisk lagringsmedia, men då valde mikroskivor istället vilket gjorde att spel blev svåra att konvertera, samt lade till en handkontroll som inte liknande något annat för att se till att tredjepartstitlar fungerade så illa som möjligt för de som hade Gamecube. Eller som när de fick för sig att släppa Wii U som var en enda stor brist. Eller Nintendo 3DS för den delen. Eller som när vi skulle leka med Nintendo Labo-kartong. Och så vidare, och så vidare.

Här får man ju dock ge dem respekt också, för det är ju just experimenterandet med Nintendo DS, Wii och Switch som gett dem alla braksuccéer som lämnat en hel spelvärld med frågetecken över huvudet, medan Microsoft och Sony försökt kopiera framgången på olika sätt. Nintendo kommer behöva antingen uppdatera Switch ordentligt eller släppa en ny enhet inom de kommande åren, och det är därför jag nämner att de kan vara sin egen värste fiende.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
En suverän efterföljare till Switch som lanseras tillsammans med Mario Kart 9 skulle i princip vara ostoppbar.

Idag har de 95% av den japanska konsolmarknaden sedan Sony helt tycks ha gett upp den, medan Microsoft aldrig ens fått fäste. En ny och kraftigt uppfräschad Switch som bygger på precis samma grunder som idag, tror jag har framtiden för sig. Kanske lägga till möjligheten att stödja e-SIM för alla som vill kunna spela uppkopplat även utan wifi och någon ny gimmick - men börjar de gå ifrån det geniala konceptet är det förmodligen Nintendo som återigen besegrat sig själva. Annars ser det bra ut, Nintendo lever i hög grad av sina egna spel och så lär det förbli. Animal Crossing, Mario, Pokémon och Zelda är populärare än någonsin, och blotta tanken på en Switch-efterföljare lanserad med ett suveränt Mario Kart är ju så svettframkallande att det känns som att sitta i en het finsk sauna.

Sony
Det är onekligen en märklig sits för Sonys del. Å ena sidan säljer de alla konsoler de kan tillverka även utan några spel att tala om (hur mycket hade de kunnat sälja om de haft spel samt fler konsoler?), å andra sidan säljer Playstation 5 långsammare än Wii U gjorde i Japan samtidigt som den hårdaste konkurrenten på mindre än ett år lagts beslag på de i väst så viktiga utgivarna Activision Blizzard och Bethesda. Dessutom får man med Game Pass alla Microsofts spel på köpet samt multiplayer online för en årskostnad som motsvarar två fullpristitlar till Playstation 5. Det är mördande konkurrens.

Det som borde vara ett gnistrande segertåg med tanke på hur bra Playstation 5 säljer och Sonys rekordintäkter, har ändå resulterat i att det dräller av negativa artiklar i affärstidningar som pratar om en kris som faktiskt ännu inte syns till. Men att det väntar mörkare moln på himlen råder det ingen tvekan om, vilket fått Sony att vidta flera åtgärder.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Sonys satsningar på PC tycks ha lönat sig och de har genomgående sålt bra till Steam.

Bland annat har de på allvar sjösatt framgångsrika PC-lanseringar av flera av sina största titlar (God of War har legat etta på Steam i två veckor). Även om de fortfarande inte släppt något spel samtidigt till PC och Playstation, tror jag det handlar om en tidsfråga innan de gör det. PC-intäkterna blir allt viktigare och att låta bli dessa slantar medan Microsoft istället får chansen att sälja sina hetaste spel till en större publik, tror jag inte riktigt på i längden. Enligt en enig kår pålitliga insiders/journalister har Sony dessutom planer på ett nytt abonnemang för att möta konkurrensen från Game Pass genom att inkludera möjligheten att spela klassiska titlar från äldre Playstation-konsoler i Playstation Plus med flera nivåer.

