Det är sju år gammalt nu, Creative Assemblys fantastiska skräckspel. Sju år. Tiden går fort. Jag minns mycket väl när vi recenserade det, hur skraj Jonas Elfving var när han spelade det i vårt testrum inför kommande trycklämning av Gamereactor Magazine och jag minns hur oförskämt uppskrämd senare delen av detta hyllade äventyr gjorde mig.
Efter att ha konverterat Isolation till Nintendo Switch har samma team hemma hos Feral Games nu även kokat ned den Xenomorph-dränkta skräcksoppan som stavas Isolation till ett tillrävkligt kompakt paket för att passa i en mobiltelefon och glädjande nog är detta årets enda riktiga, fullstora version av ett påkostat, fullskaligt konsolspel som når våra mobiltelefoner. Jag har under de senaste två åren bland annat genomlidit små minkigt handikappade skräpversioner av såväl Doom som Forza, Elder Scrolls, The Witcher och Mario Kart och känner väl någonstans att jag inte står ut med mer fördummade av denna spelplattform. Allting behöver inte vara 14 minuter kort med spelmekanik som endast kräver att man godtyckligt duttar med tummen på skärmen lite här och där. Faktum är att Alien: Isolation med stor tydlighet bevisar att dagens mobiltelefoner är hur kapabla som helst att rendera och erbjuda fullstora konsolupplevelser utan egentliga kompromisser, bara folket bakom inte underskattar formatet och vad som faktiskt går att göra.
Alien: Isolation till Iphone och Android är förutom touchbaserad spelkontroll identiskt med 2014 års konsolupplaga. Storyn om Amanda Ripleys jakt efter hennes försvunna, Alien-mördande rivjärn till mammagår via fraktfartyget Sevastopol där Xenomorphen härjat lös och ställt till med mer oreda än vad samtliga Alien-filmer innehåller, tillsammans. Creative Assembly baserade originalspelet på sin egna, specialanpassade motor för att kunna ge Xenomoprhen liv och ett AI-system som gör den hysteriskt oförutsägbar och skapar illusionen av att den tänker på egen hand, agerar efter eget huvud.
Storyn och på det sätt som Isolation både expanderar Ridley Scotts ikoniska original och hyllar den, på samma gång, är precis lika briljant idag som för sju år sedan. Creative Assemblys känsla för grundmaterialet och deras berättande i kombination med en serie händelser samt karaktärer som känns levande och övertygande rakt igenom hela äventyret, gör detta till det ett av de bästa licensspelen någonsin tillsammans med Golden Eye 007 samt Chronicles of Riddick. Att det dessutom är osannolikt läbbigt under längre stunder gör knappast helhetspaketet mindre imponerande.
Creative Assembly är snillrika i Isolation med hur de använder fienden och rädslan för vad man som spelare inte ser. Mörker nyttjas på ett perfekt sätt precis som att man uppmuntrar utforskande samtidigt som att jag som spelare hela tiden är medveten om att ett mördande dödligt hot lurar någonstans på skeppet där Ellen befinner sig. Strukturellt, tempomässigt är Isolation ett litet skräckmästerverk och på det vis som man leker med manér och moment för att aldrig låta mig som spelare känna mig säker, eller trygg - är snillrikt. Tillkommer gör det faktum att den där 70-tals-retrofuturistiska designen från den allra första filmen genomsyrar hela Isolation och är lika effektiv som atmosfärisk idag som för sju år sen. Sevastopol är som en expanderad form av skeppet från Ridley Scotts mästerliga original och Ellen är en strålande huvudkaraktär med massor av personlighet.
Alien: Isolation var ett av 2014 års absolut bästa spel och till Android samt Iphone hela sju år senare är det utan tvekan det bästa som släppts under hela 2021. Touchmekaniken är till en början en smula krångliga att vänja sig vid än vad jag hade hoppats på men Feral har samtidigt gjort ett mycket bra arbete med att överföra spelkänslan utan att skapa touchbaserad frustration så fort man stöter på fiender, eller måste plocka upp nånting. 159 kronor är ett riktigt dyrt mobilspel det, men då får du hela Isolation plus alla expansioner som släppts i ett superpolerat och superbt spelbart skick som skåpar ut i stort sett allt annat till Iphone under året som gått. Såhär ska en slipsten dras. Glöm de minkigt usla, korkade skitversionerna av Witcher, Elder Scrolls, Mario Kart, Forza och Doom som vi tvingats genomlida och säg hej till sättet som alla framtida mobilkonverteringar i allra högsta grad borde skötas på.