Svenska
Gamereactor
recensioner
Aion

Aion

NCsofts minst sagt efterlängtade onlinerollspel har nu nått våra breddgrader. Petter Mårtensson har testat och berättar om sina upplevelser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För att vara att spel som lägger så mycket fokus på att flyga och att visa upp snygga skärmdumpar på karaktärer med vingar, spenderar man otroligt mycket tid i Aion med att springa omkring på marken. Till och med när jag besöker Pandaemonium, en av de två huvudstäderna, tvingas jag ta mig runt på fot. När jag väl får ta till skyarna begränsas jag av en elakartad tidsbegränsning. Så mycket för att vara en Daeva, en halv-gudom utvald att slåss för mitt folk och mot de onda Balaur.

Tidsbegränsningen på flygandet lättar en del ju högre upp i Aions levlar du kommer, men den försvinner aldrig helt. Det stör mig, att slåss mot andra spelare högt ovanför marken var en av grundkoncepten som NCsoft snackat vitt och brett om. När jag tar ett steg bakåt och tänker över saken känns det som att flygandet faktiskt hade kunnat skippas helt, eller åtminstone arbetats om ordentligt - i sin nuvarande form känns det mer som en gimmick och en relativt stel spelmekanik än att förmedla den episka känsla som antagligen var meningen från början.

Det där steget bakåt krävs dock för att se det, det är väldigt enkelt att bli helt hänförd av Aion. Spelet är otroligt vackert, grafiken håller hög klass och jag helt fallit för den utomjordiska designen. Det är tur, för även om jag har riktigt kul när jag förlorar mig själv i Aions värld, så är det inte nyskapande för fem öre. Det är på många sätt ett väldigt traditionellt onlinerollspel, på gott och på ont. Det är lätt att känna sig hemma i systemet, men några risker har inte tagits, som en blandning mellan World of Warcraft och Warhammer Online. Fast snyggare.

NCsoft har tagit ett par beslut som inte bara bekymrar mig, de även förbryllar mig. Aion är i grunden ett PvP-spel (PvP står för player vs player, det vill säga strider mellan spelare), men det finns ingenting i de lägre nivåerna som faktiskt antyder att det är det. Hur NCsoft har tänkt här vet jag faktiskt inte, men det är inte förrän man har nått level 25 och kommit en bra bit med sitt spelande som man får möta andra spelare i strid. Att fram tills dess enbart syssla med de mer traditionella onlinerollspelsaktiviteterna som att göra uppdrag, pilla med sin utrustning och jaga ner allehanda monster känns som en helt fel prioritering från utvecklarnas sida.

Detta är en annons:

Det är på många sätt bara ett exempel på hur ooriginellt Aion är. Medan Warhammer Online: Age of Reckoning gav sig på att ge sina spelare erfarenhetspoäng genom att slåss mot andra spelare, dels som en instruktion under de första nivåerna men även för att låta krigande genomsyra hela spelupplevelsen, spelar Aion på säkra kort och verkar inte ens anstränga sig för att erbjuda den nya spelaren en speciellt unik upplevelse.

Vingarna och flygandet, som jag nämnde tidigare, ges aldrig det utrymme som hade behövts för att ge Aion det där lilla extra. Åtminstone inte förrän du redan har tragglat dig genom samma visa som du gjort flera gånger förr, speciellt om du spelat lika många onlinerollspel som undertecknad.

Crafting, alltså att pilla ihop ny utrustning eller magiska drycker eller annat lajbans, är också en del av Aion som gärna hade kunnat få lite mer kärlek av utvecklarna. Det fungerar, absolut, men är inte mycket intressantare än i exempelvis World of Warcraft. Att blanda in "work orders", crafting-relaterade uppdrag som gör det både lättare och billigare att bli bättre på det man valt att fokusera på, är ett välkommet tillägg men heller inget som är nytt i genren - Vanguard: Saga of Heroes och Everquest 2 har redan gjort det och mycket bättre dessutom.

PvP i Aion är dock snabbt och intensivt, åtminstone det lilla av det som jag har fått uppleva hitintills - det vill säga inte alls speciellt mycket. Det kommer dröja ett tag innan tillräckligt mycket folk har kommit upp sig i levlarna för att den här delen av spelet kommer till sin fulla rätt och än så länge är det inte allt för många som har lyckats ta sig över level 25.

Detta är en annons:

Folk trillar ibland in i de arenor som går att hitta i huvudstäderna, men eftersom det egentligen inte finns något att tjäna på att slåss där är det inte så många som engagerar sig i dem. Förr eller senare kommer varenda server vara full av folk som har nått den högsta nivån, level 50, och då kommer den här sidan av Aion vara en helt annan femma än vad den är idag.

Det är väl det som talar för Aion egentligen - det kommer bli så väldigt mycket bättre när dynamiken finns där. NCsoft har jobbat hårt på att hålla alla servrar balanserade mellan de två fraktionerna (på gott och på ont, då det inte alltid är säkert att man får spela med sina polare om deras fraktion är överrepresenterad på just den server de spelar på), något som Mythic alltid haft problem att få till i Warhammer Online. Om några månader, då fler och fler är på plats, lär vi få se ordentligt episka strider i The Abyss.

