Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Aion

Aion

Lill-Petter har lirat NCsofts kommande onlinerollspel som en galning de senaste två helgerna. Nu vågar han sig på att filosofera om höstens stora utmanare till onlinerollspelstronen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vissa har frågat mig om jag tror att Aion kommer att bli en revolution inom onlinerollspelsgenren när det väl når oss här i väst i höst. Tidigare har jag tvekat, det lilla jag spelat av det tidigare har aldrig varit speciellt imponerande, men efter att ha spenderat två helger med det så har jag ändrat uppfattning.

Aion har helt klart potentialen att bli en revolution. Men inte en spelmässig sådan. Nej, Aion kan bli en konsumenternas revolution, där den rådande kungen - Blizzards monster World of Warcraft - plötsligt står hotad på ett sätt som inte skett tidigare. För där Blizzard tidigare kunnat bemöta konkurrenternas spelmekanik genom att helt enkelt kopiera dem i förväg, eller släppa uppdateringar som slår ut folks intresse i det nya spelet, har Aion på rak arm ingenting som Blizzard kan bemöta.

Det första som slår mig när jag sätter mig ner med Aion är hur familjärt allt känns. Klasserna man kan välja mellan att spela har vi alla sett förr - krigaren, bågskytten, magikern och prästen är knappast speciellt nyskapande. Kontrollerna och kameran sitter där de ska, striderna utspelas som i vilket onlinerollspel som helst och uppdragen är de typiska "döda X av Y, lämna A till B". Vi har sett det förr. Så vad är det då Aion faktiskt erbjuder?

Först och främst, Aions värld är något av det vackraste jag har sett i genren. Någonsin. Den är otroligt inbjudande och känns - trots att den innehåller de mest underliga kreatur jag skådat - komplett. Den känns hel. Den känns, på något underligt vis, verklig. Åtminstone om man väljer att spela som Elyos, den av Aions två raser som har tillgång till solljus. Asmodians startområde går mer i femtielva nyanser av brunt, medan Elyos får njuta av gröna skogar och vackert väder. Någon dag ska nog även speldesigners lära sig att brunt inte är en speciellt intressant färg.

Detta är en annons:

Sen har vi karaktärsdesignen. Att skapa din egen karaktär är ett rent nöje, det finns massor av saker att pilla med och ändra på. Trots att det bara finns två olika raser att välja mellan, två raser som dessutom är ganska lika varandra, så erbjuder karaktärsverktyget en otrolig variation. Det är kanske inte Champions Online eller City of Heroes, men absolut tillräckligt för att jag kan skapa en avatar åt mig själv som känns personlig och annorlunda. Under min tid med Aion hinner jag se spelare som skapat allt från gigantiska kvinnor med så stora bröst att det är ett under att de kan gå upprätt (hade spelet använt Havoc-motorn hade de antagligen tippat framåt hela tiden) till krigare som är så små att de mer ser ut som älvor.

För det tredje så är Aions grafik magnifikt tokbra. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det bättre. Jag minns hur imponerad jag var av Age of Conan: Hyborian Adventures grafik, men Aion tar priset för snyggaste rollspel på (den asiatiska) marknaden just nu. Redan vid introskärmen ser man hur vackert det är och det blir bara bättre när man väl har loggat in. Bilder eller filmer gör det inte rättvisa. Det måste upplevas. Servrarna må ligga nere just nu, men jag längtar redan tillbaka till det - andra spel känns ganska gråa och livlösa i jämförelse.

Aion har varit under utveckling länge och spelet är redan släppt i Asien, vilket gör att den "betaversion" vi fått ta del av här redan är otroligt polerad. Klienten känns stabil, jag har inte stött på några buggar och allt flyter otroligt bra även om det gärna hade fått rita upp miljöerna på lite längre avstånd än vad det gör just nu.

Så här har de låtit de senaste veckorna i onlinerollspelskretsar. Aions absolut fabulösa yttre och familjära spelmekanik har redan hypnotiserat horder av människor och jag har än så länge inte stött på någon som inte gillat vad de sett. De delarna jag har räknat upp är de första man ser och det är även de som kommer sälja spelet, antagligen i kopiösa mängder. Ett vackert, familjärt spel som mer känns som en logisk utveckling av det fem år gamla World of Warcraft lär kunna äta upp en hel del marknadsandelar här - speciellt om NCsoft spelar sina kort rätt och inte gör några klumpiga misstag nära spelets premiär.

