Svenska
Gamereactor
artiklar

Microsofts offensiv

Så står det alltså klart att Microsoft ska köpa upp Activision Blizzard mindre än ett år efter att Bethesda-affären blev klar. Vad kommer detta få för konsekvenser för spelbranschen?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var i september förra året vi kunde rapportera om ryktet att det var något riktigt stort i görningen. Flera analytiker och insiders skvallrade att det var ett gigantiskt uppköp på gång, utan att närmare vilja specificera något. Eftersom det ryktats om uppköp av bland annat Sega och Take-Two, låg dessa båda nära till hands, där Microsoft var mest tänkbar eftersom de har kassan som krävs för dessa affärer, något vi tidigare sett med bland annat Bethesda.

Men minnet är kort och det var nog relativt få som kom ihåg detta när bomben briserade i eftermiddags; Microsoft ämnar köpa upp Activision Blizzard. Bethesda-uppköpet var visserligen stort, men det här är i reda pengar åtta gånger större. Där Bethesda har ett spel som sålt över 30 miljoner, släpper Activision ett spel i den storleksordningen varje år med sin Call of Duty-serie.

Microsofts offensiv
Microsoft uppdaterade denna bild genom att lägga till Bethesda-karaktärer efter uppköpet. Snart lär den även behöva förses med Crach Bandicoot, Warcraft-orcer och Captain John Price.

Till detta kommer sedan serier som Crash Bandicoot, Guitar Hero, Spyro, Tony Hawk och väldigt mycket annat. Dessa spel utvecklas i sin tur av bland annat Beenox, Demonware, Digital Legends, High Moon Studios, Infinity Ward, Major League Gaming, Radical Entertainment, Raven Software, Sledgehammer Games, Toys for Bob och Treyarch som nu alltså stärker Microsofts utvecklingskapacitet.

Detta är en annons:

Och då har vi inte ens nämnt det som de flesta av er nog är mest intresserade av, nämligen Blizzard. Den forna giganten har ju inte varit sig själv på länge, utan haft problem med både usel arbetsmiljö och utannonseringar ingen bett om som sedan inte hållit utlovad kvalitet. Men oavsett detta sitter de som bekant på en guldgruva av älskade licenser såsom Diablo, Overwatch, Starcraft och Warcraft.

Microsofts offensiv
Uppköpet av Activision Blizzard är det överlägset största i spelhistorien och betalas kontant av Microsoft.

Spontant känns detta som den enskilt kanske mest lovande delen av detta jättelika uppköp, eftersom det ju betyder att Blizzard nu förhoppningsvis slipper direkt styrning från Activision, som ju i sin tur lyder under Microsoft istället. Det bör kunna leda till att Blizzard får den lugn och ro de behöver för att göra sina säregna och högt älskade titlar, istället för att försöka mata fram en årlig dunderhit på samma premisser som Call of Duty, en linje journalisten Jason Schreier också är inne på.

Innan jag går vidare med vad detta betyder, känns det som att vi måste nämna King också. Denna ursprungligen svenska mobilspelstillverkare var föremål för världens största uppköp när Activision Blizzard köpte upp dem år 2015 för $5,9 miljarder (runt 55 miljarder kronor). De är framför allt kända för Candy Crush-sviten, men har även andra succéer som drar in något alldeles ohemult mycket pengar.

Detta är en annons:
Microsofts offensiv
King talas det väldigt lite om i samband med uppköpet, men detta är en gigantisk pengamaskin som nu får tillgång till Microsofts starka varumärken (och vice versa).

Precis som när Bethesda köptes upp är det diskussionerna kring exklusiviteter som tycks dominera. Till skillnad från Bethesda-uppköpet då många trodde (eller kanske snarare önskade) att deras stora spel skulle fortsätta släppas till framför allt Playstation som vanligt, verkar det vara fler nu som ändå landat i att Microsofts spel är exklusiva till de format Microsoft satsar på.

I slutändan är det inte svårare än att Activision kommer kosta $68,7 miljarder (runt 620 miljarder kronor). För detta får du åtta Bethesda samt Mojang för växelpengarna som blir över. Precis som med Bethesda finns det ingen logik i att köpa upp förtag för dessa summor om man vill att allt ska fortsätta som tidigare. Call of Duty-spelen kom ju redan till Xbox. Hade de velat ha dem till Game Pass, hade de kunnat skjuta till en miljard dollar varje år och på så sätt fått alla kommande spel i serien för en bråkdel av kostnaden. Inte heller är det gamla klassiker eller titlar som Crash Bandicoot och Guitar Hero som får Microsoft att slanta upp, utan det är just möjligheten att skapa ett eget och attraktivt ekosystem.

Microsofts offensiv
För många är det säkert Blizzard som är det största med uppköpet. Förhoppningsvis kan de nu återgå mer till den företagskultur de hade innan sammanslagningen med Activision.

Som med alla andra uppköp av den här storleken kommer det dock ta tid innan det verkligen börjar märkas på allvar (det vill säga utöver tillskottet av gamla spel till Xbox Game Pass). Jämför med Bethesda som Microsoft meddelade att de skulle köpa redan år 2000. Sedan dess har inget exklusivt spel släppts till Xbox - men väl till Playstation 5 (Deathloop) och ett till (Ghostwire Tokyo) är på väg till Sonys konsol. Först i november är det tänkt att det första exklusiva spelet från Bethesda ska släppas i och med Starfield.