Aion imponerar dock på andra sätt. Systemet är stabilt, det fungerar precis som det ska, och spelklienten är nästan läskigt stabil. Det är förvisso inte så konstigt, Aion har varit ute i Asien rätt länge nu och NCsoft har haft gott om tid att se till att den håller en hög kvalité. Striderna är förvisso kanske lite långsammare än vad man är van vid, men de är absolut underhållande - speciellt om man väljer en lite mer krävande klass, där rätt kombinationer av attacker är viktiga att hålla reda på.

Det som också är skönt med Aion är att det är relativt svårt. Inte som i gamla Everquest eller Ryzom, där man mer eller mindre tvingas in i grupper för att kunna klara sig, men tillräckligt för att det ska kännas utmanande. Att slåss mot en fiende är inga större bekymmer, så länge den är runt din egen level, men dyker det plötsligt upp en till så blir det att hålla tungan rätt i mun. Tre stycken...ja, då börjar det bli riktigt jobbigt och risken att du biter i gräset blir avsevärt mycket högre.

Aion må vara ooriginellt, men det fungerar. Det är svårt att analysera det närmre när man vandrar omkring och hypnotiseras av hur vackert det är, jag glömmer ofta bort att jag har gjort allt det här förut i andra spel. Aions manus är dessutom välskrivet, engagerande och om du struntar i bakgrundshistorien och bara kallt gör vad som sägs till dig utan att läsa uppdragsbeskrivningarna går du miste om mycket. Den kampanj som följer dig genom spelet är till och med riktigt spännande ibland.

Aion tillhör dock den där nya onlinerollspelsskolan och är extremt linjärt. Det känns inte som att man upplever en värld, mer som att vandrar genom snyggt inredda korridorer. Det finns enbart två startområden, en för varje fraktion, och man följer samma spår och samma berättelser oberoende av vilken klass man väljer. Aion lockar inte till att skapa flera karaktärer, har man en gång gått igenom ett område finns det ingenting som lockar tillbaka. Det är ett problem och drar ner livslängden avsevärt.

Det är också otroligt synd. Aions värld är så bländande vacker på sina ställen att jag gärna hade velat flytta in för gott. Flygandet, om än begränsat, hade kunnat öppna upp områdena och erbjuda en upplevelse långt utöver det vanliga. Det gör det inte nu, vilket hugger lite i mitt redan blödande onlinerollspelshjärta. Jag vill uppleva en värld, inte följa ett spår som bara är tänkt att leda mig från mina första steg hela vägen fram till level 50.

Aion har dragits med en hel del problem sedan servrarna öppnades upp, speciellt på grund av överbelastning. NCsoft har spelat med säkra kort och valt att inte starta tillräckligt många servrar för att kunna hantera det stora intresse som Aion har dragit till sig, vilket lett till timlånga köer eller, i värsta fall, att man inte ens fått koppla upp sig. Klienten må vara otroligt stabil och bugg-fri, men det är inte helt ovanligt att man får dras med en rätt ordentlig lagg när man spelat - om man får spela alls, det vill säga.

I mitt fall har det lett till att hela kvällar som var tänkta att spenderas med Aion istället har spenderats svärande åt datorn efter att jag har fastnat i en kö eller när klienten bestämmer sig för att lägga av efter 30 minuters väntande på att få börja spela. Beslutet NCsoft tagit är smart på många sätt, om intresset för spelet svalnar bland folk så ser det aldrig bra ut att stänga ner underbefolkade servrar inom ett par månader, men samtidigt skapar det frustration hos en stor del av spelarbasen.

Fler och fler rapporterar dessutom att bottar har börjat bli allt vanligare. En "bot" i onlinerollspelssammanhang är en karaktär som inte styrs av en människa utan av en dator, oftast i syfte att samla ihop så mycket guld (eller kinah, som valutan här heter) som möjligt som sen kan säljas för riktiga pengar utanför spelet. Pengar är allt i Aion, allt kostar, och om inte NCsoft gör något åt problemet snart riskerar spelets ekonomi att falla i bitar. NCsoft har inte varit alltför duktiga på att hantera det här problemet i sina andra spel - har du någonsin spelat Lineage II: The Chaotic Chronicle vet du med största säkerhet vad jag talar om.

Har du inte spelat onlinerollspel förr så lär du älska detta. Det är storslaget och vackert och lätt att bli helt fast i. Lirar du andra onlinerollspel, må det vara World of Warcraft eller The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar, har du mindre att hämta här. Vi har sett det och gjort det förr, även om det inte alltid varit i en så här snygg förpackning.

Jag själv då? Jag lär fortsätta spela Aion ett tag till. Jag vill nå level 50, jag vill ge de vidriga Elyos på nöten. Jag vill se resten av världen. Men speciellt imponerad av upplevelsen är jag inte, det här kunde göras mycket bättre. Aion representerar på många sätt ett steg tillbaka i utvecklingen, något som jag har svårt att stödja fullt ut. Trots att jag har riktigt roligt när jag spelar...

AionAionAionAion
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Vacker värld, underbar design, stabil spelklient, välskrivet manus, härlig musik
-
Stel spelkontroll, linjärt upplägg, variationsfattigt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • MegaBajt
    Med tanke på att det precis kommit ut här i EU så är det faktiskt mycket bra. Finns lite buggar att reda ut här och där men så har ju alla nya... 8/10

Relaterade texter

AionScore

Aion

RECENSION. Skrivet av Petter Mårtensson

NCsofts minst sagt efterlängtade onlinerollspel har nu nått våra breddgrader. Gamereactors MMO-expert, Petter Mårtensson, har testat och berättar om sina upplevelser...



Loading next content