Detta är en annons:

Men låt oss ta en stund för att titta bakom fasaden. Som jag nämnde tidigare så introducerar Aion egentligen inget nytt. Visst, efter ett tag får man vingar och kan flyga (vilket känns otroligt) av egen maskin istället för på halvgenomskinliga drakar. Det alltid så mysteriska "end-game" (det man når när man har nått den högsta leveln och inte längre spelar för att jaga erfarenhetspoäng) ska i Aion bestå av strider mellan spelare och datorstyrda monster samtidigt. Men...i grund och botten, vad erbjuder det oss?

Tipa, en populär onlinerollspelsbloggare, ställde frågan om Aion faktiskt inte är det spel som World of Warcraft har tränat oss att spela de senaste fem åren. Och det känns ibland som hon har rätt. Ja, jag har otroligt kul när jag spelar Aion, jag låter mig förföras av den vackra grafiken och detaljrikedomen (när min karaktär tar fram ett stort löv och använder som paraply när det börjar regna får mig att fnittra framför skärmen). Men när allt kommer omkring gör jag exakt samma saker som jag alltid gjort i spel som World of Warcraft, Everquest 2 eller Vanguard: Saga of Heroes.

Aion har en bakomliggande historia som förs framåt under din resa genom världen. Problemet är, precis som i Age of Conan, att alla upplever samma sak. Aion använder sig rätt friskt av mellansekvenser, men det får mig inte att glömma att alla spelare har samma bakgrundshistoria som jag. Det kanske är oviktigt för många, men som gammal rollspelare känns det rätt tråkigt. I Age of Conan var vi alla tvungna att ta oss genom Tortage, i Aion är vi alla en form av fallen gudom som tappat minnet och vingarna samtidigt. Tänk om det var likadant i World of Warcraft. Tolv miljoner hjältar med exakt samma bakgrund. Hur speciell är man då?

Denna nya fokusering på historieberättande i onlinerollspel framstår, åtminstone för mig, som ganska onödig. Det är den absolut i Aion, där världen och designen hade räckt för att jag skulle känna mig som en del av något stort. Jag förstår vad utvecklarna försöker göra, men jag känner mig inte som en fallen gud - jag känner mig som alla andra runt mig. Hur mycket jag än kan pilla och förändra min karaktär innan jag börjar spela så hjälper det inte.

Sen kvarstår även frågan hur statisk världen är. The Abyss, där ovan nämnda "end-game" kommer utspela sig, är tänkt att byta händer titt som tätt beroende på vilka spelare som utdelar mest spö för stunden. Men resten av Aions värld lär inte vara speciellt dynamisk och vips så har vi hamnat i samma fälla som de flesta andra onlinerollspel. Du har ingen inverkan på världen alls, istället så är den som en vackert målad bakgrundsbild medan du har ihjäl X monster eller samlar på dig Y gristrynen. Tråkigt och trist och inte alls i närheten av en eventuell revolution, men jag lämnar den frågan därhän tills Aion faktiskt är släppt.

Warhammer Online: Age of Reckoning var också tänkt som ett spel där strider mellan spelare låg i fokus. Precis som Aion har det spelet två faktioner och Mythic har länge kämpat med att kunna balansera servrarna. Hur kommer det se ut när spelet väl är släppt? Själv har jag ingen tanke på att spela som Asmodians, då jag inte alls gillade deras startområde. Tänkt om alla tänker som jag? Hur roliga blir striderna då, även om datorstyrda motståndare blandar sig i?

Det finns alltså många frågor kvar till hur bra Aion faktiskt är. Just nu är jag helt bländad av det och kan knappt vänta på nästa beta-tillfälle, än mindre tills det släpps. Jag vill bara spela det, det erkänner jag. Det är lätt att sluta tänka kritiskt när man blir så enkelt förförd av vacker grafik, vackra omgivningar och supercoola karaktärer.

Så min fråga till dig är - läste du hela texten, från början till slut, eller slutade du runt stycket då jag nämnde att Aions grafik är "magnifikt tokbra"? För om resten av spelet inte håller måttet så är det just ett sådant tänkande som kommer att sälja det till en början. I höst vet vi om det blir lite av en revolution eller inte.

AionAionAionAion
AionAionAionAion
AionAionAionAion
AionAionAionAion
AionAionAionAion

Relaterade texter

AionScore

Aion

RECENSION. Skrivet av Petter Mårtensson

NCsofts minst sagt efterlängtade onlinerollspel har nu nått våra breddgrader. Gamereactors MMO-expert, Petter Mårtensson, har testat och berättar om sina upplevelser...



Loading next content