Exakt hur sistnämnda kommer läggas upp och vad det kommer att kosta, vet jag såklart inte ännu, men jag tror att de övergripande uppgifterna stämmer. Sony har på bara några få år fått luckra upp sin egen strategi rejält och följer idag i stort vad Microsoft gör, om än med en egen touch, samt tillåter sådant som cross-play till sina plattformar. Jag ser ibland folk i våra kommentarsfält som tycker det är en trist utveckling, men i realiteten så visar det nog bara att Sony är snabbfotade och villiga att tänka om när det behövs, utan att hålla fast vid gamla strategier bara för att.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Playstation Now påstås ska bakas in i Playstation Plus för att skapa en nytt och bredare abonnemang i flera nivåer.

Det nya Playstation-abonnemanget lär vara en väldigt viktig del för Sony, och Xbox-chefen Phil Spencer har nyligen sagt att han räknar med att Sony också kommer börja lägga till nya spel i det. Vill man få många prenumeranter och därmed en fast, pålitlig inkomst som inte försvinner bara för att ett spel visar sig floppa, så tror jag han har en poäng där och tids nog lär vi börja se allt fler nya spel även till Sonys tjänst.

Sony har dock mycket annat populärkulturellt de skulle kunna inkludera i sitt abonnemang. De är ju som bekant även stora på film och musik, och vi vet att det är något de utforskat tidigare genom att inkludera film i det polska abonnemanget.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Anrika Japan Studio lades ner förra året, men en del av resterna flyttade in hos nystartade Asobi och sammantaget har Sony stärkt sin utvecklarkapacitet.

Medan Microsoft gjort klart flest uppköp under de senaste fem åren, får man inte glömma att även Sony handlat flitigt, och stod förra året för flest av dem i antal räknat. Då lades bland annat Housemarque, Firesprite och Bluepoint Games till i listan över Playstation-förstapartsutvecklare. Även om förstnämnda och sistnämnda redan var i det närmaste Sony-exklusiva utvecklare, så ger det teamen både mer resurser och stärker Playstation-divisionen eftersom de också kan hjälpa till där det behövs extra personal. Även om Sony lade ner sin Japan Studio förra året, så har de totalt sett stärkt sin kapacitet och bör kunna få ut fler spel som användarna kan se fram emot. Brasklapp dock för att de i oväntat hög grad tycks fokusera på live service och multiplayer i kommande projekt att döma utifrån platsannonser, något som nästan helt saknades till Playstation 4. Om detta är ett genidrag eller ej får framtiden utvisa. Även om jag personligen älskar multiplayer, vet jag att många lojalt spelat Sony just för att de föredrar starka singleplayer-titlar.

Dessutom har Sony sin satsning på virtual reality som vi ska få se mer av i år. Detta är något de är helt ensamma om på konsolmarknaden, och tar det fart ordentligt, sitter de därmed i en riktigt fin sits. Även om både Microsoft och Nintendo också kan släppa egna headsets, kommer det otvivelaktigt ta åratal att få dem samt lämpliga spel ut på marknaden.

Framtiden (för Sony, Nintendo och Microsoft)
Vill Microsoft eller Nintendo snabbt ta fram ett VR-headset återstår bara uppköp, men då är det såklart inte optimerat för deras respektive hårdvara. Det är däremot Sonys motsvarighet.

Sammanfattning
För Microsofts del väntar en smärre lavin av förstapartstitlar. Från och med andra halvan i år borde deras nya studios kunna leverera storspel i ett mycket högt tempo, och nu kommer det mesta vara inriktat på att få fler Game Pass-användare, samt möjligen komplettera med utvecklare/utgivare på områden där man är svag. För Nintendos del handlar det om att fortsätta med det man gör, alltså leverera utmärka spel till låg utvecklingskostnad med hyggligt kort utvecklingstid, som sedan kan säljas under lång tid till fullt pris. Lyckas man med detta och får fram en intressant efterföljare till Switch, kommer de fortsätta dominera konsolbranschen samt framför allt Japan. Sony å sin sida har en ny position att finna sig till rätta i, de har i stort förlorat Japan till Nintendo medan Microsoft tar för sig av väst. Men de säljer ohyggligt bra och levererar generellt väldigt fina spel, och lyckas de fortsätta med detta utan att tappa fokus samt får snurr på sin nya prenumerationstjänst, tror jag de har framtiden för sig trots rejält ökad konkurrens.



Loading next content