Kort sagt, räkna med att spel från Activision Blizzard blir exklusiva i framtiden, undantaget sådana titlar som redan finns till andra format. Alltså lär Overwatch fortsätta uppdateras till Playstation, Call of Duty: Warzone kommer kunna spelas vidare till Sonys konsoler och Diablo-samlingar kan mycket väl lanseras till Switch precis som Quake gjorde. Med det sagt finns ett frågetecken dock, och det är att Microsoft valde att hedra ingångna avtal när de köpte upp Bethesda (vilket är orsaken till att de två ovan nämnda tidsexklusiva Playstation 5-spelen förblir tidsexklusiva).

Microsofts offensiv
Att ett spel som Call of Duty: Warzone kommer fortsätta finnas och utvecklas till Sony-konsoler är självklart. Nya, kommande spel lär dock inte göra det, precis som med Bethesda.

Sony har en längre tid haft marknadsföringsrättigheterna till Call of Duty-serien. Hur länge detta sträcker sig och hur det är utformat är inte officiella uppgifter, men följer Microsoft samma princip med ingångna avtal, kan Call of Duty fortsätta släppas till Playstation-konsoler under något år till, och eventuellt också med något slags exklusivitet. Efter detta, potentiellt redan från och med 2023 (beror på avtalen som sagt, att bryta dem skulle kosta pengar och anses oschysst) lär dock Call of Duty vara en PC- och Xbox-exklusiv serie.

En annan stor förändring jag tror kommer från detta är ett rejält uppluckrande av Battle.net. Microsoft säljer sina spel via Microsoft Store (PC och Xbox). Att de inte skulle vilja sälja Activisions och Blizzards titlar på samma marknadsplats, ser jag som helt uteslutet. Och steget därifrån till Steam är väldigt litet. Battle.net kan mycket väl bli kvar i någon kapacitet, men det lär knappast vara enda sättet att komma åt Activision Blizzards titlar framledes.

Microsofts offensiv
Xbox-divisionen har under Phil Spencer vuxit enormt, och hans satsning Xbox Game Pass har nu 25 miljoner användare.

Så är det dags att ta tjuren vid hornen. För det är ju trots allt så att Microsoft köper en gigant på dekis. Årets Call of Duty kändes riktigt mossigt, Blizzard har alla möjliga problem och hela företaget dras med ett till synes uselt arbetsklimat samt har en högsta chef (Bobby Kotick) som sannolikt är branschens minst populära bland användarna. I ett inlägg på Xbox Wire skriver Xbox-bossen Phil Spencer såhär om saken:

"As a company, Microsoft is committed to our journey for inclusion in every aspect of gaming, among both employees and players. We deeply value individual studio cultures. We also believe that creative success and autonomy go hand-in-hand with treating every person with dignity and respect. We hold all teams, and all leaders, to this commitment. We're looking forward to extending our culture of proactive inclusion to the great teams across Activision Blizzard."

Han lägger även till vad som gäller till dess att affären är klar, och det är att Activision Blizzard till dess är ett helt eget företag som tekniskt sett inte ens har något mer Microsoft att göra:

"Until this transaction closes, Activision Blizzard and Microsoft Gaming will continue to operate independently. Once the deal is complete, the Activision Blizzard business will report to me as CEO, Microsoft Gaming."

Det här kan jag inte tolka som annat än dåliga nyheter för Activisions högsta ledning, där det lär skakas om rejält, och förhoppningsvis även bli mindre stenhård toppstyrning. En annan konsekvens är att jag misstänker att årliga Call of Duty kan vara ett minne blott. Teamen lär få ytterligare tid på sig att leverera bättre spel och kunna ta ut svängarna mer. Man kan även tänka sig att teamen vill göra något annat, hur skulle exempelvis ett Halo se ut om det var utvecklat av Infinity Ward? Och kanske kan Joanna Dark vara en gästkaraktär i Overwatch? Och varför inte låta Toys for Bob (Crash Bandicoot 4: It's About Time) göra det Banjo Kazooie-spel som fansen efterfrågat så länge?

Microsofts offensiv
Såhär ser Microsofts stall av större utvecklare ut efter uppköpet av Activision Blizzard. Bild från Xbox News.

En rimlig gissning är att affären blir klar någon gång i höst, och att vi då kommer få ett streamat event av det slag vi fick efter Bethesda-köpet. Tills dess får Microsoft inte försöka styra Activision Blizzard på något sätt, och de riktigt stora konsekvenserna lär som sagt dröja. Att göra ett storspel tar åtminstone tre-fyra år, och om Microsofts ägarskap blir klart i oktober, kommer det första storspelet helt utvecklat under Phil Spencers ledning släppas tidigast 2026, förutsatt att studion som utvecklar startar sitt nya projekt redan första dagen.

Att detta kommer påverka något enormt, är det nog ingen som tvivlar på. Men vidden av det och exakt hur kommer vi kunna svara på först i slutet av generationen.



Loading next content